PB-10 Matarproblem

Skriv svar
Dengblom
Ungskog

PB-10 Matarproblem

Inlägg av Dengblom »

Hejsan,

jag hade ett litet missöde häromdagen vilket ledde till att matningsröret i brännaren (dvs den fasta delen av pelletsnedfallet som sitter i brännaren) blev Väldigt varmt, Väldigt fort. Detta ledde till att kablarna till termoskyddet smälte och det blev kortis mot röret. Säkringarna till motorn och fläkten gick sönder och ja det hela var ju lite mindre lyckat.

Jag skruvade loss kretskortet och kollade det och det såg fint ut och allt men jag misstänkte att termoskyddet inte mådde så bra.

När jag bytt säkringarna så får jag "Matningsfel" det är LD2 och 3 som lyser samtidigt (den gula och den gröna) som indikeras. När jag haft det någon gång tidigare så var det termoskyddet som behövde nollas. När det är utlöst så klickar det till i det när man återställer det men när jag klickade nu så hände inget. Jag testade att koppla förbi det helt, dvs kortsluta kablarna för att se om motorn gick då men det blir samma larm.

Det ska tilläggas att motorn drar i en halv sekund i samband med att man startar upp den och motorn fungerar om jag kopplar in den i väggen. Tar jag ut säkringen till motorn så startar den naturligtvis inte alls, vad jag menar med det är att den får matningen den där lilla sekunden först men sedan larm.

Några tips på vad som är problemet eller bör kollas? Fläkt osv drar aldrig igång för larmet kommer innan fläkt och glödspiral hinner starta, larmet kommer efter 3-4 sekunder. Jag har läst något om ett motorskydd på kretskortet men inte hittat något vettigt om det. Jag har provat att haft den avstängd en längre stund så det automatiska ska kunna återställa sig men som sagt, inget resultat.

Tacksam för tips!
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: PB-10 Matarproblem

Inlägg av Eldvin »

Sitter ju ett relä på kortet som kanske pajat??Eller kortet fått det lite för varmt så nått annat tatt stryk.
Dengblom
Ungskog

Inlägg av Dengblom »

Mjo men då borde inte motorn dra alls tycker jag om det är helt borta eller? Jag vet inte exakt vad det reläet styr och inte styr.

Jag tror inte det var någon fara för något annat än just termoskyddet uppe på röret. Kortet ser fint ut och allt så det är inget uppenbart skadat.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag är inte säker jag heller. De som jag hänger upp mig på är att skruven inte går då du byglar kablarna till termo grunkan.Inte så att fotocellen fått stryk?? Och varför blev det varmt bakåt???
Dengblom
Ungskog

Inlägg av Dengblom »

Ja för att vara tydlig som sagt så går den det där lilla, lilla varvet precis vid start men stoppar sedan med indikering att det är matarproblem. Jag ska prova om den inte gör det om jag bryter kablarna till termoskyddet, bara så jag vet.

Ja det hela var en lite olycklig men mest korkad historia. Den hade strulat lite innan och löst ut termoskyddet så jag skulle kolla till lågan lite snabbt efter den hade tänt. Jag har inget titthål eller liknande på CTC1100 så jag skulle kolla ner i matarröret. Det hade dock trillat ner en halvdos eller så extra pellets så det var ganska gott om dem och det brann "rätt ordentligt" såg jag när jag tog av nedfallsröret och eftersom röret då blev "bästa" vägen för lågan så vände den upp ditåt istället. Jag hade inget i närheten att blockera av röret med och vågade inte sätta tillbaka nedfallsröret igen och ja, sedan gick det fort.

Lågorna slog i princip ut ur röret så kablarna smälte på nolltid så det small innan jag hann få loss kontakten från brännaren.

Jag vet inte vad som skulle generera det larmet som den gör nu annat än att den inte kan mata till skruven, dvs att termoskyddet är utslaget eller säkringen är kass. Båda de två sakerna är ju fixade nu så jag vet inte vad som tänder larmet.
Dengblom
Ungskog

Inlägg av Dengblom »

Jag dubbelkollade nu och det är som det "ska". Om jag bryter kortslutningen där termoskyddet var innan så händer inget. Vid kortis så drar den lite sedan larmar den om matarproblem och stannar där.

Då är det i varje fall bekräftat att hela kopplingen/anslutningarna ut till termoskyddet är intakt. Frågan är vad som då larmar eftersom den som sagt uppenbarligen "kan" mata skruven med ström.

Skruven är också testad separat så den matar som den ska när den får ström direkt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Istället för att ta loss brännaren å kålla lågan så lyft på sotluckan och kolla genom en av tuberna ...jag ska fundera lite på kortet.Ska kolla lite på nån iwabo ute i garaget.
Dengblom
Ungskog

Inlägg av Dengblom »

Ja jag tänker ju inte göra likadant igen i varje fall. Jag pratade med en som jobbar med pellets osv och han har borrat hål in i CTC:n och pluggat med bult som man kan dra ut om man vill kolla lågan, det är ju en idé också. Jag noterade att allting var Extremt svartsotigt sedan jag började med pellets, Väldigt svart överallt i pannan på kort tid.

Det verkar som det kan vara en transistor till styrningen av skruven som pajjat. Ska ev skicka in kortet och köpa ett begagnat i utbyte men det blir ju några kronor det. Dock så drivs ju hela huset av elpatronen nu och det kostar det med.

Jag märkte att Iwabo manualen stämmer bättre än PB10:ans. Jag vet att det är samma men det konstiga är att bortsett från den grå plåten och plastluckan på fronten som det står pb-10 på så är det iwabo, små skillnader som att thermoskyddet sitter ovanpå röret fast enligt pb10 manualen ska det sitta under "huvudskalet", jag har det som sagt ovanpå.

Jag är dock inte säker på vilken av dem det är som styr det hela så det lutar nog åt att köpa ett nytt begagnat enligt det utbytesprogram jag hittat hos Naturvärme. Har du några tips som sagt Eldvin eller ett kort att sälja så hojta till. Jag kan inte tänka mig att det är något annat som är trasigt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Istället för bulten så sätter du in ett synglas.En rörstump med ett glas i och en mutter utan på.Finns som tillbegör till vissa pannor eller gör du en skälv.Om du besöker en glasmästare så skär dom till en bit härdat glas,samma som man har till braskaminer. Om din fläkt på brännaren är av den sort med fläktspjäll så kan du byta mot ett Nymo kort. Jag vet att många tycker dom korten är värdelös ,men det beror på hur man ser det.Med dom korten är det lätt att justera matningen då du kan ändra både drift tid och paustid.
Skriv svar