Viking Bio + Albin Special 425 *LÖST*

d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av d_anders »

Köp en påse pellets på byggmax eller något så att du får en annan pellets att testa med.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Eldvin »

Jag är starkt misstänksam åt en lång skruv med ojämn matning eller om switschen för skruv av plast eller stål.För om pelletsen inte hinner brinna upp innan nästa laddning kommer så bygger det ju på.
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Rindi pellets är i burken just nu. Ska testa någon annan sort bara för att få se om det blir någon skillnad. Skruven är 2,5 meter lång. Inställningen är för plast vilket det ska vara. Pratade med Värmebaronen om detta.

Ang att några liksom studsar förbi, skulle det funka att trä en ståltråd genom de nedre hålet på brännarröret? alltså de som sitter längst fram, så det blir som en grind?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av GoForIt Pellets »

Läste du vad jag skrev i inlägg 12 och 14..??
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Jo, då det gjorde jag. Vad blir skillnaden om röret på brännaren blir rakt bakåt? är det att de hamnar mer i mitten på rostret och kanske inte "vallas" ut? får väl testa, men då blir jag nog tvungen att ta av skruven eller det kanske räckte med att ha en längre slangbit och göra en sväng på den, kanske det du menade?
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Jo GoForIt Pellets, tittade in i mynningen och släppte ner några pelletsar manuellt genom röret. Läppen som ska bromsa fyller ju inte ut hela "bredden" så att säga. Flertalet smet förbi, är det de som man kan komma tillrätta med genom att ha röret rätt ut från brännaren?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av d_anders »

Är ditt roster helt? Om gaveln är sönderäten kanske den inte stoppar pelletsarna.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Nytt roster
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Nu har jag testat att byta pellets. Även dragit om röret och slangen för att få en mildare "infallsvinkel" problemet med att nya pelletsar glider ner i asklådan är nu borta. Brännaren intrimmad för den här nya pelletsen. Men inte är det någon skillnad. Fortfarande oförbrända pelletsar i asklådan. Vad är felet???

Kontaktat VB ang detta men får ej något svar.

Nu är brännaren från 2010, med andra ord begagnad. Kan fläkten liksom tappat kapacitet?, vingarna i den rengjorda då de var ordentligt igensatta när jag köpte den.

Min tigex 25 är vad jag förstår för liten för min skorsten då den är 10m lång och helsten*helsten. En Tigex 50 är beställd. Kan det ha med saken att göra? ska man inte rent kunna hålla en brännare i luften och den ska förbränna bra?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Eldvin »

Står dragbegränsaren på vid gavel vid drift?? I så fall så är den ju för liten.Om du då lättar på en sotlucka och sätter nått emellan så du får in mer tjuv luft så draget sjunker borde det ramla in mindre pellets i pannan om den teorin håller.
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Knox »

Den står på vid gavel hela tiden. Sen sitter den noterad på den enda sotluckan jag har. Jag uppdaterar när jag fått den nya!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking Bio + Albin Special 425

Inlägg av Eldvin »

Jo fläkten,om den skulle blåsa för lite så syns det på instrumentet.Så hade det vart fullt i damm tex så ställer man matningen mot den mängd luft man får så att säga.
Knox
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 20:03

Re: Viking Bio + Albin Special 425 *LÖST*

Inlägg av Knox »

Problemet löste sig när jag monterade en Tigex 50! nu följer inga halvbrunna pelletsar med tack vare för högt drag, tom fläkten låter annorlunda!


Stort tack alla inblandade för åsikter och kommentarer!
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Viking Bio + Albin Special 425 *LÖST*

Inlägg av kbking »

Hej,
jag är med om i stort sett identiskt problem som det som diskuterades här med oförbrända pellets (bilderna på de jämnstora kolbitarna är som vore de fotograferade i pannan det gäller här). I det fallet som diskuterades här var lösningen en stor dragbegränsare, en Tigex 50. Det jag undrar är om två Tigex 25 som sitter monterade i det fall jag syftar på motsvarar en Tigex 50. Jag kan se att den närmast pannan öppnar först allt den förmår, när det behövs, och sedan öppnar den andra, men aldrig helt vad jag sett. Betyder det att de 2 x Tigex 25 är tillfyllest, eller skulle exv. en Tigex 50 närmast pannan kunna förbättra hela saken?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking Bio + Albin Special 425 *LÖST*

Inlägg av nyman »

Tigex50 är trögdriven och inte lämplig för pelletseldning. Z150 eller KW SID 012 från transtemper är lättdrivna och lämpliga för pelletseldning.
Tigex 50 passar möjligtvis för vedeldning men går det så skicka tillbaka den
Tigerholm har lurat pelletseldare tillräckligt många år med sin Tigex25 som visserligen är lättdriven men på tok för liten. Jämför man den med en riktig dragbegränsare i samma skorsten blir man klar på hur konstigt den beter sig.
Har man för högt drag så satsa på en riktig dragbegränsare. Två st. Tigex25 blir en liten förbättring men en dyr och dålig förbättring.
Många skäller på den billiga KW SID 012 men den reglerar i alla fall på ett vettigt sätt när den sitter parallellmonterad med den dyra Z150.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar