Som nybliven pelletseldare har det här forumet varit ovärderligt.
Nu, efter en månads eldande (JanFire FlexA i Nibe City) känner jag mig mogen för mitt första inlägg.
Jag har på rekommendation av installatören kört på effektläge 2 under oktober. När är det enligt er mening dags att gå upp till effektläge 3? Typ när medeltempen går under 0, eller vad ska styra?
Och en grej till:
Mellan tummen och pekfingret; Hur påverkas pelletsförbrukningen när man "växlar upp" till 3:an?
/ Dadda
Effektläge
Effektläge
JanFire Flex A, Nibe City.
-
- Lärjunge!
Så såg det ut i Min Focus EKO-20 Med JanFire. Över 5 dagar.
Läge 3 109,48 kg
Läge 1 64,26 kg
Medel-Utetemperaturen och inne skiljde inte mer än en halv grad.
(Ta decimalerna med en nypa salt, Siffrorna är från Excel
)
Men detta gäller nog bara min panna. Hade en CTC från -67 innan och den betedde sig likadant.
Iaf. Förutsatt att verkningsgraden inte påverkas lika mycket som i min så har jag hört flera bud.
1.) Elda på 3:an När du har värme ut till elementen. (Taget från forumet eller någon hemsida som var länkat härifrån)
2.) Elda på 3:an under den period då du måste skrapa rutorna på bilen.
(Min lokala pelletsbrännare-månglare)
Det finns säkert flera tumregler
Läge 3 109,48 kg
Läge 1 64,26 kg
Medel-Utetemperaturen och inne skiljde inte mer än en halv grad.
(Ta decimalerna med en nypa salt, Siffrorna är från Excel

Men detta gäller nog bara min panna. Hade en CTC från -67 innan och den betedde sig likadant.
Iaf. Förutsatt att verkningsgraden inte påverkas lika mycket som i min så har jag hört flera bud.
1.) Elda på 3:an När du har värme ut till elementen. (Taget från forumet eller någon hemsida som var länkat härifrån)
2.) Elda på 3:an under den period då du måste skrapa rutorna på bilen.
(Min lokala pelletsbrännare-månglare)
Det finns säkert flera tumregler