Dragbegränsare KW 05

xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Dragbegränsare KW 05

Inlägg av xdigger »

Hej!
Har en KW05 och jag får inte ner undertrycket under 15-17pa, skruvat in motvikterna max och ändå lyckas jag inte, är lite inne på att kapa gängstången för att få ner motvikten. Har redan skruvat bort kupolmuttern för att få ner vikten. Luckan öppnar INTE fullt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare KW 05 / SID 012

Inlägg av Olle45 »

Angående Dragbegränsare KW 05

Dragbegränsare KW 05 tillhör ändå de bättre dragbegränsarna med bra reglernoggrannhet i stort !!
Kan nämna att lägsta inställningen inte alltid håller exakt 10 Pascal utan kan variera mellan olika luckor!!
Inte alla undertrycksmätare som mäter undertrycket helt rätt heller...då måttet Pascal är ett nogrannare
mått än mmVp!!

"" 1 mmVp motsvarar i Sverige 9,80665 Pa. 1 mmVp är en tusendel av 1 mVp ( meter vattenpelare)""
Det jag vill säga är att mått enhet Pascal ger ett större skal utslag än mmVp...

Det viktiga när det gäller undertrycket för pellets är att påslaget i Pascal inte blir förstort
ifrån luckan börjar att begränsa draget....

-----------------------
Båda dragbegränsarna KW 012 och KW 05 är av lågpris varianter, trots det håller de bra regler noggrannhet men på slag av + 4 till 5 Pascal från de börjar begränsa skorstenens drag.

------------------------
Om vi nu inte hänger oss vid att dragbegränsar inställningen lägsta mått är 10 Pascal
utan kanske kan vara + 5 Pascal = 15 Pascal då den börjar att reglera draget...
Vilket motsvarar 1,5 mmVp ...

------------------------
Om bättre regler noggrannhet önskas kan en Tigex25 göra första regleringen av draget
och kan med fördel användas tillsammans med någon av KWs större dragbegränsare.
------------------------
Tillverkar rökgasutrustning
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Vednisse »

Kolla så att luckan sitter helt rätt i alla riktningar med ett pass. 1-2mm hit och dit gör ganska mycket skillnad på en så stor lucka.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Olle45 »

Helt rätt som vednisse påpekar !!

Alla dragbegränsare måste luckan monteras i lod och gångleden våg !!!
just för att trimvikten ska stämma !!!
Det är viktigt att kontrollera med vattenpass som stämmer !!
Även liten avikelse påverkar trim viken + luckans vikt så att intrimningen inte stämmer !!

Det är bara Tigex25 som har justerbar arm som trimvikten sitter på för erhålla rätt vågvinkel till luckans lodlinje och trimvikt för att enkelt monteras på valbar vinklad sotlucka!!

""Hade lite bråttom så blev det fel skrivet med luckan i lod skulle stått i VÅG !! ""
""Rätt är luckans gångled i våg!! som är viktigt !!!""

Rätt ska vara!!
"Även här är luckans gångled i våg / vatten viktig !!!"
Det är rätt att Tigex25 kan monteras i valbart lod ° tal
Senast redigerad av Olle45 den lör 28 dec, 2013 02:55, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av danei »

Nej en Tigex25 kan monteras i vilken vinkel som helst, min sitter i 45°vinkel. Men det funkar även att sätta den horisontellt. Jag har funderat på att sätta den jag har över horisontellt på rökröret, men jag har inte upplevt något behov av det.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av xdigger »

Jag har monterat luckan i lod, och jag har kollat passet jag använde när jag monterade luckan.

Jag har mätt i pascal och landar ungefär på ca 16 pascal nu. Skulle gärna ha haft ner draget något, men det kanske inte är nåt att bry sig i?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Eldvin »

Vad har du för undertryck i eldstaden då??
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av xdigger »

Det lär väl vara samma som i rökröret??
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Eldvin »

Mät och kolla :eye:
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av danei »

Det är knappast samma. Man har ett tryckfall genom tuberna, hur mycket beror på arean och utformningen på turbulatorerna. Har men väldigt lågt flöde så kan det i teorin vara lägre tryck i pannan, men det låter osannolikt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Eldvin »

Helt rätt danei. Beroende på pannan så stämmer inte inte draget rakt över.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av xdigger »

Ska försöka mäta undertrycket i eldstaden istället.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Doc »

Det är säkert det mest vettiga och relevanta stället att mäta.

Lite lustig hur Aritherm själv anger dessa värden. I den tryckta manualen som följde med min panna var det endast uppgivit vilket undertryck som skulle råda vid rökrörstosen (18-25 Pa) Den viktiga uppgiften om eldstadundertryckt fanns inte med i denna gamla versionen av manualen. Särskild relevant då min panna har rökgasfläkt (och automatsotning) och här är elstadunderdtryck inställningsbar ganska lätt om man bara vet vad det skall vara.
Uppdaterade manualer uppgav senare både skorstenundertryck och eldstadundertryck (8-15 Pa).
I den senaste versionen uppger man inte längre någon rekommenderad skorstenundertryck alls! Endast att den skall vara dimensionerad för att kunna evakuera rökaserna.
Jag antar att xdigger inte har rökgasfläkt på sin biomatic -03? Då borde väl 18-25 Pa vid rökgasstosen vara ungefär rätt? Detta är ju ett relativ högt värde och sannolikt beroende av biomaticens långa rökgasvägar. Det finns väl anledning att den nu leveras med rökgasfläkt….
Värden ovan gäller förstås främst bequem brännaren men borde väl även fungerar med bioline?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Doc »

danei skrev:Har men väldigt lågt flöde så kan det i teorin vara lägre tryck i pannan, men det låter osannolikt.
Eller till och med högre? Pelletsbrännare jobbar ju med fläkt och skulle väl kunna skapa ett "lätt" övertryck i eldstaden om tuber och turbulatorer skapar mottryck?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare KW 05

Inlägg av Eldvin »

Helt rätt Doc. Så därför kan man med fördel mäta på två ställen.Så man vet att man har ett undertryck.Annars kan man drabbas av att flamvakten sotar igen tex.
Skriv svar