Termokontakt i Janfire brännare

tordistehag
Ungskog

Termokontakt i Janfire brännare

Inlägg av tordistehag »

Hej!
Jag har en Nibe Alpha Combipanna med en Janfire-brännare installerad som jag tyvärr haft väldigt mycket problem med.
Nu är det brännarens termontakt som slår ifrån och brännaren stannar.
Oftast händer det i samband med att någon i hushållet har duschat. Påpekas bör att det rör sig om ”normala” duschar på ca 5 minuter, inga onormalt stora uttag av varmvatten alltså.

Termontakten har också löst ut några gånger utan att någon i huset har duschat eller någon varit hemma över huvud taget. Helt utan förklaring alltså.

När termontakten löst ut och brännaren slutat brinna så sjunker såklart temperatur och trycket i pannan men något som jag också noterat i samband med det är att det ”kluckar” i elementen, låter som det är luft i systemet. Är det normalt i och med låg temp och tryck i pannan eller beror det på något annat?

Och avslutningsvis, tror ni att det är i pannan som felet ligger eller i brännaren?
Med felet menas att termontakten slår ifrån brännaren.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Termokontakt i Janfire brännare

Inlägg av johano »

Vilken 'termokontakt' menar du, pannans egna överhettningsskydd eller något som sitter på brännaren?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Det är en indikatorlampa på brännaren som heter "termokontakt".

Termokontakt= röd lampa = död brännare :(
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ska ni duscha så där utan vidare så har ni helt enkelt fel brännare. Janfireflex ska blåsa i 10 minuter innan den ens börjar att mata in pellets och tända. Under den tiden hinner temperaturen i systemet sjunka mycket.
Är då tryckkärlet tilltaget lite i underkant eller har dålig funktion så sjunker systemtrycket så mycket att luft kan sugas in i elementventilerna och då hör man ett kluckande ljud i elementen. Inte bra att luft kommer in för då rostar det. Systemtrycket ska minst vara en bars övertryck per 10 meter. Så har man 7 meter från pannan till översta elementet ska det alltid vara minst 0,7 bars övertryck i systemet.
Ska ni duscha med den brännaren gäller det att passa på när den redan är igång. En ulmabrännare är t.ex. igång och lämnar full värme efter 2,5 minuter!
Att termokontakten slår ifrån borde ha sin orsak i att draget är för dåligt eller effekten på brännaren för hög.
Värmen stannar då kvar i brännaren och termosäkringen löser ut.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Fast den pannan har 120L beredare så det är nog ingen risk att vv tar slut..
Däremot så får ju brännaren jobba längre efteråt..

/johan
kiho
Fröträd

Inlägg av kiho »

Kolla förtrycket i expansionskärlet och att blåsan är hel.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Ojoj, duscha då och då vill man ju... men 120 liter vv går ju inte åt på en en dusch. Trots det löser temokontakten ur, Vad göra?

Vad ska man göra för att undvika att det suger in luft i elementen, man vill ju inte att systemet rostar.

Jag har ju precis skaffat brännaren, känns surt att byta den.

Jag har också märkt att jag får mer sintrad aska i brännkoppen än tidiagre, kan det vara förklaringen till att termokontakten löser ut-

Går det att på något vis att "sparka igång " brännaren manuellt innan man duschar

Känner mig ganska villrådig
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med termokontakten menas - vaddå? Överhettningsskydd?

Är det överhettningsskyddet är det för att motståndet för rökgasen i pannan är för hög. Detta kan sedan bero på trånga rökgasvägar, dålig sotning eller för hög effekt, i grunden skapas mer rökgas än vad som kan komma ut.

Värma rökgaser försöker då att hitta en väg ut - och ofta går den väg baklänges genom brännaren vilket ger överhettning och därmed utlöst överhettningsskydd.

Att sparka igång brännaren inför en dusch kan göras vid att manipulera termostaten på pannan, vrid upp det till det klickar till kall och ställ det sedan tillbaka till rätt inställning. Det är alltså inget som brännaren styr, det är pannans termostat som gör detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Tack för info. Om jag ökar tempen på pannan vid duschning ökar jag väl tempen på vattnet till elementen, inte varmvattnet eller?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag tror att det beror på den längre gångtiden på brännaren som gör att överhettningsskyddet löser ut efter duschning.

Vad kör du på för effekt?
Lämpligt är 10-15 kW.

Prova oxå att sota/aska urpannan ordentligt, tänk på kanalen mellan olje/veddelen om brännaren sitter i oljedelen.

Hur är effekt och dragspjällen ställda?

/johan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

tordistehag: skrev jag att du skulle ställa upp termostaten i 3 timmar? Läs noga vad jag skrev!
Är inte PK!
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Mr Icecap, tack för svar och ursäkta att jag inte är expert på detta och inte förstår allt. Då hade jag inte ställt alla dessa frågor. Hade jag varit expert på området hade jag försökt hjälpa andra, ödmjukt och vänligt.

Jo, nu till saken. Jag sotar noga en gång per vecka, hela pannan och även anslutningen mellan panna och skorstenen, och mellan ved och oljedelen. Jag tar även ut drag- och effektspellen och borstar av dem vid sotningen.

På brännaren finns ju fyra effektlägen. Jag har kört på läge 1 (9kW) men ska alltså ställa upp till läge 2 (12 kW)?

Effekt och dragspjällen har jag utdragna ca 3 cm båda två, de bör kanske ändras. Jag har tyvärr ingen draglucka så om den inställningen är bra eller ej är svårt att säga. Har ingen aning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Menar du på fullt allvar att du har stängt spjället i skorstenen helt eller delvist? :evil:

Det är en big no-no! Och ganska säkert orsaken till en hel del av problemet!

Jag skrev tidigare: "Att sparka igång brännaren inför en dusch kan göras vid att manipulera termostaten på pannan, vrid upp det till det klickar till kall och ställ det sedan tillbaka till rätt inställning."

Vad är oklart?
Är inte PK!
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

OK, hur ska spjällen stå då, för jag antar att utdragna 3 cm är fel, fel.

Hur har ni andra som har en Alpha Combi spjällen ställda?

Det som är oklart angående att sparka igång brännaren är:

Ska jag vrida upp termostaten på pannan och vänta tills brännaren drar igång och sen vrida tillbaka den till normala 80 grader. Sen ska jag alltså kunna duscha i lugn och ro, eller?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Låter väl rätt normalt tycker jag, jag kör med effektspjället helt inskjutet för att få ut mesta möjliga ur rökgaserna.

Har det fungerat bra tidigare, är detta något som inträffat nu på senaste tiden?

/johan
Skriv svar