Ja shunten går att vrida till noll på skalan men vredet är oexakt.
När vi flyttade in i huset för 12 år sedan så satt shunten fast första året! Fick sedan hjälp och vi skruvade loss shunten och fick isär den så att den gick att röra igen.
Det kan ju helt klart tänkas att den trotts allt inte kommer ner till 0 riktigt. Vrider jag till med lite kraft mot noll så fastnar den lite granna. Vilket o-roar mig lite eftersom jag ska vrida shunten med ett servo snart. Men när den väl rör på sig så rör den sig lätt.
Har shunten på minsta nu och en stektermometer visar 31 grader på rört som lämnar pannan ca 2 meter från pannan, uppe vid taket.
Det är visserligen varmt i pannrummet också så kanske värmen där inne också bidrar med den höga framledningstemperaturen som jag tycks ha. (Minst 30 grader varmt uppe vid taket!)
Elementen i huset är inte ställda på max ännu.
Det jag är lite orolig för är när det blir varmare ute, några plusgrader och sol, att jag skickar ut onödigt varmt vatten.
Jag såg i vart fall en markant minskning av pelletsförbrukningen när jag vred shunten till 0. Tidigare var det ca 1.5 säckar som lägst, nu blev det ca 1.1 säckar.

Den röda grafen visar alltså säckar per dygn förbrukning mellan start - start av brännaren. Den stiger såklart när vi använder varmvattnet, stiger ganska mycket...
Och tack för länken till Vexve, har googlat men inte hittat den sidan!
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.