Ny panna,vilken?

jocke
Gallringsobjekt

Ny panna,vilken?

Inlägg av jocke »

Tjena.
Min panna har rasat och jag måste köpa en ny :( ,nån som har nått förslag på en bra och skapligt billig :P pellets panna.
Har redan brännare så det ska bara vara pannan.
Tacksam för svar/Jocke
It´s better to burn out than fade away.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej.
Jag tror det är lättare om du kan lämna lite beskriv. Hur mycket behov din uppvärmning i huset.
Vilka märke pelletsbrännare är det du har, så att någon vet vilka som passar till pannan.
Sen hur har du tänkt, t.ex pellets och ved i ett, ..pellets och solfångare för sommartid, ... pellets och elpatron eller annat.

För mig själv tycker det låter intressant med Biosol = pellets, solfångare,elpatron och ackumulat i ett tank. Mindre plats i pannrum. Här länk iaf hur ser Boisol ut. http://www.pellx.com/pdf/Go.biosol.sv.PDF Och klick på produktblad , teknikdata.

Det finns massor olika pannor som är bra. Hoppas bara andra erfarent kan ge bra tips.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Vet inte vad du har för brännare, men med framåtbrinnande låga är ju en Baxi Bonus gaska trevlig att elda i...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan detta vara något: http://www.euronom.se/pdfer/Exonom_P20UB.pdf

Kräver dock acktank. Den liknar min panna i mycket men jag skulle nog vilja kalla den för en vidarutveckling.
Klarar både uppåt och framåt brinnande brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

prisvärd

Inlägg av snillet »

Inte farligt dyr heller, 17900 när jag frågade euronom i våras.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej Jocke.
Thermias Biomatic och Focus PE20 har jag jobbat lite med, och jag tycker de fungerar bra, och är lättskötta.
Fördelen med Biomaticen är ju stående tuber som behöver sotas några ggr/år.
Fördelen med Focuspanan är att all sotning och inspektion görs framifrån, och där är brännaren monterad på sidan av pannan.
Båda har bra askutrymme och inbyggd elpatron och vvslinga.
Priset ligger runt 26000 inkl moms

Tellusror har en serie gjutjärnspannor, som iofs kräver en acktank, men de har ett bra pris.

Har man möjlighet tycker jag att man skall ha en panna med lite vattenvolym som kopplas till en tank med vvberedning och elpatron och solslinga.
Då har man tanken som "hjärta", med en rejäl buffert av värme om man vill tappa upp ett badkar samtidigt då det är riktigt kallt ute.

Försök att få tag på referenser av användare innan du bestämmer dig, då får du användarens uppfattning.
Det skall din ÅF kunna bistå med tycker jag !
Problemet då pannan går sönder är ju att det blir lite kallt, så man kanske inte hinner kolla så mycket som man skulle kunna önska...

Lite länkar
www.thermia.se
www.focusvarme.se
www.tellusror.se
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller med ovanstående talare...
Stående tuber ska du sikta på + Stort askutryme sen kan de ju va bra om du kör mot acktank o sen vill ha sol fångare..
Det kan även va bra om de går elda ved åxo om du har tillgång på ved förstås..
Har själv tittat på Telluspannan i FD serien gjutjärnspanna som ä billig!!!
+ att gjutjärn håller typ 50 år.. 8)
Dom ligger i pris klassen 14-22 000:- inkl. håltagning för brännare o moms o frakt

Kolla här http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Finns det inga "sprängskisser" på pannorna (Tellus pannan) så att man kan se hur ser ut "invändigt". Det är ju det som finns under skalet som är det intressanta, inte färgen på utsidan :D :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nää inte på gjutjärns pannorna bara på plåtpannorna ...
Men ja har pratat med dom o de skulle bara va stående rökgångar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jocke
Gallringsobjekt

Star

Inlägg av jocke »

Tjena.
Har fått ett förslag av rörisen på en star.
Och nu undrar jag om du Manin är nöjd med din panna?
Vad fick du ge för din,om man får fråga.
It´s better to burn out than fade away.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

För mig ser det inte ut som star har ett enkelt sätt att askaur... (jämfört med andra märken)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja. Star är bygga för oljebrännare och naturgas.
Varför dom värmebaron inte har tänkt på pellets efter.
Som jag har nu bytt till pelletsbrännare vikingBio och tycker att det ser nästan liknar som VikingOil. Den vikingBio går tystare, lite effektiva än olja.
Bara en negativ är ask rymmer BRIST hos Star :evil: = jag sopar ur ask en gång i vecka eventuell 2 gånger när det är riktig kall ute och kör mycke bio.
Om Star har lite för mycke aska i eldstadrum så virvel aska runt och följ med ut till botten rökkanal. Jag rensar sekvens utan problem. Jag är nöjd med min pannan efter olja. och är :lol: glad att min panna kan använda pellets.

Om jag skulle som du hade jag inte köpt som Star och jag vet inte om Comet panna som jag inte har tittat på verklig ute, kanske dom har ändrat konstruera på Comet efter pellets. Själv vilje titta på Comet.
Joker är samma som Star men olika är varmberedare och växlare.
Det bästa är att du hitta panna som har lite mer "grop" i botten så att aska skall hamna där. Dvs undvika nära brännarerör. Ju mindre man sopar ofta. Se ritning som jag menade, Titta på botten där ask ligger.
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/pelluxC.htm

Det skall finnas konstruera panna för pellets eldning idag hos värmebaron tycker jag. Min Star är 5 år gamla, och idag vet jag inte om dom har ändrat. Gärna kolla och prata med dom.
Senast redigerad av manin den fre 24 dec, 2004 00:07, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Det är som att fråga vilken bil är bäst.De flesta säger min.Jag har en Iwabo brännare+Combifire idag.Skulle jag köpa nu blev det en Thermiabrännare,och förmodligen en Combifire med sotningsspak.I annat fall Thermiapannan.Ecotec's Econom är ju intressant.Och varför inte kolla Pellx panna.En sak är säker.Det är inte lätt att välja.
snillet
Pannrumstomte!

27 liter !!

Inlägg av snillet »

vattenvolymen i Tellus F4D (20kW) ...27liter !!! snacka snabbstartad ackladdning :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

För endast pellets eldning ser Ecotec's Econom o framför allt Pellx pannan
Kanon ut.... :D :D
Den verkar va en kopia av biotech pannan....
Måste ringa å höra priset på den... biotech kostade 89000:- för 8 kw o 97000:- för 15 kwar
Skriv svar