Haveri biomatic 20+ efter 5 månader

funderare
Gallringsobjekt

Haveri biomatic 20+ efter 5 månader

Inlägg av funderare »

Jag tittade till min panna i dag och fick se att pannan larmade,pellets slut.
När jag tittade närmare så gick inte skruven. När ja tittade in i bulkförådet såg jag att skruven/fjädern stack upp bland pelletsen längst bort i förådet. Problemet är att förådet precis är fyllt med 3,5ton pellets.

Någon som vet vad som kan ha hänt.
Jag gissar på att antingen har fjädern gått av eller så har den lossnat i änden.

Borde väl vara garanti efter 5 månader men det blir en massa grävande bland pellets gissar jag.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Haveri biomatic 20+ efter 5 månader

Inlägg av Stugsittaren »

funderare skrev:... men det blir en massa grävande bland pellets gissar jag.
Hur ser din skruvkonstruktion ut? Längd på skruv och antal böjar? Är det Thermias skruv?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
funderare
Gallringsobjekt

Inlägg av funderare »

Min skruv är en Termia med stora motorn. Den är ca 6m med en 90graders böj.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Har du en eller fler öppningar i skruven i förrådet ?
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

90° bara? svänger du 90 och stiger 45 med samma böj? tror inte man ska stiga med ett 90° rör enligt instruktionerna :idea:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
funderare
Gallringsobjekt

Inlägg av funderare »

Jag svänger 90 grader och stiger 45grader med samma böj.
Jag har tre öppningar i skruven i förrådet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

funderare skrev:Jag svänger 90 grader och stiger 45grader med samma böj.
Jag har tre öppningar i skruven i förrådet.
Det är som jag har det..

Kan tänka mej att ändanslutningen inte varit ordentligt fast satt.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
funderare
Gallringsobjekt

Inlägg av funderare »

Kan mycket väl vara så. För det är längst bort i förådet skruven kommer upp ur pelletsen.
Är skruven/fjädern ihoptryckt i röret? eftersom den måste vara 1 meter längre än röret eftersom den kommer upp ur den 1m tjocka pelletsen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

funderare skrev:Kan mycket väl vara så. För det är längst bort i förådet skruven kommer upp ur pelletsen.
Är skruven/fjädern ihoptryckt i röret? eftersom den måste vara 1 meter längre än röret eftersom den kommer upp ur den 1m tjocka pelletsen.
Förmodligen har ändanslutningen släppt o spiralen rätat ut sej..

Du får nog skotta bort all pellets o sen blir du nog tvungen att skaffa ny spiral/flexskruv men de ska du få nytt om det är installatören som slarvat o andanslutningen släppt..

Kom på en sak.. Satt det ett rör i spiralen som täckte alla öppningar??

Om inte så är det nog de som ställt till problemet.. :roll:
Det kommer för mycket pellets in i skruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

funderare skrev:Är skruven/fjädern ihoptryckt i röret? eftersom den måste vara 1 meter längre än röret eftersom den kommer upp ur den 1m tjocka pelletsen.
Skruven borde vara lite sträckt vid montaget. Om den nu sitter fast i andra ändan som den skall kan den ha blivit lite utdragen (deformerad eller av) efter den "stack iväg".
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Skruven borde vara lite sträckt vid montaget.
Hmmm vad då lite sträckt :?

Den är då bara fäst i motorn här o den når bara ner till ändanslutningen.. Men den kan ju omöjlig ta sej ut ur öppningen då den har röret (2 meter) som är i spiralen o som är fäst i ändanslutningen..
funderare
Gallringsobjekt

Inlägg av funderare »

det satt inte något rör i spiralen som täcker några öppningar. ska det göra det?
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

lite sträckt är den.. det gjorde min installatör i allfall.. han sträckte upp den lite.. Efter som skruven sitter fast i Stålkärnan (på thermia språk "Mothållsaxel")

Låter som om skruven har släppt i Slut stycket (heter på Thermia språk "Intagsdel"). Eller att skruven har släppt i från mothålls axeln. Skruven sitter fast i mothållsaxeln med hjälp av en fäst krok. (den ska man dra åt ordentligt..!). Jag tror själv på det sista... Samma grej sitter vid motorn dvs samma lösning gör att skruven sitter fast i motorlagringens axel. Så du kan ju kolla där o se hur det ska se ut.. så du vet vad du ska leta efter i pellets högen.. :evil:

Äsch..

kolla här..
http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id163.pdf
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

funderare skrev:det satt inte något rör i spiralen som täcker några öppningar. ska det göra det?
Nää.. Men nu hade det varit bra.. eller hur? då hade du kunnat dra ut allti ihopa utan att du fått en massa massa pellets i öppningarna..

Intagsdelen.. kommer du åt den utefrån? efter som det är i den änden som det troligtvis har släpt kanske du kommer åt och återmontera det hela utan att skotta en massa.. (så gjorde i allafall min installatör. "ifall att" som han så fin sa)

Men detta är igentligen något som din installatör bör ge sig på.. Inte ska det släppa inte. Dom har gjort fel..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

funderare skrev:det satt inte något rör i spiralen som täcker några öppningar. ska det göra det?
Då förstår jag att skruven pajat.. :roll:

Min installatör sa att om man inte har ett rör som går förbi alla öppningar så kommer för mycket pellets in o skruven pallar inte det..

Tror det va ett 22 mm vanligt kopparrör..

Röret är fäst i änden samt spiralen..
Skriv svar