Rengör sotaren aut. brännare?

FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av FRS05 »

Ja, brukar sotaren klabba med att dra ut brännaren och suga rent där? Då menar jag ni som har brännare som rengör sig automatiskt. Kan tänka mig att han inte alltid har koll på det vilka brännare som är det och får för sig att dra ut skiten. Anledningen är att jag inte vill sotaren klabbar med det. Kommer nog skriva en lapp om att han inte behöver dra ut brännaren och rengöra där. Men kommer han lyda det?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av andreas »

Det är du som är kund. Så varför skulle han pyssla med sånt du inte vill?
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av danei »

Jag förutsätter att han inte pillar på den oavsett. Varför skulle han det?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av FRS05 »

Det är väl kanske bara för att jag på min gamla panna var tvungen att dra ut brännaren för att man skulle kunna rengöra/suga rent pannan ordentligt. Så jag tänkte lite snabbt att han kanske gör likadant med denna pannan. Men det är klart, nu ska han inte behöva göra det längre.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av xdigger »

Tror det vanligaste är att dom struntar i det, dom brukar vara lite rädda för att ha sönder eller sätta ihop allt fel, dock finns det dom sotarna som gör det ändå och misslyckas.. ;) Säger du till att du inte vill att han rör den så kommer han att lyda med ett leende på läpparna skulle jag tro. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av Roli »

Hos mig har aldrig sotaren tagit ut brännaren vad jag kan komma ihåg. Han har inte tid att lossa fyra muttrar för att få loss den...... Det får ju inte ta för lång tid att sota.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av psau »

Hos mig hade sotaren tagit loss brännaren vänt sin sotsug upp och ner I pannrummet trots att det satt en lapp I A3 format på pannan som uttryckligen bad honom låta bli pannan...

Hur många gissar att jag numera sotar själv?!?! :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av Vednisse »

Sotar också själv, tror dock att det är sällsynt att de rör en pelletsbrännare. Men undantag finns säkert.......finns en anledning till att jag ansökte om egensotning på "vedtiden". Det kunde se ut hur som helst i panna/hus/skorsten när sotaren varit där, bara att städa/sota och laga vad han lyckats förstöra.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av Dave »

Och tiden man sparar, finns aldrig någon passande tid och de kommer inte på utsatt tid.Det var en stolt yrkesgrupp förr, nu är de bara stressade,otrevliga typer som jobbar med sotning, undantag finns förstås.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av Roli »

Sotaren var hos mig i morse. Skulle komma mellan 8-10, frugan var hemma och passade.

7:50 ringer hon och säger att nu har hon slagit på brännaren igen, för sotaren gick just. Så de kan också komma tidigare. Men det hör till ovanligheterna, vi var väl först på schemat imorse.

Vi var faktiskt lite undrande om han skulle komma överhuvudtaget då det blåste rejält när jag gick i morse och skall tydligen blåsa ännu mer i kväll. Skippade faktiskt att ställa upp stegen, det fick sotaren göra när han kom...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av psau »

Det är bara att gratulera, min började prata om att det tog tid att städa upp efter att hans sotsug havererat I mitt pannrum och tar sotningen längre tid än vanlig kostar den mer!!!

Självklart är nog de flesta sotare bra och trevliga men rötägg finns det alltid, för att väga upp så var han som kom ut och kontrollerade efter mitt klagomål helt ok men eftersom "mitt" område tillhörde den sotaren som inte tillhörde de bättre blir det till att sota själv...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av André »

Tidigare rengjorde sotarna brännaren här men inte sen några år tillbaka, Kan tänka mej att de inte bara va engång dom satte i tex rosterplåten fel i typ janfire då man ser/hört om hur fel de blivit i vissa vedpannor
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av FRS05 »

Jag kom ihåg nu att första gången sotaren var här så instruerade han mig hur plåten i brännaren skulle sitta. Han påtalade att jag hade satt den fel och visade hur den skulle sitta. Så ibland kan det vara bra att sotaren klabbar med brännaren:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av skalman65 »

psau skrev:Det är bara att gratulera, min började prata om att det tog tid att städa upp efter att hans sotsug havererat I mitt pannrum och tar sotningen längre tid än vanlig kostar den mer!!!
Finns det en max tid för hur länge sotarn skall hålla på,? hur lång tid räknar man med att det skall ta?


Eller missuppfattar jag dig
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Rengör sotaren aut. brännare?

Inlägg av psau »

Du betalar en grundavgift för sotningen, sen kan du få betala för extratid om du glömt ställa upp stegen och han måste hämta den etc.
I mitt fall klantade han sig och vände dammsugare upp och ner i pannrummet innan han kommit in till skorstenen ung där tvättmaskinen står, för att ta reda på efter sin egen klantighet ville han ha extra betalt...
Helt ok att det kan bli lite skitigt när man sotar men en urvält dammsugare 3-4mtr från panna och skorsten någonstans där går nog gränsen...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar