Hjälp med dimensionering & val av system

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Magnar
Späd planta

Hjälp med dimensionering & val av system

Inlägg av Magnar »

Mitt första inlägg här :D

Jag behöver hjälp, är en äkta nybörjare på området och är dessutom snål. Som ni ser i min sign har vi hiskeliga kostnader för uppvärmning idag. Nu ska det börja eldas på riktigt dvs med panna och tank!

Förutsättningar:

Pannrum ska iordningställas i f. d hönshus. Jag har bra koll på hur det ska byggas med rätt mtrl osv.

Från pannrum ska jag ha en kulvert på 20-25m in till bostadshuset som har torpargrund. Jag behöver förslag på bra och billig kulvertlösning, lämpligt djup på diket, hur isolerar jag lämpligen kulverten när jag kommer in under huset (det är ca 5 m från husvägg till den punkt där jag ska gå upp)?

Huset har direkt-el idag. Min tanke är att installera 3-4 st vattenburna fläktkonvektorer för att minimera rördragning och att undvika ett inköp av ett 20-tal vanliga radiatorer. Förslag på bra och billiga fläktelement?

Till pannrummet behöver jag givetvis en bra panna. Storlek i kwh? Fabrikat? Vi är två vuxna och två barn (13 resp 5) och har säkert stort behov av varmvatten. Tankvolym?

Skorsten ska installeras och den kommer att bli 4-5 m. Förslag på bra och billig lösning?

Efter vad jag förstått så är det bäst om man har en tank inne i huset också så att man inte måste spola bort en massa vatten innan man får varmt i duschen. Detta ska tydligen fixas med något som kallas kulvertstyrning. Vi har inget lämpligt utrymme att placera en 500liters tank på inomhus. I dag har vi en vvb på 170l med utanpåliggande 6kwh elpatron. Kan man använda den på något sätt?

I förlängningen hoppas jag kunna installera solpaneler för att slippa elda på sommaren. Ska solslingan då ligga i tanken i pannrummet eller ska den vara i tanken man har inomhus?

Läskigt många frågor och funderingar men jag hoppas någon i detta utmärkta forum har lust/tid/ork att hjälpa mig. :?
Hälsingegård 220kvm. 1,5 plan. Idag direkt- el, 5 st eldstäder. Förbrukn 34'kwh inkl. hushålls-el, samt 5 m3 ved.
Magnar
Späd planta

Inlägg av Magnar »

46 visningar av mitt tidigare inlägg. Finns det ingen som kan komma med lite tips till mig?
Hälsingegård 220kvm. 1,5 plan. Idag direkt- el, 5 st eldstäder. Förbrukn 34'kwh inkl. hushålls-el, samt 5 m3 ved.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur mycket energi drar ditt hus i dag?

Jag vet inte hur du ska göra om du inte får plats med någon teknik tank i huset.
Har för mig att någon här på forumet hade en smart lösning..

Angående pannval så kan du kolla in råd o röns test

http://www.radron.se/templates/test____2199.asp

Jag tycker du ska välja en lite större modell än dom i testet
Calmar och Baxi "Bäst i test" har ett knäpp större pannor än dom som är med i testet.

Tanken ska vara så stor som möjligt
Man brukar räkna eldstads volymen i pannan gånger 17 eller 18

Väljer du en baxi solo innova som är med i testet så ska den alltså ha en ack på ungefär 2200 L

Det är svårt att räkna på ack innan man vet hur mycket energi du gör av med i dag...

Bengt på Äfab har skrivit bra om ved eldning
Lite läs tips nedan
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... torlek.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... deller.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... oppl01.pdf
http://www.afabinfo.com/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hjälp med dimensionering & val av system

Inlägg av André »

Hej o välkommen! :D
Senast redigerad av André den lör 12 nov, 2005 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Magnar skrev:Mitt första inlägg här :D

Från pannrum ska jag ha en kulvert på 20-25m in till bostadshuset som har torpargrund. Jag behöver förslag på bra och billig kulvertlösning, lämpligt djup på diket, hur isolerar jag lämpligen kulverten när jag kommer in under huset (det är ca 5 m från husvägg till den punkt där jag ska gå upp)?

Till pannrummet behöver jag givetvis en bra panna. Storlek i kwh? Fabrikat? Vi är två vuxna och två barn (13 resp 5) och har säkert stort behov av varmvatten. Tankvolym?

Efter vad jag förstått så är det bäst om man har en tank inne i huset också så att man inte måste spola bort en massa vatten innan man får varmt i duschen. Detta ska tydligen fixas med något som kallas kulvertstyrning. Vi har inget lämpligt utrymme att placera en 500liters tank på inomhus. I dag har vi en vvb på 170l med utanpåliggande 6kwh elpatron. Kan man använda den på något sätt?

I förlängningen hoppas jag kunna installera solpaneler för att slippa elda på sommaren. Ska solslingan då ligga i tanken i pannrummet eller ska den vara i tanken man har inomhus?
Hej o välkommen!

Som kulvert skulle jag välja aquawarm kopparflex (böjbar) med klart minst förluster, under hälften mot t,ex wirsbo pex.. En cu 2X22 mm klarar ni er med utan problem då den klarar lev 27 kW/h o erat hus kanske kräver 10-12 kW som max effekt..
Den kostar med 110 mm isolering 271:-/m men du ska ha 10% rabbat på det priset.. :wink:

Varför drar du inte kulverten under huset ända där den ska upp i huset??

En Calmar v65 el Baxi solo innova 50 kW o en acktank på 3000-4000 liter i pannrumet..
OBS denna tank ska isoleras utav bara f-n minst 300 mm mineralull i flera lager men gärna mer..

Helt klart vore det en fördel om ni fick in en tekniktank i huset o kulvertstyrning.. Även en fördel med solslingor i denna..
Men frågan är om det är värt att sattsa på sol med en sådan ved anläggning.. :?

En kompis kör med en ctc v35 mot 2500 liters ack o en 500 l tekniktank i huset o laddar han fullt i båda tankarna så behöver han elda max 3 (oftast 2) ggr/mån på sommaren eftersom han har 400 mm i sodorna o 500 mm i topp på stora tanken..

Här finns länk till kulverten http://www.flowsystems.alstom.com/showp ... 21&lang=SV
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Magnar skrev:Mitt första inlägg här :D

Hej o välkommen!

Som kulvert skulle jag välja aquawarm kopparflex (böjbar) med klart minst förluster, under hälften mot t,ex wirsbo pex.. En cu 2X22 mm klarar ni er med utan problem då den klarar lev 27 kW/h o erat hus kanske kräver 10-12 kW som max effekt..
Den kostar med 110 mm isolering 271:-/m men du ska ha 10% rabbat på det priset.. :wink:

Varför drar du inte kulverten under huset ända där den ska upp i huset??

En Calmar v65 el Baxi solo innova 50 kW o en acktank på 3000-4000 liter i pannrumet..
OBS denna tank ska isoleras utav bara f-n minst 300 mm mineralull i flera lager men gärna mer..

Helt klart vore det en fördel om ni fick in en tekniktank i huset o kulvertstyrning.. Även en fördel med solslingor i denna..
Men frågan är om det är värt att sattsa på sol med en sådan ved anläggning.. :?

En kompis kör med en ctc v35 mot 2500 liters ack o en 500 l tekniktank i huset o laddar han fullt i båda tankarna så behöver han elda max 3 (oftast 2) ggr/mån på sommaren eftersom han har 400 mm i sodorna o 500 mm i topp på stora tanken..

Här finns länk till kulverten http://www.flowsystems.alstom.com/showp ... 21&lang=SV
Magnar
Späd planta

Tack!

Inlägg av Magnar »

Nu har jag fått fina tips. Nu ska jag ut och leta pannor/tankar.
Ett förtydligande ang min kulvert: Kulverten kommer att vara nedgrävd från mitt pannrum i uthus fram till bostadshuset. Bostaden har torpargrund och jag kommer att gå in med kulverten ungefär mitt i huset. Det blir lite bökigt att gräva under huset då jag har ca 50 cm mellan mark och golv. :wink: Därför funderar jag över om jag måste isolera kulverten extra där den ligger ovan mark men under huset, ca 5 meter.

Någon som har erfarenhet av "Mollepannan"?
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag tycker iaf att du ska isolera rörena som kommer att ligga underhuset lite extra
annars kan det ju ge lite värmetillskott
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Förmodligen har du varmare under torpargrunden än i backen..

Mollepannan.. Njae skulle nog kolla på calmar v65/ Baxi solo innova 50 kW om jag vore du.. Mollepannan har bara 76% verkningsgrad mot calmar o solo innovas 90-91%

Här finns test på pannor http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab
axeg
Frö

Inlägg av axeg »

Tjena.

Jag har en ny vedolux37 från värmebaronen. Helt klart prisvärd om man jämför med innovan. Kör mot två 750 liters acktankar men i ditt fall vore nog 3 tankar värt att fundera på.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

axeg skrev:Tjena.

Jag har en ny vedolux37 från värmebaronen. Helt klart prisvärd om man jämför med innovan. Kör mot två 750 liters acktankar men i ditt fall vore nog 3 tankar värt att fundera på.
mmmm men då har den bara 105 liters vedutrymme.. Det är igentligen inte mycket.. De är samma som kompisens ctc v35 o han önskade att han haft minst 50 liter större ved utrymme när han har 3000 liters ackvolym då hade han fyllt acken på ett ilägg.. Han har pannan ute i garaget o tycker inte de blev så bra då man måste gå ut 2 ggr för att elda..

Sen må vara att vedluxen är lätt sotad framifrån men det är bättre med stående kanler/tuber med tanke på askan..

Vad har vedlux för verkningsgrad??
Det står bara att den är bra vid eldning på rätt sätt.. :(

Sen är det alltid bättre med en acktank med tanke på värmeförlusterna o när det finns utrymme som i detta fall med fd hönshus tcker jag man inte ska snåla på vare sej acktank el panna om man tänkt sej få ett bekvämt vedeldande.. :roll:

Kan tänka mej att det kommer att gå ca 30-35 m3 ved för Magnar
Skriv svar