Värmebaronen har släppt en ny brännare
-
- Fröträd
Re: Värmebaronen har släppt en ny brännare
Ska bli spännande att se hur den funkar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Intressant, men fortfarande bara två effektlägen, men nu 17 och 22 kW trots någon typ av plc-styrning.
Dom kan tydligen inte få till en bra förbränning vid lägre effekter.
Undrar vart priset tar vägen?
Är nog väldigt skeptisk till en uppgradering.
Dom kan tydligen inte få till en bra förbränning vid lägre effekter.
Undrar vart priset tar vägen?
Är nog väldigt skeptisk till en uppgradering.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skulle tro att skruven sätter vissa gränser.Ser att du kör med en annan skruv.Skulle man nu göra en kampanj att byta in dom gamla brännarna så vill ju kunder ha kvar sin gamla skruv.Tror säkert den gamla bion skulle gå att köra på lägre effekter om matningen blev jämnare ,med längre matningstider fast mindre mängd i varje cykel.
Ja "envarvschippet" från VB blev ju ingen succe. Med det chippet skulle skruven gå ett helt varv varje marningspuls dvs. 7 sekunder.
Själv har jag en original VikingBio skruv till min bionordicbrännare. Har ställt in "halvvarvsmatning" i PC:n så skruven går 3,5 sekunder varje puls. Är väl någon liknande längd på matningspulsen i originalchippet rill VikingBio. Ger fin och jämn matning. Med modulerande programvaran från Pelletsteknik går brännaren störningsfritt längre stunder vid 5,5 kW effekt och "halvvarvsmatning".
Är det samma skruv till den nya brännaren från VB?
Bra med en ny styrning men tycker att Värmebaronen börjar i fel ände. Ett nykonstuerat brännarrör med automatiserad askraka av den typ som satt i tidigare modeller av Ulma är en förbättring men varför inte sätta dit en modern brännarskål i stället?
Själv har jag en original VikingBio skruv till min bionordicbrännare. Har ställt in "halvvarvsmatning" i PC:n så skruven går 3,5 sekunder varje puls. Är väl någon liknande längd på matningspulsen i originalchippet rill VikingBio. Ger fin och jämn matning. Med modulerande programvaran från Pelletsteknik går brännaren störningsfritt längre stunder vid 5,5 kW effekt och "halvvarvsmatning".
Är det samma skruv till den nya brännaren från VB?
Bra med en ny styrning men tycker att Värmebaronen börjar i fel ände. Ett nykonstuerat brännarrör med automatiserad askraka av den typ som satt i tidigare modeller av Ulma är en förbättring men varför inte sätta dit en modern brännarskål i stället?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Lite oroväckande att brännarröret har "snabbfäste och enkelt kan bytas ut" 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Om man ser på Viking GL så går det att justera både matningen och pausen för att få en så jämn matning som möjligt.Det kan ju inte va så svårt att få till i Bions nya system.Men dom verkar envisas med fasta lägen.
Jag ser inget större problem med att ha två fasta lägen - men jag tycker att dessa två är alldeles för höga och för nära varandra.
Många med pannor som är effektiv-men-inte-optimerat-för-pellets har ju problem med att effekten måste neråt 12kW eller lägre och i min inte-så-våldsamt-effektiva panna är 12kW max jag kan tillåta för att inte kasta bort energin.
Och det räcker långt med 12kW i mitt dåligt isolerade hus, faktisk räcker det ända fram och blir över.
Så för mig känns det som att det är en sminkning av ett gammalt system bara och definitivt ingen nykonstruktion.
Många med pannor som är effektiv-men-inte-optimerat-för-pellets har ju problem med att effekten måste neråt 12kW eller lägre och i min inte-så-våldsamt-effektiva panna är 12kW max jag kan tillåta för att inte kasta bort energin.
Och det räcker långt med 12kW i mitt dåligt isolerade hus, faktisk räcker det ända fram och blir över.
Så för mig känns det som att det är en sminkning av ett gammalt system bara och definitivt ingen nykonstruktion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det är väl ingen som har kommit med någon nykonstruktion på 10år. Man "snor" lite här och där från andra och tillverkar så billigt så möjligt.
Janfire NH är ju en uppsminkning av Flexen......
/Vednisse
Janfire NH är ju en uppsminkning av Flexen......
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Men är det nån som hittar mer info än det som ligger på värmebaronens hemsida? Tändningen, hur fungerar den? Är det fläkt eller tändrör? Och var landar priset? Till skillnad från många andra har jag hittills haft det ganska problemfritt med min vikingbio det största problemet jag har är just tändnings cykeln, är det riktigt kallt så tar det för jäkla lång tid. 30 sekunder som Ulma brännaren hade ju varit najs!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Hör med Värmebaronen om du kan få bli betatestare så får vi veta mera.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.