Kort gångtid mest ekonomiskt?!
Re: Kort gångtid mest ekonomiskt?!
Stolpskott:Vad har du för special termostat /givare o dyl som styr din hysteres på vikingen...Den borde ju alla viking användare ha
..eller rättare sagt..ha som alternativ..Dom flesta har kört på pannans o det har ju då blivit 5 C...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag har själv en erfarenhet i från den tid när eldningsolja kom som bränsle för uppvärmning..
Nu använde vi en typ av förångnings brännare som styrdes med en elektrisk rums termostat
som påverkade oljenivån med en elektromagnet samt ändrade spjället för förbränningsluften.
Så här fungerade denna förångnings brännare med en liten underhålls fyr, när rums termostaten kallar på värme = slår till strömmen till elektromagneten som höjer upp oljenivån i oljeflottörkontrollen
= (typ likadan oljekontroll som användes till warmvind som har ett vrede graderat från 1 2 3 4 5 i steg för olika effekt)
------------------
DVS. att denna oljebrännare jobbade med liten låga = låg oljeförbrukning liten effekt stor låga = större oljeförbrukning större effekt..
Det skiljer emellan momentalt brinnande och underhålls brinnande brännare i oljeförbrukning som är betydligt lägre vid underhålls fyr som ger liten effekt...
-----------------------------------------
Samma gäller säkert vid pellets eldning !!
Att det visar sig gå åt mindre mängd pellets vid kortare gångtider kan ha sin förklaring i att all annvärmning
kostar det är som att köra bil ryckigt... tillåts inte pannan tappa för mycket värme betyder det kortare gångtider som ger mindre förluster....
-----------------
Nu till min fundering, varför underhålls fyr inte används till pellets brännare,
detta borde spara tänd elementet och spara pellets också...
Men det kanske stupar på att pellets inte går att underhålls elda med så liten fyr utan kan bli problem
vid mildare väder ute ??
-----------------
Nu använde vi en typ av förångnings brännare som styrdes med en elektrisk rums termostat
som påverkade oljenivån med en elektromagnet samt ändrade spjället för förbränningsluften.
Så här fungerade denna förångnings brännare med en liten underhålls fyr, när rums termostaten kallar på värme = slår till strömmen till elektromagneten som höjer upp oljenivån i oljeflottörkontrollen
= (typ likadan oljekontroll som användes till warmvind som har ett vrede graderat från 1 2 3 4 5 i steg för olika effekt)
------------------
DVS. att denna oljebrännare jobbade med liten låga = låg oljeförbrukning liten effekt stor låga = större oljeförbrukning större effekt..
Det skiljer emellan momentalt brinnande och underhålls brinnande brännare i oljeförbrukning som är betydligt lägre vid underhålls fyr som ger liten effekt...
-----------------------------------------
Samma gäller säkert vid pellets eldning !!
Att det visar sig gå åt mindre mängd pellets vid kortare gångtider kan ha sin förklaring i att all annvärmning
kostar det är som att köra bil ryckigt... tillåts inte pannan tappa för mycket värme betyder det kortare gångtider som ger mindre förluster....
-----------------
Nu till min fundering, varför underhålls fyr inte används till pellets brännare,
detta borde spara tänd elementet och spara pellets också...
Men det kanske stupar på att pellets inte går att underhålls elda med så liten fyr utan kan bli problem
vid mildare väder ute ??
-----------------
Tillverkar rökgasutrustning
Underhålls eld används av flera olika märken . Men det var vanligare förut innan det blev omodernt.Polar brännaren har underhålls fyr som stegar upp effekt behovet tex.
-
- Prima virke
ronald skrev:Stolpskott:Vad har du för special termostat /givare o dyl som styr din hysteres på vikingen...Den borde ju alla viking användare ha..eller rättare sagt..ha som alternativ..Dom flesta har kört på pannans o det har ju då blivit 5 C...
Jag har inte så stor koll faktiskt.
Min brännare startar vid 62 oavsett.
Stopptemperaturen har jag ställt på pannans termostat.
Jag är totalt okunnig om detta och det var genom en "olycka" då jag råkade komma åt pannans termostat och ställde ner den till stopp vid ca 67 grader istället för som tidigare ca 80 grader.
Efter några dagar när jag tyckt att det gått åt förvånansvärt lite pellets mot vad det brukar kom jag på att den gick väldigt korta tider.
Med hjälp av detta forum kom jag på att termostaten på pannan hade sänkts och när jag höjde igen så började den käka massor igen.
På den vägen är det
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Ctc 2200
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kan det vara så att du har Värmebaronens givare ansluten till brännaren som styr mellan 62°-80°.
När du vrider ner panntermostaten tar den över med 62°-67°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Olle45 dom flesta pelletsbrännare är svåra att få till en bra förbränning på låga effekter, redan vid 5-6kW kan det bli svårt....då lär ju UH som är kanske 0,6kW vara omöjlig att få en bra förbränning på, många som kör på UH får ju mycket sot som följd av en dålig förbränning
låg oljeförbrukning liten effekt stor låga = större oljeförbrukning större effekt
och detta borde ju även bli så att låg förbrukning=låg effekt borde resultera i Lång gångtid
Större förbrukning=hög effekt bör således ge en kortare gångtid
Låg effekt så gångtiden blir lång
låg oljeförbrukning liten effekt stor låga = större oljeförbrukning större effekt
och detta borde ju även bli så att låg förbrukning=låg effekt borde resultera i Lång gångtid
Större förbrukning=hög effekt bör således ge en kortare gångtid
Låg effekt så gångtiden blir lång
Senast redigerad av Erik_73 den sön 26 jan, 2014 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Går brännaren upp på högeffekt när den körs 62-80gr är den högre förbrukningen kanske pga att pannan inte hinner ta upp värmen därav dålig verkningsgrad, vad blir som sagt rökgastempen när pannan kåt en längre stund?
