rökgasinstrument samma som till motorer ?
rökgasinstrument samma som till motorer ?
Jepp frågan är enkel.
Enl manualen ( VB ) mäter man ju Co2, nox, o2.
Allt detta kan mätas med avgasanalysator för bilar... Finns nå hinder att göra detta ? Nån som provat ?
Enl manualen ( VB ) mäter man ju Co2, nox, o2.
Allt detta kan mätas med avgasanalysator för bilar... Finns nå hinder att göra detta ? Nån som provat ?
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Svar på frågan: Nej.
Frågan behandlad många många gånger. Finns en sökfunktion
Frågan behandlad många många gånger. Finns en sökfunktion
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Bensin och diesel har inte samma maxgräns för Co2. Dieseln ligger på ca 14% och pelletsen på 20,3 ca.
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Nu förväxlade du nog siffrorna va?
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Funkar inte ens bredbandslambda till bil?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Tror inte jag förväxlat siffrorna Danei.Så vida inget har ändrats sen härom dan.Eller har du andra siffror??
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
En äkte bredbandssensor fungerar! Och med "äkta" menas inte en LSM-11 eller liknande.
Men en lambda-sensor är en syremätare, för perfekt reglering behöver man mäta CO också - vilket man inte mäter med lambda-sensor och därmed i fordon.
Men en lambda-sensor är en syremätare, för perfekt reglering behöver man mäta CO också - vilket man inte mäter med lambda-sensor och därmed i fordon.
Senast redigerad av Icecap den sön 17 nov, 2013 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
En diesel motor på fullgas borde ligga nära lambda 1. Det kommer du inte i närheten av i en normalpellets brännare. Där har du alltid ett luftöverskott för att få vettig förbränning.
Förhållandet mellan kol och väte verkar dock vara relativt lika på trä och diesel. Så det bör vara skillnaden i luftöverskott som ger den största skillnaden.
Du kommer inte upp till 20% co2 hur du än gör. Luften innehåller 20% syre, vid fullständig förbränning så bildas lika mycket vatten som koldioxid, så då kommer man upp i ca 10% koldioxid. Eftersom man ett luftöverskott kommer man inte ens upp i det.
Har du någon motivering till varför det skulle vara på något annat sätt?
Förhållandet mellan kol och väte verkar dock vara relativt lika på trä och diesel. Så det bör vara skillnaden i luftöverskott som ger den största skillnaden.
Du kommer inte upp till 20% co2 hur du än gör. Luften innehåller 20% syre, vid fullständig förbränning så bildas lika mycket vatten som koldioxid, så då kommer man upp i ca 10% koldioxid. Eftersom man ett luftöverskott kommer man inte ens upp i det.
Har du någon motivering till varför det skulle vara på något annat sätt?
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Luften innehåller väl runt 20,94% syre, skulle man ha en fullständig förbränning med 0% luftöverskott så kommer det att ge ett CO2 på runt 20,3% vilket torde vara rätt svårt att uppnå i en vanlig pelletsbrännare
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Jag får nog ta tillbaka det där. En typisk kemisk formel för cellulosa är C6H10O5. Där kan man konstatera att syret och vätet går jämt upp när det bildar vatten. Så allt tillsatt syre kan bilda CO2. Diesel innehåller inget syre så det behöver syre för att bilda vattnet också. Så det kan bli högre CO2 halter med pellets än med diesel. Dock skulle jag säga att 20% ändå inte är realistiskt att nå upp till.
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
De data jag har fått är att 13% CO2 är rätt värde.
Likaväl är det så att för att ställa "perfekt" förbränning måste man mäta båda CO2 (alternativt O2) och CO. En lambda-sensor mäter enbart O2 och man kan härleda CO2-nivån på basis av det.
Och det fungerar att justera brännaren med, det finns dock en del problem. Dessa problem man i stort härledas till tjuvluft vilket ger fel mätvärde.
Jag vet om (jupp, lite inblandad) att det har gjorts experiment med en dubbel-sensor som just mätte CO och O2, resultatet blev, efter vad jag vet, riktigt bra. Den dubbelsensor är dock inte i kommersiell produktion - än - och jag vet inte om den kommer dithän.
Likaväl är det så att för att ställa "perfekt" förbränning måste man mäta båda CO2 (alternativt O2) och CO. En lambda-sensor mäter enbart O2 och man kan härleda CO2-nivån på basis av det.
Och det fungerar att justera brännaren med, det finns dock en del problem. Dessa problem man i stort härledas till tjuvluft vilket ger fel mätvärde.
Jag vet om (jupp, lite inblandad) att det har gjorts experiment med en dubbel-sensor som just mätte CO och O2, resultatet blev, efter vad jag vet, riktigt bra. Den dubbelsensor är dock inte i kommersiell produktion - än - och jag vet inte om den kommer dithän.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Danei det är inte så svårt att få upp CO2 upp mot 20%, det svåra är att kunna ligga där och samtidigt ha tillräckligt hög förbränningstemperatur att man kan förbränna dom tunga kolvätena och inte få så hög CO
Tror dock inte det är möjligt med dagens brännare att uppnå, dels att man har brännkopp oftast i rostfritt MA253 vilket kyler eldhärden samt att man inte får tillräcklig turbulens och för dålig möjlighet att justera förhållandet mellan primär och sekundärluft
Tror dock inte det är möjligt med dagens brännare att uppnå, dels att man har brännkopp oftast i rostfritt MA253 vilket kyler eldhärden samt att man inte får tillräcklig turbulens och för dålig möjlighet att justera förhållandet mellan primär och sekundärluft
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
Debatt vart det visst även om ämnet tydligen avhandlats förr
Ska ta en titt på mätarn på jobbet imorgon och kolla exakt vad den är kapabel till i form av min/ max osv.
En vanlig lambda-sensor bör fungera lika bra som en bredbands. Bredband är bara snabbare. I en motor är variationen snabb och där behövs den. För mätning i en pelletbrand tror jag inte det behövs.
Dock ger ju en lambda-sensor bara en spänning mellan 0-1 v . Så det gäller i så fall att sätta det i sitt sammanhang så att säga.

Ska ta en titt på mätarn på jobbet imorgon och kolla exakt vad den är kapabel till i form av min/ max osv.
En vanlig lambda-sensor bör fungera lika bra som en bredbands. Bredband är bara snabbare. I en motor är variationen snabb och där behövs den. För mätning i en pelletbrand tror jag inte det behövs.
Dock ger ju en lambda-sensor bara en spänning mellan 0-1 v . Så det gäller i så fall att sätta det i sitt sammanhang så att säga.
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
JockeW: läs på lite innan du dra slutsatser! En vanlig bil-lambdasensor fungerar INTE! Och tro mig på mitt ord, jag jobbar med detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: rökgasinstrument samma som till motorer ?
En standard billambda är som att titta i ett sugrör. Och där den ger utslag passar nog inte till pellets. Inte ens till trimmade bilar. Men invecklingen går frammåt, så det kan finnas bilar med tillräckligt breda lambdor. Eller vara på väg.
Senast redigerad av rod02 den mån 18 nov, 2013 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA