Nu var det längesedan jag var inne på forumet, främst för att jag tycker att anläggningen har snurrat på utan några problem. I slutet av förra säsongen köpte jag en förhöjning på mitt pelletsförråd vilket tyvärr gjort mig lite mer lat i mina besök i källaren. I går när jag gick ner för en kontroll visade det sig att rökgastemperaturen passerat sotningsintervallet med 25 grader. Jag har helt enkelt väntat lite för länge med att sota ur brännaren och pannan. När jag tittade in i brännarröret såg jag att jag fått en rejäl buckla i det inre brännarröret (tjockare modellen) och att det även blivit en buckla i det yttre brännarröret. Inga hål ännu men det verkar tyvärr som om det blir svårt att få ur brännaren utan att en del våld kommer att bli tvunget att användas. Jag har aldrig behövt byta det yttre röret förut så det är original sedan 2006. Inre röret har jag dock bytt flera gånger men detta är första gången med det tjockare godset som jag kunnat konstatera skador.
Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni vänta tills det går hål i rören eller byta så fort som möjligt? Hade varit lite lockande att vänta med den här investeringen ett tag till men samtidigt svårt att veta hur länge det håller ihop.
Jag har väl tyvärr mig själv att skylla i och med att jag inte rakat ur askan tillräckligt mycket vilket påverkat lågan i brännaren och därigenom brännarrören.
Lars-Inge i Halland säljer ju ett egentillverkat inre rör med fast gavel på. Är det någon som har någon erfarenhet av det och jämfört med värmebaronens egna grejor? Jag är lite fundersam på om jag ska köpa originalsaker eller testa Lars-Inges produkter. Vad säger ni?
Behöver man byta några packningar när man byter det yttre brännarröret? Om jag behåller min gamla gavel som är av den nyare modellen, behöver jag byta packningen då? Dvs om jag bara byter inre brännarröret.
Tacksam för kloka och hjälpande kommentarer.

/ Daniel