pelletsbrännare till Gaselle?

matissen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jan, 2014 12:38

pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

Nu är det dags att konvertera min vedpanna, märke Mescoli Gaselle 35 som har några år på nacken. Den ser ut så här:
Bild
Så jag har några frågor.

1) Vilken brännare skulle ni rekommendera? Har förstått att en brännare som bränner uppåt ska det vara.
2) Ska jag plocka bort keramiken mm i vedförrådet först?
3) Ska "luckan" som styr vilken väg avgaserna går vara öppen = direkt ut ur vedförråd till skorsten eller ska den vara stängd = som när man eldar ved att avgaserna går ned i nedre luckan igen (där brännaren ska sitta) och sedan ut genom gallren som kyler avgaserna?
4) Pannan är kopplad mot en acctank 3M3 med en laddomat. Då vill jag väl ha en styrning där en sensor sitter högre upp och när denna understiger en viss temperatur och sedan ska den elda tills sensor nr2 som sitter längre ned på acctanken har en viss temp och då stänga av.
Vilka brännare har sån styrning och var bör jag placera sensorerna?
5) Är det något annat jag bör tänka på? Förutom att jag ska montera bort fläkt och täppa igen det hålet.

Tacksam för hjälp.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av micke_932 »

Du bör ju se till att hitta en brännare som kan elda rätt effekt i pannan så att du inte sitter med 75 grader i rökgastemperatur eller så.

2) har inte så stor betydelse skulle jag tro, funkar nog bra vilket som, där lär väl vara rätt bra plats för aska i alla fall.

3) troligtvis stängd, beror ju lite på effekt på brännare osv, men det får väl troligtvis mycket bättre verkningsgrad om du stänger det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
matissen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jan, 2014 12:38

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

Så en som motsvarar 30-40KW då eftersom det är en sådan effekt på ved jag har?

2) Anledning till att plocka ut keramik mm är ju för att det sitter en smal springa längst ned i vedutrymmet. Ska man inte ta ut detta "innanmäte" så att det blir nästan öppet mellan övre och nedre utrymme? Och då hamnar väl askan lättare i det nedre utrymmet där det är mycket lättare att tömma aska. Finns en "spade" som är formad efter det utrymmet man bara styr in och sedan ut så är det tomt på aska.

3) Jag tänker också stängd eftersom man vill kyla avgaserna = än högre effekt. Det enda är att då kommer ju lågan i pelltsbrännare brinna från under utrymmet där den sitter och upp i det övre, men sedan kommer allt gå ner i den nedre igen och sedan ut, men det kanske inte är något problem?

Mer tips på övriga och ovanstående frågor?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Icecap »

1: Jag gillar den brännare jag har - men min panna är seriöst annorlunda än din så om de duger vete f..
2: "Måste" = nej, "får" = såklart, "behöver" = sannolikt inte.
3: Med pelletsbrännare ska den alltid vara stängd!
4: Ingen pelletsbrännare har termostat med dubbla sensorer men t.ex. eKontroll har TK1B som har denna funktion. Du kan även bygga den funktion själv med ett par vanliga termostater och ett relä samt på en del andra sätt.
5: Att skaffa kunnande om brännaren. Själv är bästa dräng och det finns många exempel på att de professionella mest är professionella vid att de tjänar pengar på jobbet och inte på att de är kunniga! Självklart finns ytterst kunnigt folk också - men det verkar ibland vara slumpmässigt att hitta dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Eldvin »

Låt keramiken sitta där den sitter.Du ska ska inte ha nån brännare där iallafall För den sätter du på nedre luckan och de ska va en framåt brinnande. Iwabo tex funkar .Skulle du få väldigt låga rökgaser så plugga ett par tuber bara. Så en vanlig villa brännare funkar alldeles utmärkt.
matissen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jan, 2014 12:38

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

Ok, så det ska inte vara en så att lågan går upp i det övre vedutrymmet?

Jag har förstått att det är den nedre luckan jag kommer byta och montera brännaren i, men hade fått för mig att jag skulle en en med låga uppåt jag skulle ha. Men du menar att en Iwabo, Nibe PB10 eller Viking Bio med låga som brinner "rakt fram" är att föredra?

