Hej!
Vi har en Janfire pelletsbrännare och den har fungerat överlag bra under de 5 år vi bott i huset.
För ca 10 dar sen slockande plötsligt brännaren med felkod "flamvakt".
Vi rensade förstås panna och brännare som vanligt och startade sedan om.
Efter detta har "flamvakt" löst ut ca en gång per dygn. Brännaren går igång som vanligt vid uppstart och den funkar sen bra i ett antal timmar.
Vid ett tillfälle löste "flamvakt" ut igen efter bara 4 timmar, men den har också gått bra i 2 dygn i sträck, tills att "flamvakt" löst ut igen.
Vid koll i brännkoppen hittar jag en del aska förstås (men inget onormalt), samt ca 3 -7 obrända pelletskulor.
Dragluckan har ej ändrats på länge.
Brännaren har stått i vårt hus ca 7 år och en tekniker bytte "styrenheten" i den för ca 1 år sen. den har funkat bra sedan dess - fram till för ca 10 dagar sen alltså.
Vi har den nu på effektläge 3 och vi har en utvattentemperatur på ca 32-35 grader. (Panntemperaturen ligger på ca 60-75 grader).
Elspiralen funkar alltså (till synes) bra och brännaren kör på minst 5 timmar, sen stängs den av igen.
Någon kunnig människa med goda råd?
Mvh/ Mattias
Flamvakt löser ut
Re: Flamvakt löser ut
Kolla upp att internskruven matar pellets som den ska.
Kan vara dåligt (smuts i) lager bl.a.
Kan vara dåligt (smuts i) lager bl.a.
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
Jag har en egen tråd om samma problem, min heter optovakt, men gissar att det är samma som flammvakt.
Mitt problem var igensatt panna och skorsten, dåligt drag helt enkelt, detta även fast sotaren varit här.
Jag fick rensa en gång till själv, sen funkade det.
Mitt problem var igensatt panna och skorsten, dåligt drag helt enkelt, detta även fast sotaren varit här.
Jag fick rensa en gång till själv, sen funkade det.
Egnahemshus 85+85kvm källare i orginalskick från 1958 på Ekerö utanför Stockholm.
CTC 171 av okänd årsmodel (70 tal ??) Ariterm 20 D från 2006.
Eldar just nu med Bionorr pellets från SCA.
CTC 171 av okänd årsmodel (70 tal ??) Ariterm 20 D från 2006.
Eldar just nu med Bionorr pellets från SCA.
Flamvakten på en Janfire övervakar temperaturen i närheten av brännkoppen. Om den, under driftfasen, understiger ett visst värde utlöser flamvakten och "anser" att elden har släkts.
Själva flamvakten är en termostat, den kan bli gammal - men det kan mycket väl vara doseringen som inte hänger med varför elden rent faktisk slocknar.
Lossnar man kedjan ska doseringsskruven gå lätt, lagret kan korka igen pga. spån eller liknande.
Själva flamvakten är en termostat, den kan bli gammal - men det kan mycket väl vara doseringen som inte hänger med varför elden rent faktisk slocknar.
Lossnar man kedjan ska doseringsskruven gå lätt, lagret kan korka igen pga. spån eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!