Jag behöver hjälp, är en äkta nybörjare på området och är dessutom snål. Som ni ser i min sign har vi hiskeliga kostnader för uppvärmning idag. Nu ska det börja eldas på riktigt dvs med panna och tank!
Förutsättningar:
Pannrum ska iordningställas i f. d hönshus. Jag har bra koll på hur det ska byggas med rätt mtrl osv.
Från pannrum ska jag ha en kulvert på 20-25m in till bostadshuset som har torpargrund. Jag behöver förslag på bra och billig kulvertlösning, lämpligt djup på diket, hur isolerar jag lämpligen kulverten när jag kommer in under huset (det är ca 5 m från husvägg till den punkt där jag ska gå upp)?
Huset har direkt-el idag. Min tanke är att installera 3-4 st vattenburna fläktkonvektorer för att minimera rördragning och att undvika ett inköp av ett 20-tal vanliga radiatorer. Förslag på bra och billiga fläktelement?
Till pannrummet behöver jag givetvis en bra panna. Storlek i kwh? Fabrikat? Vi är två vuxna och två barn (13 resp 5) och har säkert stort behov av varmvatten. Tankvolym?
Skorsten ska installeras och den kommer att bli 4-5 m. Förslag på bra och billig lösning?
Efter vad jag förstått så är det bäst om man har en tank inne i huset också så att man inte måste spola bort en massa vatten innan man får varmt i duschen. Detta ska tydligen fixas med något som kallas kulvertstyrning. Vi har inget lämpligt utrymme att placera en 500liters tank på inomhus. I dag har vi en vvb på 170l med utanpåliggande 6kwh elpatron. Kan man använda den på något sätt?
I förlängningen hoppas jag kunna installera solpaneler för att slippa elda på sommaren. Ska solslingan då ligga i tanken i pannrummet eller ska den vara i tanken man har inomhus?
Läskigt många frågor och funderingar men jag hoppas någon i detta utmärkta forum har lust/tid/ork att hjälpa mig.