Håller på och leker lite i pannrummet hemma.
Är i färd med att plocka in ett PLC med ett par givare för att ha koll på magasin nivå, samt programmera in lite funktioner som tex att det varnar om jag kör för många kilo pellets utan att aska ur, och ytterligare en nivå där pelletsanläggningen helt sonika stannar om jag kör över en viss gräns och den då växlar över till elpatron. Detta för att undvika sprucket brännarrör eller i värsta fall bakbrand. Nu har jag iofs bra koll på grejerna… Men det är kul att automagisera lite med.

Vidare så skall den även slå igång elpatronen om det är så att pelletsen larmar. Allt detta skall synas på en liten tablå med några lysdioder uppe i hallen är det tänkt.
Har även fundering på att koppla om så PLC styr panntemperaturen istället för den idag hysteriskt programmerade programvaran till VikingBion, den startar bara jag tittar på vattenkran.... Originaltermostaten i CTC1100 pannan slår ju bara på typ 5 grader och det är ju för lite så jag tänkte använda PT100 givaren och koppla in den i PLC:t istället och ha en 20 gradersintervall precis som det är programmerat i orginalprogrammet, men utan att den startar så fort jag tar en liten skvätt vatten.
Senare finns det planer att montera en mindre matarskruv som matar tätare men mindre pellets åt gången. Jag upplever det som att det är ganska dålig precision i dagsläget med stora skruven. Då skall mindre skruven styras av brännaren som vanligt, men stora skruven styrs av PLC att hålla en viss nivå i ett mellanmagasin. Detta är dock inte säkert det blir av. Beror på vad det kostar med skruv och matarmotor.
Anledningen till inlägget är att det vore kul med lite åsikter. Både plus och minus, men håll det på en juste nivå.