Brännarskruv startar ej

Skriv svar
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Brännarskruv startar ej

Inlägg av gorcos »

MinThermia Biomatic har gått bra men nu har brännarskruven problem att dra igång. Jag såg ett liknande problem i en tidigare tråd men såg ej lösningen. Brännarskruven kickar ej igång. Den bara ruckar lite på sig. Samma problem hände för en månad sedan. Då fick jag igång den efter flera startförsök. Nu går det ej. Dock kan brännarskruven efter flera försök med "testa utångar" (ca 50 försök) gå igång. Men sedan när jag skall starta upp brännaren så går det ej. Såg att någon annan hade samma problem. Tips? Vad var din lösning? Vad bytte du?
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Brännarskruv startar ej

Inlägg av Tjita1 »

Inte så kunnig på det här än, men jag tycker att det verkar som att dom flesta problemen löses genom att byta motorkonding..?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Re: Brännarskruv startar ej

Inlägg av gorcos »

Hej
Problemet med brännarskruven kvarstår. Den går ibland men rätt somdet är stannar den. Jag har bytt motorkondingen somrekomenderades i våras. Dock ingen förbättring. Nu går pannan på el men jag vill snart dra igång pannan. Om jag ställer in kontrollpanelen på serviceläge och kör "testa utgångar" så provar jag att test brännarskruv. Den går dåej igång. Har jag tur så går den igång efter 50 testningar!!! Motorkondingen är bytt. Måste jag byta hela kretskortet eller finns det några billigare lösningar????
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Brännarskruv startar ej

Inlägg av snokez »

Det är antagligen Triacen på kortet som lagt av, precis det där hände mig. Allt detta finns beskrivet i detalj här på forumet under Thermia. Byt Triacen i mitten av de tre, för ca 20 kr, och du är igång igen. :wink:

Mer detaljer hittar du här.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Re: Brännarskruv startar ej

Inlägg av gorcos »

Tack för tipset. Jag skall kolla upp kretskortet och se om jag får tag på ny triac på elfa. Gäller bara att byta rätt :)
Skriv svar