Tappa ur vattnet ur systemet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ale
Ungskog

Tappa ur vattnet ur systemet

Inlägg av Ale »

Hej pelletsproffs.

Hur tappar man ur vattnet ur radiator-systemet? Skall byta och eventuellt lägga till ett element under vintern. Det är ett slutet kärl som tillhör pannan, hur högt bör trycket vara där? När jag flyttade in var trycket under max-temperatur ca 1,1 (i somras) men nu under hösten har det minskat till ca 0,8.

En fråga till, kanske är dum, men hur mkt pellets (i kg) bör man göra av med under ett "normalt" år (där dygnstemperaturen ligger på det normala).

Har ni enbart pellets drift eller blandar ni pellets/el drift. Är det klokt att under sommaren ha bara el? Eller skall man ha nåt som ni säger som on/off-styrning. och hur hittar man det? Är en timer en bra idé.

PS. Jag har bestämt mig för att behålla Biomaticpannan som följde med huset och inte installera bergvärme. DS. :wink:
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

För avtappning så brukar det finnas en kran eller plugg på nerkanten av pannan.
Vilket tryck du ska ha beror på hur högt det är mellan högsta och lägsta punkt i ditt system.
Räkna med ca 0.1kg/m
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tappa ur vattnet ur systemet

Inlägg av André »

Ale skrev:
En fråga till, kanske är dum, men hur mkt pellets (i kg) bör man göra av med under ett "normalt" år (där dygnstemperaturen ligger på det normala).

Har ni enbart pellets drift eller blandar ni pellets/el drift. Är det klokt att under sommaren ha bara el? Eller skall man ha nåt som ni säger som on/off-styrning. och hur hittar man det? Är en timer en bra idé.

PS. Jag har bestämt mig för att behålla Biomaticpannan som följde med huset och inte installera bergvärme. DS. :wink:
Till att börja med så gjorde du nog klokt i att behålla biomaticen mot att skaffa vp.. :D

Hur mycket pellets det går beror på många saker t.ex hur mycket energi behöver huset??
Vad har pelletsen för energi innehåll??
Är brännaren rätt justerad??

Din panna ska enligt äfab´s test ha en årsverkningsgrad på 85% så om din pellets innehåller 4800 kWh/ton så får du ut efter pannan knappt 4100 kWh/ton då är frågan hur mycket ditt hus behöver..

Tycker du ska höra med mr.pellet om on/off styrningen.. Det är ett chip i brännaren du byter.. Då blir det billigare med pellets än el på sommaren.. :wink: http://www.mrpellets.se/ Han tar/tog 385:- inkl frakt för chipet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Garantin påverkas inte om man börjar mickla med dessa typer av uppgraderingar? Jag är också lite intresserad av on/off styrning. Hur vet man vilken version av chippet man har och vilken version krävs för att få on/off styrning? :shock:
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Älghår skrev:Garantin påverkas inte om man börjar mickla med dessa typer av uppgraderingar? Jag är också lite intresserad av on/off styrning. Hur vet man vilken version av chippet man har och vilken version krävs för att få on/off styrning? :shock:
Mitt chip står det v 0518 o orginal chipet v 0447 antar att de är tillverkningsdatum.. :roll:

Annars kan du ju kolla genom att hålla in båda pil knapparna (så du kommer till nästa meny) o bläddra sen fram effekt där väljer du 5.. När 5:an slutat blinka kan du bläddra genom den menyn o om du har nya chpiet så finns det tempdiff i den menyn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

jag tömmer mitt system genom att ovanpå expantionskärlet så finns det en liten Vipp.. Denna Vipp Vippar jag på (trycker nedåt lixom) då tömmer jag systemet.

Ang trycket i kärlet så motsvarar 0,1bar ett tryck på 1 meter. Dvs en meters hög vatten pelare

Så om det högsta belägna elementet är 5 meter högt upp sett i från expantionskärlet så ska man ha Minst 0,5 bar.. :)

Men har man 5 meter upp så skulle jag nog köra på 0,7 för säkerhets skull..

Sen ska man tänka på att trycket förändras då det blir varmt & kallt..

Jag har en enplans villa med Källare (= pannrum) och har ett tryck på ca 0,5
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Men visst är där en kran till vänster om man tar av kåpan? Den är väl till att tappa av vattnet?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Japp. På en biomatic sitter det en kran ner till vänster om brännaren. Det följer med en pip med pannan att skruva dit så att du kan koppla på en slang och dra till närmsta avloppsbrunn.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

är nog så ja... :oops:

Men å andra sidan varför tömma hela systemet när det inte behövs.. bara en massa o lufta då.. :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag brukar tappa ur systemet genom att öppna säkerhetsventilen och det brukar räcka ..tycker att det är onödigt att tömma pannan om man inte behöver göra det
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

VAR man tappar ut vattnet spelar mindre roll. Vatten rinner ju som bekant neråt. När nivån har sjunkit under där man tänker öppna systemet så är det ju bara att stänga kranen... Man behöver ju inte tömma pannan bara för att man tappar ur vattnet där. :-)

Det går även att frysa rören där man ska jobba och på så sätt inte behöva tappa ur något vatten alls. Rörkrökare anväder kolsyra såvitt jag vet.
Senast redigerad av zeylon den fre 11 nov, 2005 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

Jag bytade några termostatinsatser på första våningen för några veckor sedan utan att tömma hela systemet.
Jag släpte ut så den nästan var trycklöst.
Stängde av cirkualtionspumpen
Tejpade upp en plast run röret på elementet, och satte en hing under så eventuellt vatten kunde rinna i denna.
det blev typ som att vakum på övervåningen höll kvar vattnet så inget kom ur termostathuset. Rekomenderar inte att göra på detta sät iom att man vet aldrig vad som händer :roll:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar