Tråkigt när det är lugnt på forumet.

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Re: Tråkigt när det är lugnt på forumet.

Inlägg av rod02 »

Australien har sommar när vi har vinter. Varför har inte nordöstra ryssland det också?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Skojar du eller skolkade du väldigt mycket i skolan. Ryssland ligger på norra halvan av jordklotet, de har vinter när vi har det eftersom vi också ligger på norra sidan av jordklotet.

Däremot har nordösta Ryssland dag samtidigt som Australien. Du har blandat ihop det, och verkar totalt missat orsaken till årstidsväxlingarna.

Här är en förklaring riktad mellan stadiet.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

norr/söder olika temp, öster/väster olika tidzoner
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
maggen
Prima virke

Inlägg av maggen »

danei skrev:Här är en förklaring riktad mellan stadiet.
Och du missade lite svenska.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ja det gjorde jag tydligen. Jag hoppas att du förstår trotts det felet.

Det var meningen att det skulle stå:" ... riktad mot mellanstadiet."
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Kan då bara tillägga att här I Kuala Lumpur har vi just nu 28grader och klockan är 09:00 fast det är ungefär dessa temperaturer året runt bara mer eller mindre blött.
Kanske skulle flytta på heltid för att slippa kylan men då skulle man ju nog inte hänga vidare på pelletsforumet...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
maggen
Prima virke

Inlägg av maggen »

Går ju att ha en pelletsdriven klimatanläggning.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanske är så enkelt att pellets/ved eldarna minskat ordentligt, När jag va å köpte skruvröret på MIWA så fråga jag hur det såg ut på pelletsfronten.. Helt dött sa han, normalt skulle dom sålt 10-15 kaminer å nån/några brännare/pannor men bara 2 pelletskaminer va sålda å på pann/brännarfronten helt dött..
Kan även tänka mej att det är folk med mest problem som kastat ut pellets för vp därför mindre frågor här på forumet oxå, men lite konstigt att folk kan kastar ut nästan nya brännare/pannor å tar nån tusenlapp för grejerna.. :?
Även sotarna som va hit å gjorde brandskyddskollen sa att de minskat kraftigt senaste åren, Från flera håll tror dom de beror på rotavdraget å mindre seriösa som skriver stordel av kostnaden på jobbet så kunden får billig bergvärme..

Några anledningar att det är lugnt på forumet kanske :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja inte är det poppis att elda något.
Jag blir i princip dumförklarad varje gång då jag berättar att jag eldar med ved.
I alla fall av dom som är jämnåriga med mig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Svenn Antenn
Fröträd

Inlägg av Svenn Antenn »

Det är ju lite konstigt att det är så heligt vad man värmer huset med. Det ska ju alltid diskuteras om man nämner att man råkar elda lite.

Jag hade jordvärme i förra huset och pellets i det nuvarande. Det va ju ganska billigt och bekvämt med vp men jag uppskattar nog att det finns värme och varmvatten varje dag.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Var hos min sotare och snackade lite, han nämnde samma sak, men vi var rätt överens om varför. För dålig service från pelletsmontörerna, dom är inte intresserade nog.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Även pelletstillverkarna ska nog ha en känga oxå, jag har inte haft några större problem med solett men enligt vissa så har inte pellets varit så bra affär för Skellefteå kraft då det varit rätt stora problem med mycket reklamationer som tagit vinsten :?
Är 2 leveranser som blivit som en kaka i brännare som man måsta avlägsna annars började brännaren gå fet, krävdes rengöring efter ca 500-750 kg förbrukning. Kakan va porös så den gick sönder då man försökte lyfta ur den från brännaren men för egen del gjorde de inte så mycket då pannan ändå va tvungen att tömmas på aska el att man iaf peta in askan längre i pannan men kompisen i sin biomatic som brukar köra 1,5-2 ton mellan tömningar av asklådan å ibland dubbelt de innan rengöring av brännaren va mer missnöjd men inte så att han ringde å klagade el krävde byte av pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

rod02 skrev:Australien har sommar när vi har vinter. Varför har inte nordöstra ryssland det också?
danei skrev: Här är en förklaring riktad mellan stadiet.

Haha, där får man nog skämtsamt säga 1-0 till danei :mrgreen:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Andreas Hansson skrev:Ja inte är det poppis att elda något.
Jag blir i princip dumförklarad varje gång då jag berättar att jag eldar med ved.
I alla fall av dom som är jämnåriga med mig.
Kan bara hålla med.. Men är samtidigt lite komiskt, dom som inte är insatta verkar tro att man sitter i pannrummet 15 timmar/dygn och petar in små träspetor när man eldar... Och att det går åt ungefär 7 lastbilslass för ett år..
När man sedan förklarar hur det går till och att det faktiskt brinner i 4+ timmar med ett inlägg och elden sköter sig självt blir dom väldigt förvånade..
När man sedan jämför dennes elräkning för januari månad mot en årskostnad för ved blir dom än mer förvånade.

Har många bekanta som sitter i hus med direktverkande el, en av dom hade 8000kr på elräkningen enbart för februari förra året... Men visst är det bekvämt ;)

Får att återgå till TS rubrik så har jag själv varit väldigt inaktiv här på forumet en längre tid...
Har lagt massvis med tid på tillbyggnad så har knappt suttit vid datorn alls under 2013.
Plus att vårt värmesystem nu funkar otroligt bra! :)
Men visst, lite funderingar har man ju ändå i pannrummet som jag vill rådgöra med er om, men det tar vi framöver. ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
maggen
Prima virke

Inlägg av maggen »

Sen har kanske dom flesta frågorna redan blivit avbetade...
Skriv svar