Brännare till Focus Eko Optima (13 kW)

Skriv svar
oskar_r
Ungskog

Brännare till Focus Eko Optima (13 kW)

Inlägg av oskar_r »

Hej,
Som nyinflyttad i hus och total novis på allt vad värmesystem heter har jag blivit med en el/oljepanna av relativ modernt snitt, en Focus Eko Optima från 2003 (13 kW).
Av miljö och ekonomimässiga skäl skulle jag vilja byta ut (delar) av mitt system mot något annat. Har funderat i värmepumpbanor men eftersom pannan känns ny och investeringen i en värmepump blir relativ hög så skulle jag vilja utvärdera alternativet att koppla på en pelletsbrännare på befintlig pannan för att se vad ett sådant case skulle ge.

Så till min fråga, någon som har kopplat på en brännare på ovanstående panna, erfarenheter av det?
Vad är det som sätter begränsningarna på vilken brännare man kan välja (ex. dimensioner på vad?).
Något annat man bör tänka på när man går från olja/el till pellets?

Hittade någon tråd om Focus eko optima men osäker om det är samma modell som åsyftas

Tack för hjälpen.
nyman
Pannrumstomte!

Re: Brännare till Focus Eko Optima (13 kW)

Inlägg av nyman »

Pannan är en nyare version av min panna. Tittar man på måtten i den ska den t.o.m. vara bättre.
Brännarvalet är viktigt då effekten knappast sk överskrida 13 kW. En brännare som ger dig fri möjlighet att välja lämpig effekt. Dessutom ska den vara framåtbrinnande då förbränningsrummet är långt men inte så högt.

Har eldat med både Bionordic Viking 9990 Bionordic Viking B16, Eurofire, Nymo 200 och Altbergs EP18 i min panna utan problem. Till Nymo och EP18 fick jag ansluta en separat termostat då dessa inte ingår som standard i de brännarna.
Undvik att skaffa det som vräks ut i massor på Blocket, dvs. PellX, Janfire FlexA, KMP PX21, och VikingBio.
De brännarna kanske passar i större pannor men i den här pannan krävs justeringsmöjligheter och bra förbränningsegenskaper vid 10--12 kW effekt.
Begagnade Eurofire med digital PLC styrning och bionordicbrännare är bara att montera i ett fyrkantigt hål i oljeluckan och sedan elda. Termostatenhet som ger ställbar temperatur för brännarens På och Av är inkluderad i de brännarna. För begagnad brännare gäller det att få med både en termostatsladd och monteringsplåten som brännaren ska sitta fast i.
Bästa köpet begagnad är en Bionordic Viking B16. Heter den Viking B16GL har den redan tryckluftsuraskning monterad. Heter den bara B16 är det bara att uppgradera till tryckluftsuraskning om fläkten i brännaren är av typ 24V.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
oskar_r
Ungskog

Re: Brännare till Focus Eko Optima (13 kW)

Inlägg av oskar_r »

Tack för ett toppensvar.
Skriv svar