KW 012, nu ger jag upp

Skriv svar
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Abbe »

Hej!

Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet...Jag fick tag i en KW 012 och tänkte att till min långa skorsten samt blåsiga läge borde den vara bättre än Tigex 25'an som satt. Köpte en jättefin specialgjord adapter som passade perfekt av Transtemper och i med KW'n. Märkte direkt att den inte reglerade ok då luckan gled fram och tillbaks. Laborerade lite med ståltrådar, tejp, justerade den lilla läppen osv men nu ger jag upp. Den reglerade helt enkelt inte lika fint som Tigrexen. Så fort rökgastempen gick upp började brännaren brinna tunt. KW´n funkar säkert fint om man behöver lite större drag men till min anläggning vart det för okänsligt samt att luckan sitter lite blahaigt med ojämn justering till följd vid lägre drag. Med Tigexen i igen vart det stabilt igen...

God Jul!
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Jakob »

Ojoj.

Nu har du svurit i kyrkan.

-Bästa pannan är Peltec (trots att ingen provat)
-Bästa brännaren är BioNordic (helst så gammal som möjligt)
-Sämsta dragbegränsaren är Tigex....

Detta är forumets 3 budord. Får endast ifrågasättas på julafton. :cyclops:

God Jul!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Icecap »

Jag har sett andra som har klagat över att KW 012 hade bristfällig slutkvalitet, det rör sig om kanter som har klippskägg osv.

Sedan är det ju en annan sak: bottnade Tigex'en ofta?

Om den inte gjorde det var den ju rätt dimensionerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av nyman »

Kan väl inte vara så svårt att fila till den kant som tar emot så dragbegränsaren fungerar som den skall.

Bäst är ju att testa hur de fungerar parallellt så får man svaret. Har en Tigex25 sittande i rökröret, en Z150 i ett hål i skorstenen och en KW012 i sotluckan.
Tigex25 ger en skenbar reglering men tittar man på Z150 samtidigt så ser man att regleringen inte är särskilt tillförlitlig. Är balansaxeln satt horisontellt som den ska så stannar den ofta helt omotiverat vidöppen och petar man till den stänger den helt. Dessutom är den för liten för pelletseldning.
Ett litet blåsväder får Z150 och KW012 att samtidigt öppna nästan helt så det lilla kvisthålet som Tigex25 reglerar med kan omöjligtvis räcka till.
Prova att öppna Tigex25 helt när ni eldar och är den öppen prova att stänga helt. Svänger den omedelbart tillbaka till ursprungsläget? Svar Nej.
Z150 beter sig precis som den skall. Petar man till luckan går den omedelbart tillbaka till tidigare läge.
KW012 är inte så dålig som en del förståsigpåare sagt. Tittar man samtidigt på Z150 och KW012 så reglerar dom rätt lika fast KW012 är lite långsammare. Att luckans upphängningspunkt flyttar sig någon millimeter när den stänger helt ser inte ut att påverka regleringen.

En komparativ höststormsundersökning den 21/12 visade att en 8m skorsten halvsten x halvsten gav upphov till så stort drag att både Z150 och KW012 stuntals samtidigt öppnade helt.
Öppningen på en liten Tigex25 är väl inte mer än en femtedel så stor som öppningarna på Z150 och KW012.
Om juppinallen någon gång går sönder så jag tvingas köpa en pektelefon ska jag ta en film på dragbegränsarna när de jobbar en blåsig dag.

En Z150 ger naturligtvis exaktare reglering men knappast så det motiverar att köpa en Z150 i stället för en KW012 då priset för Z150 är dubbelt så högt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av rod02 »

Om man har spjäll på rökröret, så kan det hjälpa till lite att strypa några hack. Nödlösnig om man kör tigex 25. Bäst är såklart att ha en större.
Senast redigerad av rod02 den tor 26 dec, 2013 03:11, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Abbe »

Jo jag vet som är tabu att skriva här, läst & skrivit inlägg i 8 år på det här forumet. Fast jag skiter lite i det ärligt talat, olika åsikter är ju en tillgång & egna slutsatser väger ju ganska tungt... :oops:

Det är inte frågan om några gjutskägg, det ser mest ut som det fattas lite komponenter från ritbordet. Att luckans glapp inte spelar någon roll beror väl på hur högt drag man vill ha. I mitt fall var det så värdelöst att jag efter några veckors meck struntade i det och satte tillbaks Tigexen och då fick lagom justeringsmöjligheter som var konsekventa för min önskat låga effekt. Vem vet, med en annan brännare eller kanske en kökspanna, som fortfarande ligger på önskelistan, så kommer KW'n kanske till nytta. Den var ju trots allt gratis och knappt 400:- i adapterkostnad kan väl ett expriment få kosta...! :D

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Vednisse »

Har också dåliga erfarenheter av Sid012, möjligt att de blivit sämre med åren....De flesta verkar vara nöjda med den här på forumet, så jag rekommenderade den till en som hade bara hade en 5m skorsten (annars KWZ150).

När jag kom dit och de monterat den skämdes jag för rekommendationen. De reglerad ojämnt värre, flyttade man luckan i glappet från höger till vänster eller i mitten så gav den helt olika undertryck. Fanns inga grader från tillverkningen att fila bort heller. Skrammelburk i mina ögon :!:

Sist jag skrev något negativt om denna fick jag PM från "dragbegränsargurun" här på forumet om att det var en lågprisprodukt, tycker inte det är förlåtande.

Att Tigex25 är trög värre välkänt, men kvalitetsmässigt är det inget fel på den, KWZ150 är överlägsen men har blivit tokdyr.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av Roli »

Jag har också gått från Tigex25 till KW sid12. Tigex:en hade nog lite bättre precision i tillverkningen men stod för det mesta helt öppen och fastnade ofta där. Sid12:an glappar lite mer men jag tycker nog att den reglerar bättre än Tigex:en. Men den "kasar" lite fram och tillbaka på den bockade delen som skall vara gångjärn för luckan. En snävare bockningsradie på luckan hade nog givit en jämnare gång och mindre glapp och kas.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av enström »

Ja min Tigex var rena skämtet. För det mesta helt öppen eller helt stängd. Petade man till luckan när den stod helt öppen blev den helt stängd. Köpte genom tips på forumet en KW SID 012 och den reglerar ju verkligen.
Blåser det lite så drar den nytta av hela öppningen så hur ska en liten Tigex klara av det?
Focus Nova med Eurofire
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Re: KW 012, nu ger jag upp

Inlägg av ATF »

Även här finns en KW12
Den lät som om man låst in en katt i pannrummet, och det berodde på att luckan kasade lite hit och dit.
Eftersom glappet i det så kallade gångjärnet ligger mellan 1.5 och 2,5 mm så lyfte jag luckan och blåste in lite Teflon-spray vilket gjorde att den blev som en ny grej!!
Regleringen har blivit mycket jämnare och framförallt TYST.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Skriv svar