Jag har 6st (tror jag) bockade plåtar som kyler avgaserna längst bak, som kylflänsar ungefär. Jag borde väl kunna relgera rökgastempen genom att ta bort någon eller några av dessa för att höja den om den skulle vara för låg. Hur varm bör rökan vara just när den kommer ut i rökröret? Har en termoneter ca: 40cm direkt där pannan går ut i röret.

Och var monterar jag dragbegränsare (om detta behövs)?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av André »

Keramik el ej så skulle jag plocka ur den. Onödigt att värma den varje eldning..
Plugga nån/några tuber skulle jag gjort sedan en vanlig villabrännare, Bara trycka ner lite mineralullsisolering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Eldvin »

Temperaturen i skorsten kan du mäta en meter ner,får du kondens är de för kallt.Att ta ur keramiken tror jag inte du blir rik på, för då går ju värmen ut genom panna iallafall. Om nu rökgaserna blir för kall så är det bättre att tvinga röken genom 4 tuber istället för 6 st.Man gör på så vis pannan lite mindre. Värmebaronens brännare skulle inte jag satt in.Är ju samma skit som innan.
matissen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jan, 2014 12:38

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

För att ni lättare ska kunna hjälpa kommer här en bild med genomskärning på hur min panna ser ut.

Bild

Låter sedan det här vettigt:

1) Ta bort gjutjärnsdelen med keramik, denna är rätt sliten och keramik är dålig. Jag antar att det är hela delen som skiljer övre från nedre kammare. (?)
2) Ta bort och täppa igen den tryckande fläkten.
3) Montera Iwabo framåtbrännande brännare i nedre luckan
4) Justera först och främst med att ta bort kylflänsar om rökavgaser är för kalla så jag får rätt temperatur om det skulle behövas, annars täppa igen
5) Montera två termostater på tanken, ett högt en lågt. När övre termostat blivit x grader slår den på ett relä som startar brännare. Sedan får den gå på full effekt (? eller ska man köra lägre effekt, vad tror ni?) till dess att nedre termostat är uppe i y grader. Det är en 3m3 stor acc-tank.

Vad tror ni?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Eldvin »

De finns färdiga termostater på e kontroll.Fläkten skruvar du loss och ersätter med en täckplåt.Om du saknar en sotlucka på stosen så bilar du upp ett hål i muren och murar in en dragbegränsare där.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Vednisse »

1: Ja, ska du inte använda det så ta bort det
2: Ja
3: Iwabo är snettuppåtbrinnande och någon lågriktare ska du inte använda då den begränsar dig till lägre effekt. Men så länge lågan inte slår i någonstans funkar det. Hade ev. övervägt montering i övre luckan för bekvämlighet.
4: Nej, plugga i första hand en tub eller flera.
5: Nja, eller köp en brännare med egen termostat (räcker med en), gärna med automatisk uraskning.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
matissen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 03 jan, 2014 12:38

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

Så en Viking Bio är bättre där lågan slår rakt fram?

Vednisse - Men hur ska jag koppla det? Har kikat på E-kontrolls variant och den skulle fungera. Alltså jag vill ju att när temperaturen i övre delen av min 3000 listers tank når en viss temperatur så ska brännaren gå igång och sedan brinnar fram tills nedre delen kommit upp i rätt temp. Sedan ska den slå av och stå tills övre givaren blir för kall, och då slå igång osv.

Hur gör jag detta med endast 1 termostat som sitter på brännaren?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar på en px22a så finns det färdig brännarstyrning i brännaren.Ska du köra med en termostat så kan du inte använda hela tanken.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Vednisse »

Viking Bio är ingen bra brännare i mina ögon, Iwabon lär hålla bättre för ändamålet. Men det finns moderna brännare med ackstyrningar inbyggt också.

Måste du värma hela tanken? Kommer att ta en stund....

Om brännaren har egen termostat med till/frånslag/hysteres så har du lite alternativ med endast en givare.
Sätt givaren i övre delen och värm inte vattnet i botten, sätt givaren långt ned och låt aldrig toppen svalna helt.
Ex. lågt monterad givare: Brännaren startar när det är 40gr i botten och stannar när där är 80-85gr.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av Micke142 »

Jag värmer idag panna (265 liter+115liter beredare i pannan) + 1000 liter acc tank. Har en tk1b från ekontroll och det tar ju ungefär 4timmar att värma med viss värmeuttag av vatten o värme till huset. Räcker ett dygn ungefär.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar