problem
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5184
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem
Jag menade om temperaturen ändras medan pumpen är i drift.
Justeringar med avstäng pump säger inget.
Har du kollat vad det blir för utslag på termometern?
Justeringar med avstäng pump säger inget.
Har du kollat vad det blir för utslag på termometern?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem
Jo temperaturen ändras, ställer jag från 0 till 5 så blir det varmare en stund , går sedan tillbaka till strax över 30° ökar jag sedan upp från 5 till 10 så händer samma sak fast den lilla stund det blir varmare så blir det ännu varmare.
Är pumpen avstängd så är ökningen konstant , fast jag kommer inte upp i full panntemp. Får en ny termometer imorgon så då ser jag hur varmt det blir.
Är pumpen avstängd så är ökningen konstant , fast jag kommer inte upp i full panntemp. Får en ny termometer imorgon så då ser jag hur varmt det blir.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5184
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem
Ladda upp tankarna så nedre termometern visar minst 60°C.
Mät sedan upp utgående temp vid shuntinställning 0 - 5 - 10.
Ställ sedan in shunten på den inställning du brukar ha och kolla tiden tills utgående temperatur sjunker.
Tanken är konstruerad så att det alltid finns värme kvar runt varmvattenslingan även när värmen till radiatorerna är slut.
Mät sedan upp utgående temp vid shuntinställning 0 - 5 - 10.
Ställ sedan in shunten på den inställning du brukar ha och kolla tiden tills utgående temperatur sjunker.
Tanken är konstruerad så att det alltid finns värme kvar runt varmvattenslingan även när värmen till radiatorerna är slut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem
nu har jag eldat så den övre är på 80´ och den undre på 65´
ställer vredet på 5:an och väntar 18 minuter.
första bilden , startläge
andra bilden: vredet på 5, bilden tagen efter 18 minuter.
tredje bilden: vredet på 10, bilden tagen efter 10minuter.
ställer vredet på 5:an och väntar 18 minuter.
första bilden , startläge
andra bilden: vredet på 5, bilden tagen efter 18 minuter.
tredje bilden: vredet på 10, bilden tagen efter 10minuter.
- Bilagor
-
- 101.jpg (152.66 KiB) Visad 3692 gånger
-
- 5.jpg (138.73 KiB) Visad 3692 gånger
-
- 0.jpg (130.95 KiB) Visad 3692 gånger
Re: problem
normalt driftläge är strax under 3:an såvida det inte är massa - grader då hamnar vredet på 6-7.
alla termostater fullt öppna.
temperaturen började gå ner direkt efter påverkan och efter 14 min tog jag bilden.
alla termostater fullt öppna.
temperaturen började gå ner direkt efter påverkan och efter 14 min tog jag bilden.
- Bilagor
-
- 35.jpg (131.69 KiB) Visad 3691 gånger
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5184
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem
Märkligt resultat. Kan tänka mig två orsaker.
1. Vid monteringen av shuntpaketet har det längre returröret blivit anslutet till shuntventilens och systemets tilloppsrör, vilket medför att tilloppet tar vatten från tankens botten.
Åtgärd: Lossa shuntventilen och vrida rörpaketet ett halvt varv eller låta tillopp och retur byta plats på shuntventilen.
2. Shuntventilen är trasig och behöver en ny insats.
Detta bedömer jag som mindre troligt, då temperaturen ändras när vredet flyttas.
I bägge fallen måste nivån i systemet sänkas till tankarnas överkant. Tillopp och retur till radiatorerna kan ju kranas av, så radiatorerna behöver inte tömmas.
1. Vid monteringen av shuntpaketet har det längre returröret blivit anslutet till shuntventilens och systemets tilloppsrör, vilket medför att tilloppet tar vatten från tankens botten.
Åtgärd: Lossa shuntventilen och vrida rörpaketet ett halvt varv eller låta tillopp och retur byta plats på shuntventilen.
2. Shuntventilen är trasig och behöver en ny insats.
Detta bedömer jag som mindre troligt, då temperaturen ändras när vredet flyttas.
I bägge fallen måste nivån i systemet sänkas till tankarnas överkant. Tillopp och retur till radiatorerna kan ju kranas av, så radiatorerna behöver inte tömmas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem
jag tog o ringde upp borö och pratade lite om mitt problem , de var mycket hjälpsamma.
deras teori var att jag hade luft som hindrar cirkulationen och föreslog följande lösning:
elda upp tills termometrarna visar 80 grader el mer och lufta sedan.
automatluftaren skulle också stängas när systemet var fritt från luft för att undvika självsug.
sagt o gjort eldade upp tills jag hade 80-85 grader på alla termometrar och vid max öppen shunt fick jag ut 60 grader.
så problemet kvarstår. suck..
men jag ska kolla om rören hamnat snett innan shunten.
deras teori var att jag hade luft som hindrar cirkulationen och föreslog följande lösning:
elda upp tills termometrarna visar 80 grader el mer och lufta sedan.
automatluftaren skulle också stängas när systemet var fritt från luft för att undvika självsug.
sagt o gjort eldade upp tills jag hade 80-85 grader på alla termometrar och vid max öppen shunt fick jag ut 60 grader.
så problemet kvarstår. suck..
men jag ska kolla om rören hamnat snett innan shunten.
Re: problem
lyssnar man under eldningen så hör man hur luft porlar / bubblar från pannan och ner i laddomaten o tebax till pannan.
borde inte avluftaren på laddomatröret släppa ut denna luft?
denna avluftare har ingen skruv som den som sitter på tanken.
borde inte avluftaren på laddomatröret släppa ut denna luft?
denna avluftare har ingen skruv som den som sitter på tanken.
- Bilagor
-
- 223.jpg (186.05 KiB) Visad 3676 gånger
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5184
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem
Om avluftare sitter på rörets högsta punkt, borde luften försvinna, men hastigheten i röret är kanske så hög att luftbubblorna blåser förbi. Stoppa pumpen och se om avluftaren börjar fungera.
Kan inte se på fotot vilken avluftare som sitter där. Försök lufta manuellt med avstängd pump.
Avluftarens flottör kan ju ha fastnat eller så är den igensatt.
Kan inte se på fotot vilken avluftare som sitter där. Försök lufta manuellt med avstängd pump.
Avluftarens flottör kan ju ha fastnat eller så är den igensatt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem
Det är inte så att shunten är felvriden så den suger från botten? Det hände mig när jag bytte panna och fick ungefär samma fenomen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Re: problem
Det är inte så enkelt att cirkulationspumpen sitter efter elementet och alltså inte pumpar vatten genom elementet?
Det går väl att kolla vilken port som är stängd genom att skruva bort ratten på schunten och se vilken ände som är platt. Vad händer om du vrider från 0 och andra hållet?
Det går väl att kolla vilken port som är stängd genom att skruva bort ratten på schunten och se vilken ände som är platt. Vad händer om du vrider från 0 och andra hållet?
Re: problem
Du har med största säkerhet fått en luftficka vid ingreppet. En sak du kan prova ,om du har avstängning vid cirkpumpen, är att vända pumpen en stund så den pumpar åt fel håll. Detta brukar hjälpa för att trycka iväg luftfickan.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Re: problem
jag har tagit bort shunten idag och allt ser ok ut, det går inte att sätta shunten fel då tätnings ringarna hade kommit i kläm då och läckage hade uppstått.
testade nyss när jag har eldat en stund o vrida upp till 10 på shunten , röret blev varmt som fan och jag kunde ej hålla kvar. känner strax därpå och då är röret efter shunten varmt men ej så de bränns.
provade o ta bort avluftaren och luftade manuellt , kom kanske ngt pys.
fortfarande hörs dock bubbelflödet mellan panna och laddomat.
maxtemp på radiatorer 60 grader vid fullt öppen shunt och 90 grader i tankarna.
skall testa o vända cirk pumpen härnäst om det går.
finns det ingen avluftning på pannan?
testade nyss när jag har eldat en stund o vrida upp till 10 på shunten , röret blev varmt som fan och jag kunde ej hålla kvar. känner strax därpå och då är röret efter shunten varmt men ej så de bränns.
provade o ta bort avluftaren och luftade manuellt , kom kanske ngt pys.
fortfarande hörs dock bubbelflödet mellan panna och laddomat.
maxtemp på radiatorer 60 grader vid fullt öppen shunt och 90 grader i tankarna.
skall testa o vända cirk pumpen härnäst om det går.
finns det ingen avluftning på pannan?
- Bilagor
-
- 2013-12-13 10.44.15.jpg (126.83 KiB) Visad 3619 gånger
-
- 2013-12-13 10.29.16.jpg (155.09 KiB) Visad 3619 gånger
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5184
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: problem
Sista bilden, antar att den är tagen framifrån och då är tilloppet till höger.
Kan ju vara en spegling, men röret till vänster verkar kortare än det till höger ner i tanken.
Skulle så vara fallet skall flänsen i tanken vridas ett halvt varv.
Kortast rör ansluts till tillopp.
Kan ju vara en spegling, men röret till vänster verkar kortare än det till höger ner i tanken.
Skulle så vara fallet skall flänsen i tanken vridas ett halvt varv.
Kortast rör ansluts till tillopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: problem
det har fungerat någorlunda , mina bekymmer har nog berott på luft trots allt.
såvida inte nästa bekymmer har med saken att göra..
skulle ta o elda idag då jag hör att det spolar / ser att det rinner ur skvallerröret , visar sej vara reduceringsventilen på SYR 5067 paketet som är öppen och vill inte stänga (kall panna).
kan man byta ut innanmätet på just reduceringsventilen eller måste man köpa ett helt nytt paket?
kan det ha ngt samband med mina tidigare problem?
såvida inte nästa bekymmer har med saken att göra..
skulle ta o elda idag då jag hör att det spolar / ser att det rinner ur skvallerröret , visar sej vara reduceringsventilen på SYR 5067 paketet som är öppen och vill inte stänga (kall panna).
kan man byta ut innanmätet på just reduceringsventilen eller måste man köpa ett helt nytt paket?
kan det ha ngt samband med mina tidigare problem?
- Bilagor
-
- 5067.jpg (135.71 KiB) Visad 3582 gånger