Vilken effekt ger brännaren?
Kan nog va här svaret på gåtan ligger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pannan tar upp energin bättre om man kan köra på låg effekt. Problemen är att brännarna i allmänhet inte klarar att gå bra på låg effekt. Samt kondens om pannans verkningsgrad blir för hög.ronald skrev:J Lång gångtid med ökning av förbruk skall väl vara om man fiskör på riktigt låg temp o pannan inte kan ta upp värmen etc..Kort gångtid med lagom för pannan effekt på brännaren drar då mindre..Startdos e ju också nåt som brinner o skall förbrännas o ger värme .inte att förringas.ok uppstarter e ju inte bästa verkngradsmumma..Men ändå..
Ja som sagt vikingen kan ju inte köras på för låg egentligen om man nu inte har en storpanna..
-
- Prima virke
Stegatorparn skrev:Kan det vara så att du har Värmebaronens givare ansluten till brännaren som styr mellan 62°-80°.
Inte en aning. Hur tar jag reda på det?
Viking Bio
Ctc 2200
Ctc 2200
-
- Prima virke
Den går inte upp på hög effekt normalt. Har hänt någon gång då jag fått misslyckad start och panntemperaturen sjunkit till mindre än 50 grader.André skrev:Går brännaren upp på högeffekt när den körs 62-80gr är den högre förbrukningen kanske pga att pannan inte hinner ta upp värmen därav dålig verkningsgrad, vad blir som sagt rökgastempen när pannan kåt en längre stund?
Rökgastempen ligger på ca 150 nysotad. Oavsett gångtid
Viking Bio
Ctc 2200
Ctc 2200
Hm, isåfall skulle nog jag hålla ögonen på elmätaren o se om det ändå inte är en elpatron som går i vid låg temperatur.
En fördubbling av effektiviteten låter alldeles för bra...
/johan
En fördubbling av effektiviteten låter alldeles för bra...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Prima virke
Elen har jag bra koll på. Ligger på mellan 18-22 kWh per dygn så där borde det vara lugnt.
Viking Bio
Ctc 2200
Ctc 2200
-
- Energiprofet!
Förhandstitt säger att det går åt..........
...mindre pellets.
Men än är det för tidigt för utvärdering.
...mindre pellets.
Men än är det för tidigt för utvärdering.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Nu är det inte bara de korta gångtider som ger bränsle besparning !!
utan den verkliga besparingen uppstår av den lägre drift temperaturen som ligger närmare
det verkliga energi behovet !!
------------------
Samma gäller dragbegränsare denna öppnar mindre om inmatad effekt är lägre
även skorstenens temperatur är lägre = mindre förluster...
------------------
Mina egna logg data för mitt värmebehov 1 wire mät system
enbart LL Pump 3253 kW / 365 dagar + innetemp + 23°
Jag konstaterar att LL pump är billigare i drift än med ved som bränsle
Om vi tittar på inverter styrd värmepump kompressor som finns i luft/luft värmepump
Dessa är data styrda och den el som tillförs motsvarar den värme som läcker ut
El till kompressor LL pump datum 2014 01 26 kl 16,53 ute temp - 5°
Helt års el förbrukning till enbart LL Pump 3253 kW denna förbrukning innefattar kyla någon vecka på sommaren...men då 3 timmar / kväll vid behov..
Inne temp ca 23° både jag och min fru är sjuka och behöver varmt inne
El / dygn 27 kw / dygn / 3,84 = 7,03 Kg pellets / dygn * 4 cop = 28,12 Kg
Pellets ger 3,84 kw /kg * ca cop 4 ggr
utan den verkliga besparingen uppstår av den lägre drift temperaturen som ligger närmare
det verkliga energi behovet !!
------------------
Samma gäller dragbegränsare denna öppnar mindre om inmatad effekt är lägre
även skorstenens temperatur är lägre = mindre förluster...
------------------
Mina egna logg data för mitt värmebehov 1 wire mät system
enbart LL Pump 3253 kW / 365 dagar + innetemp + 23°
Jag konstaterar att LL pump är billigare i drift än med ved som bränsle
Om vi tittar på inverter styrd värmepump kompressor som finns i luft/luft värmepump
Dessa är data styrda och den el som tillförs motsvarar den värme som läcker ut
El till kompressor LL pump datum 2014 01 26 kl 16,53 ute temp - 5°
Helt års el förbrukning till enbart LL Pump 3253 kW denna förbrukning innefattar kyla någon vecka på sommaren...men då 3 timmar / kväll vid behov..
Inne temp ca 23° både jag och min fru är sjuka och behöver varmt inne
El / dygn 27 kw / dygn / 3,84 = 7,03 Kg pellets / dygn * 4 cop = 28,12 Kg
Pellets ger 3,84 kw /kg * ca cop 4 ggr
Tillverkar rökgasutrustning
Vill nog påstå att rätt injusterat med långa gångtider ger mer besparing än vad korta gångtider gör, det ger dessutom murstocken mer tid till att torka ur, mindre starter som sliter på brännare/tändelement
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002