Som rubriken lyder. Svarade på ett annat inlägg som jag trodde skulle bli bumpat men nu finner jag inte åt mitt svar så jag kör en ny tråd.
Har en Jan-fire Flex A som gav upp medan jag var borta på jobb i 14 dagar. Då jag kom hem så hade flamvakten löst ut och hela pannan är full i sot/tjära. Extremt mycket och i stort sett omöjligt att rengöra...
Problemet lyder följande:
När jag startar om brännaren nu så startar jag den i Effektläge 3 av 4 som jag brukar köra under vintertid. Den startar och fläkten rusar på i 10min så som den ska göra vid uppstart/omstart/nedstängning.
Den fyller sedan på pellets som den ska och elspiralen tänder pelletsen och sen eldar den på en liten stund. För att sedan avbryta och så blinkar den 2 gånger på Termok. Sen blinkar den 2 gånger på elspiral. I intervaller. Röda blinkningar.
Vad är felet? Jag misstänker att fläkten inte går som den ska, för jag har för mig att efter att elspiralen har tänts så ska fläkten starta och gå? Men det gör den inte, inte direkt. Men jag vet inte om detta beror på att den går direkt över och ger felmeddelande så att den inte hinner starta eller om det beror på något annat? Sotaren var här i början av september och jag har inte eldat mer än 2 pallar med småsäck sedan dess.
Är det styrboxen som spökar och inte startar fläkten som den ska? För fläkten går onekligen igång och den låter inte illa eller något då den blåser på vid uppstart. Så jag tänkte om det är så att styrboxen inte ger den signal att starta efter tändning?
Tacksam för alla svar jag kan få.
Problem med Jan-fire flex A
Re: Problem med Jan-fire flex A
Du hittar inte originaltråden för att den är lagt rätt ställe!
Ni andra: Svara inte här!
Ni andra: Svara inte här!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Problem med Jan-fire flex A
SammyOla:
Det räcker att ställa frågan på en plats, annars blir det svårt att argumentera och diskutera om svar kommer på två olika ställen.
Därför låses denna tråd, diskussionen fortsätter under "Janfire" rubriken.
Om några dagar sedan denna tråden bort.
Det räcker att ställa frågan på en plats, annars blir det svårt att argumentera och diskutera om svar kommer på två olika ställen.
Därför låses denna tråd, diskussionen fortsätter under "Janfire" rubriken.
Om några dagar sedan denna tråden bort.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.