Liten åtgång av pellets

Henrik.A
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 11 okt, 2013 20:49

Re: Liten åtgång av pellets

Inlägg av Henrik.A »

Det går åt 1 säck om dagen i snitt här i Skaraborg. Ny panna och 250 kvm att värma och 3 st tjejer som duschar. Det tycker jag är väldigt bra.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Liten åtgång av pellets

Inlägg av Vednisse »

En liten felräkning i mitt tidigare inlägg, det har gått 1.09säckar i snitt under December :) . Totalt 2013: 3607kg, har inte kollat av utetempen under året ännu. Men det är i stort sett samma förbrukning som den lägsta jag haft sedan jag började med pellets på heltid.

Kör även på sommaren för VV, tittar jag på priset som jag lyckats komma över pelletsen som förbrukats under 2013 så har jag drivit huset extremt billigt under året.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Liten åtgång av pellets

Inlägg av jimmy28 »

Är nybliven husägare och pelletseldare så har inget direkt att jämföra med, men sedan vi fick igång vår anläggning för ungefär 6 veckor sedan har det gått åt ca 5-6 säckar i veckan.
Fick höra av bekanta som kör med pellets att vi skulle räkna med 6-8 pallar under vintern, vilket jag tycker lät mycket men det kanske kan stämma om det är en kall vinter. Men jag hoppas verkligen att värmen håller i sig så vi kan behålla nuvarande förbrukning i vinter. Så vi kan spara lite slantar och isolera övervåningen istället :)

Huset är en 1 1/2 plans villa ca 100kvm boyta + 30kvm uppvärmd källare. Nästintill helt oisolerad övervåning.
Ska väl tillägga att vi även kör med luft/luft pump som värmer upp stor del av mellanvåningen. Har fått för mig att det är något mer kostnadseffektivt än pellets, speciellt nu när det inte har varit så kallt.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Liten åtgång av pellets

Inlägg av André »

Gick inte många kg i dec då jag körde elpatron tills den 15e sen åkte vi bort en vecka över jul å då ställde jag ner tempen till 14° inne så den veckan gick det bara 9 kg/dygn mot 21 kg vid normala 22° inne.. :D
Men de va varmare i dec både 06 å 2011, 2011 medeltemp -0,52° å 13 -1,4°, Medeltemp för hela 2013 blev + 3,73° mot 11a +5,26° då våren va kall framförallt mars som va lika kall som januari med -7,42 i medel..

Men nu kan man väl ge sej f-n på att de blir ordentligt kallt då kylan väl kommer :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Liten åtgång av pellets

Inlägg av grey »

Jag har inte någon direkt exakt koll.. Men jag är nöjd hittils köpte 5 pallar neova för ganska exakt 5 månader sedan och jag har 3 obrutna pallar kvar.. :) ca 23 - 24 grader inne
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar