Köpt nytt hus med panna/pellets, har problem och flera frågo

Isåkare
Ungskog

Köpt nytt hus med panna/pellets, har problem och flera frågo

Inlägg av Isåkare »

Hej alla eldare.
Flyttade in i en gamal villa med CTC 171 och Ariterm BeQem D20 för en vecka sen, brännaren funkade fint i 2 dagar, sen slog den ifrån på optovakten.
Jag frågade den tidigare ägaren om han haft några problem när vi köpte huset, men han hade inget att säga och verkade dessutom väldigt tekniskt okunnig, dom gånger han haft nått problem hade tekniker tillkallats.
Ägaren städade ur pannan samma dag som vi tog över.
Jag rengjorde optovakten och sög ur alla aska ur pannan, den gick ett dygn, gjorde om samma sak, fick tips om att det troligt vis behövdes sotas, hade redan tid med sotaren om 2 veckor, men kallade hit honom idag.
Han sotade skorsten och panna, och han tyckte det var mycket skit skorstenen och fick suga ur en hel del nere vid anslutningen till pannan "det var nog problemet"
Men nu på kvällen slog den ifrån igen, optovakten var svart, i botten på pannan som sotaren sög ur var det ett dm tjokt lager med aska.

Min egen diagnos är att den matar på för mycket pellets, så mycket aska borde det väl inte bli på ca 7 timmar ?? det har ju dessutom varit närmare 10 grader varmt ute.

En annan undran. Jag har inte hittat nån sprängskiss på pannan, men är det inte en rökgång upp/ner/upp i en panna ?? Och en vidare fråga då, är hur man kommer åt att sota den ??

Dom första 2 dagarna luktade det inget mer än trä (pellets) i pannrummet, men nu luktar det lite rök som om det skulle ryka in.

Sotaren pratade även om att det saknades en plåt inne i själva förbränningskammaren, var tydligen nån lös plåt som kunde brännas sönder med tiden, så nån kanske kastat den, men han sa att jag kunde bocka till en själv, men jag kan inte se hur den skulle se ut el var den ska ligga.

Tips och ideer om detta motages tacksamt.

Vill även ha tips om hur jag får till en styrning av pannan, nu finns inget alls, bara en manuell orginalschunt.
Typ hur man får dit en motorschunt, villka givare man behöver, nån styrning ?? Kanske finns det redan i nån tråd ni kan hänvisa till.

Jag är tekniskt kunning och jobbar som servicetekniker, men pannor och brännare saknas i min kunskapsbank.

Mvh Rikard.
Egnahemshus 85+85kvm källare i orginalskick från 1958 på Ekerö utanför Stockholm.

CTC 171 av okänd årsmodel (70 tal ??) Ariterm 20 D från 2006.

Eldar just nu med Bionorr pellets från SCA.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Köpt nytt hus med panna/pellets, har problem och flera f

Inlägg av danei »

Jag är inte expert på just din utrustnig. Men här finns i alla fall en manual till pannan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Jag har också bristande kunskaper om din utrustning, men vill tipsa om att några bilder (om du har möjlighet) på din anläggning underlättar alltid för fler tips. Alla anläggningar är ju lite individuella, exempelvis beroende på hur det är monterat/modifierat under resans gång.. Men det vet ju en servicetekniker..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kanske dax att rengöra brännaren ordentligt.Kolla slussvingar,kolla det lilla luftröret som kan täppas igen.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena isåkare n o välkommen o grattis till bra panna o brännare :P
Följd råden ovan först ..det jag kommer på så här på lunchen e checka även att R-gasspjället inte har skjutits in ...Och Ang sotning så ta bort rökluckan..Eller din dragbegränsare skall sitta..ochrengör med borste även där vid stället kan bygga på rejält med lager ..lär nog inte va rengjort där skulle jag tro av förra ägaren eller sotaren....Det var nog allt för tillfället.. 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Isåkare
Ungskog

Inlägg av Isåkare »

Tack för svaren !!
lite bilder fixar jag till kvällen.
Dragluckan lossade sotaren, men jag såg inte att han sotade ner i pannan, bara in i skorstenen. Ska köpa lite sotarprylar på hemvägen.
Röret läste jag om igår, ska riva o kolla ikväll, förövrigt låter inte fläkten helt frisk, typ slitna lager.
spjället borde inte rörts, det är fastskruvat.
Egnahemshus 85+85kvm källare i orginalskick från 1958 på Ekerö utanför Stockholm.

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En del av sotarens jobb är att sota pannan! Det är det i alla fall här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inte för att hamn OT, men att sota ur pannan (eller ens den liggande rökkanalen) anser vår nya sotare intetillhör hans domäner..

Edit: Det blev raka motsatsen till vad jag menade..
Senast redigerad av GoForIt Pellets den fre 08 nov, 2013 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Brännaren brukar jag ta hand om själv. Resten får sotaren ta. Pannan får även en omgång i sammband med uraskning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Isåkare
Ungskog

Inlägg av Isåkare »

Blev inget pannmek ikväll, vi har nog med att packa upp alla flyttkartonger, och pannan har tickat på som den ska sen jag först skrev här.

Sotningen som utfördes här nu var "Sotning av pelletspanna"

En annan fråga i ämnet, hur säkert är pelletseldning när det funkar normalt, törs man lämna kåken en vecka på vintern och dra till varmare breddgrader, eller säkrar ni upp med nått, tex några elradiatorer när ni åker bort ??
Har ni elektrisk varmvattenberedare på sommaren och stänger av pannan ?? Dom som bott här tidigare har bara knäppt av cirkpumpen sommartid, vad jag lärt mig ska man inte stänga av pumpen med risk för att den fastnar, rätt el fel ??

Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du ska alltid ha en reserv typ el patron.Sen så kan ju katt vakten kolla så brännaren går och att pellets finns i förådet. Sen så får nog sotaren utvidga sina domäner .Han skall ju rensa rökgasvägar från skorsten genom pannan.Brännaren däremot skall fastighets skötaren ta hand om.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om specifikationen på räkningen är "Sotning av pelletspanna" då ska jobbet rent faktisk utföras också!!!

Cirkulationspumpen kan fint stängas av under sommaren, det är vi många som gör. När man sedan slår på den vid hösten ska man kolla att den rent faktisk kör och är man riktig ambitiös har men en styrning som slår på den lite då och då, kanske en kvart varje vecka, för att säkra att den inte "växer fast".

Sedan ska man inte ha el i reserv - men det är inte en dum idé. Själv har jag ingen reserv alls och har ingen problem att resa bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Jag brukar bara fylla förrådet innan jag åker iväg längre resor. Sedan får pannan elda upp det som finns och efter det går den alltid över på elpatron när pelletsen tar slut. Nu har jag visserligen så stort förråd så att pannan klarar sig en vecka utan problem.

Innan har jag aldrig varit orolig över att lämna systemet längre tider men efter jag fick en bakbrand så blev jag i alla fall mer eftertänksam. Fast då hade jag ett gammalt system som hade haft rätt mycket krångel så jag tror man får tänka på det. Det är väl ungefär samma sak som om det ska köras bil ner till Italien under en semester. Jag tror få hade kört bort en hel vecka i en gammal bil som det varit en del problem med. Ungefär samma resonemang är det nog för min del nu för tiden när det gäller pelletsen.

Men finns det en gammal anläggning som har fungerat problemfritt så hade jag nog åkt iväg längre tidpunkter också, är jag tänker efter. Något som jag dock börjar att fundera på efter min bakbrand är att skaffa brandlarm som är kopplat till telefonen. Då löser sig alla problem egentligen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Isåkare skrev:Sotningen som utfördes här nu var "Sotning av pelletspanna"
Så står det på vår räkning också, men här rörs inget i pannan..
Icecap skrev:Om specifikationen på räkningen är "Sotning av pelletspanna" då ska jobbet rent faktisk utföras också!!!
Jag anmärkte på det sist sotaren var här, och inte ens ville ta rökröret mellan pannan och skorstenen, att då vill jag bara betala halv taxa i fortsättningen.. Då rök dammsugaren minsann fram!
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Det är därför jag är egensotare......
Min sotare gjorde rent i pannan, men knäppte inte tillbaka brännaren, när jag kom hem stod den och gick för fullt, bara hängande i yttre brännarröret, vara bara att dra ut brännaren....

Lägger de pengarna på pellets istället....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar