Kort gångtid mest ekonomiskt?!

Stolpskott
Prima virke

Kort gångtid mest ekonomiskt?!

Inlägg av Stolpskott »

Hej.

För ca 2 veckor sedan råkade jag komma åt panntermostaten så den hamnade på min och alltså startade vid 62 och stannade vid 65 grader.

Innan jag fattade vad som hänt reagerade jag på att det gick åt väldigt lite pellets, vilket är positivt då den tidigare dragit ca 1,5 säckar. Vred upp panntermostaten till de rekommenderade 80 graderna och nu drar den ca 2,5 säckar om dagen.

Om jag vrider ner den igen så den går mellan 62-65 grader så sparar vi massor med pellets, men alla säger att det är bättre med längre gångtid?

Vad ska jag göra??

Vill naturligtvis spara pellets!
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Jakob
Energiprofet!

Re: Kort gångtid mest ekonomiskt?!

Inlägg av Jakob »

Hej.

Kom inte kylan i samband med termostatvridandet?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Nja, har varit runt nollan hela tiden. Nu är det iofs 3 minus ute men så stor skillnad bör det ju inte vara att den drar från 0-75 till 2,5 säckar på 3 graders skillnad, eller?

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Viking Bio
Ctc 2200
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Vrider du på panntermostaten till en 2200 ändras väl bara stopptemperaturen. Med en termostat för pelletseldning sparar du både tändelement och pellets om pannan går från 68 till 88 grader.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Jo precis, den starta ju automatiskt vid 62 grader oavsett vad termostaten på pannan är inställd på.
Men om jag har termostaten inställd på 65-67 grader, dvs brännaren går ofta men kort tid så förbrukar den typ hälften jämfört med om den går upp till 80 grader.
Viking Bio
Ctc 2200
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om inget i övrigt är ändrad så låter det i stort sett omöjligt.

Rent teoeretiskt så går det lite mindre pellets att hålla en lägre temperatur (vatten kallnar lite fortare ju varmare det är) men skillnaden är försumbar.

Med flera starter så tillkommer ju startdosen varje gång dessutom.

Du sliter ju dessutom avsevärt mycket mera på tändelementet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Rent teoretisk kan ju verkningsgraden gå ner om panntemperaturen går upp. Men skillnaden låter orimligt stor. Kan den vara felställd så att den hamnar helt fel efter en stund i drift?
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Inga andra förändringar är gjorda.
Det enda jag kan komma på är att jag i samma veva flyttade kroken i taket som håller uppe skruven, men vi pratar 1 cm i sidled så det bör ju inte förändra något, tycker jag.

Jag har precis fyllt på 7 säckar, sedan i fredags.
Ska jag testa vrida ner termostaten till min och köra 3 dagar eller kan nått allvarligt hända på den tiden?
Viking Bio
Ctc 2200
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Här har det blåst rejält sen slutet av förra veckan, misstänker att det har gjort så hos dig också. Blåsten påverkar min pelletsförbrukning minst lika mycket som kylan (självdrag).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stolpskott
Prima virke

Inlägg av Stolpskott »

Tycker inte det blåst så mycket sista tiden. Var mycket värre runt jul
Viking Bio
Ctc 2200
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag skulle testat igen, för att komma fram till om man inbillat sig eller om det faktiskt finns en märkbar skillnad. När man är säker på att den finns kan man fundera på varför.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

danei skrev:Rent teoretisk kan ju verkningsgraden gå ner om panntemperaturen går upp. Men skillnaden låter orimligt stor. Kan den vara felställd så att den hamnar helt fel efter en stund i drift?
Låter som de kan vara nått sånt, Antingen extremt fet el med luftöverskott..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Man har ju "alltid hört" att få starter och långa gångtider är vad som gäller. Detta ställer ju till det om pelletsförbrukningen sjunker så mycket som du säger. Då skulle jag köra så och några extra tändelement hemma. Kostar inte så mycket och är lätt att byta. Du får återkomma med en utvärdering!
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Tror man sig ha fått ett resultat som är tvärt emot vad det brukar vara så är en bra start att verifiera att det verkligen är så. Steg två är att försöka ta reda på varför. Är det så att kortare gångtider funkar bättre så ska man naturligtvis köra på det, men är det så annorlunda så är det ju bra att ha på fötterna innan man ändrar.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Om det blir halverad pelletsförbrukning med många starter och oljebrännarhysteres borde ändå lägre pelletsförbrukning ligga inom räckhåll om hysteresen minskades till 2 grader eller liknande.
Jag eldar från 64 grader till 89.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar