countdown till pannbyte :)

grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

Nu är det bara ca 5 dagar kvar tills rörmockarna kommer och fixar in min nya panna :D
Nu är duschandet hos grannen och på jobbet snart slut.

Efter att ha krigat i 5 år med min jävla skit CTC elcombi panna från tidigt 80-tal så dog den jäveln.


Nu kommer en ULMA 2000 med brännare att installeras.
Ni som enbart värmer ert hus med pellets hur tycker ni det funkar? Mycket driftstörningar?
Dyrt? etc etc..

Jag kommer nog titta på en vattenmantlad vedkamin och elda upptill, dels som en trygghet ifall det blir kristider och hålla ner pelletsförbrukningen.

I min gamla CTC så installerade jag de sista 2 åren en Ecotec A4 , för och slippa springa hela tiden med veden. Det var skönt och Ecotecen fungerade klockrent helt utan stop men förbrukningen var extrem, hade lätt kunnat eldat upp 4 pallar i månaden fast det bara var runt nollan ute.

men jag fick mixtra med baffelplåtar och göra egna "turbelatorer" och strypa draget, då kom jag hyfsat ner i förbrukning men min skortssten blev inte glad, fick blanksot 1 meter ner i skortsstenen efter förra vintern.

Nu hoppas jag verkligen att med den nya pannan att förbrukningen inte kommer vara så extrem.

Bor i ett ganska litet 1 1/2 plans villa från 40-talet med timmer och fasadtegel. och dragiga 2 glasfönster, har nya pvc fönster stående som ska monteras nästa vår.

SÅ nu är men snart en renodlad pelletsburner hehe..
:)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 1566052500

<------------ min gamla sophög, fast mina elpatroner har aldrig funkat. ^^ ok den ´har varit tålig det får jag ge den men nu byebye CTC 80tal
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av pegez »

på din fråga om det är mycket krångel med pellets , för egen del tycker jag att det fungerar bra . Det var lite krångel i början med skruven från förrådet , men sen har det varit 3 vintrar utan problem faktiskt .
lycka till med nya systemet , det kommer säkert att bli bra ))
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker det funkar väldigt bra, har egentligen aldrig några problem, med 4-5 års intervall måste jag byta tändelementet.

Jag använder pellets året runt, ungefär en säck om dagen på vintern och på sommaren räcker en säck 3-4 dagar.

Det är egentligen vansinne att elda med pellets på sommaren, 75% av pelletsen går till kråkorna så verkningsgraden är urusel, en elektrisk varmvattenberedare är nog det bästa på sommaren, men då använder man ju inte skorstenen på hela sommaren, så det är egentligen bara därför som jag eldar med pellets året runt, man jag är nog lite udda också, jag har inga termostater på elementen och manuell shuntventil :shock:

Jag har bara en liten 200 liters plasttunna som förråd så det blir en del bärande av pellets och givetvis lite jobb med att sota pannan, men inget som stör mig på något vis.

Man kommer ju inte ifrån att det är ett fast bränsle man eldar med så det blir aldrig lika enkelt som med el eller olja, men så länge man inser det så tror jag du kommer att bli nöjd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

Pannan är inte riktigt färdig ännu, men jag kan köra elpatron för varmvatten :)

Jag är verkligen inte bortskämd när det gäller komfort, för mig är det lilla pillande med pellets en dröm jämför med och elda ved utan ackumulatortank i en dålig panna med dålig verkningsgrad.

Är det dyrt och köra elpatron för varmvatten? Pannan är på 200 liter..
Hur mycket betalar folk för sitt varmvatten på sommaren?

Jag själv har alltid eldat året runt för varmvatten


Återkommer när de är färdiga med installationen :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av micke_932 »

Beror lite på pannan, mycket av värmen smiter ju ut i skorstenen, du kan ju alltid plugga igen rökröret (glöm inte ta bort det bara när du ska elda bara), det är rätt stor skillnad elpatron/elberedare, elberedaren är ju avsevärt mycket bättre, men jag vet inte om det handlar om några enorma summor pengar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

äntligen är pannan i drift! :) Eldabutiken i oskarström har gjort ett kanonjobb, med de förutsättningar som var. nu är pannan på plats, bara ta hem en elektriker så han får koppla om patronen till 3fas :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

här är pannan installerad :)

http://postimg.org/image/bovmunn11/f2a1d592/


hoppas länken funkar
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av Vednisse »

Ingen bra lösning att köra med en KMP-skruv (om det nu är det), eftersom den ger mycket mer än Ulmas.
Ulman justerar matningscyklarna utifrån startdosen, brukar ligga runt 50sek med deras skruv...du måste ha fått gå ner rejält ifrån det värdet.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

OK, vet faktiskt inte vad det är för skruv, fick med den när jag köpte min förra brännare. En ecotec A4. Ja start dosen är mycket lägre den ligger på 27,5 . men spelar det någon roll? Installatören använde ju våg o mätare när han ställde in den.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av micke_932 »

Nä, det spelar ingen roll, det är bara att justera brännaren efter vilken skruv du har.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

Ja folk säger olika .. Men jag tycker väl att det borde spela mindre roll om man nu vägt in och mätt med instrument .. Men jag kan ha fel, tyckte bara själv att det kändes onödigt och köpa en till skruv när jag redan hade en..
Men som sagt jag kan ha fel, är ödmjuk nog att säga att jag är ingen expert på detta området, tycker bara det är roligt och intressant. Och är öppen för att lära mig :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av micke_932 »

eftersom du kan justera brännaren så kvittar det vilken skruv du har, det är bara att ställa in brännaren efter den skruv du har, sen exakt vilken skruv det är har ingen som helst betydelse.

på hedenhös tid fanns det vissa brännare som inte gick att ställa in allting på och då var dom beroende av att rätt skruv användes, men det slutande man med när hjulet uppfanns.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av grey »

Ok, ja tycker den verkar sköta förbränningen utmärkt, kollade nu efter 1 vecka (kanske lite kort tid) men askan såg bra ut och röret var rent och fint.. Men som sagt den har ju knappt gått nått, lättare och se i vinter när den får gå lite, köpte lite billig byggmax pellets idag tänkte köra med det nu när det bara är för varmvattnet..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: countdown till pannbyte :)

Inlägg av Vednisse »

Kör du på lite högre effekt (14kW och uppåt), kan det nog kvitta. Lägre effekter kommer skruven att mata ojämnt, inte bra för rörbrännare. Det finns alltså en anledning varför Ulma valt den upplösning på matarskruven som de gjort. Din skruv ger ca: 50% mindre vid kontinuerlig drift och skruvens matningscykel kommer därmed att bli kort, större risk för ojämn matning.

Men håll koll på att det kommer ungefär lika mycket pellets vid varje matning (full drift), inte två eller ingen pellet och en dl nästa matning.

Kolla även med Ulma gällande garantin, de är ganska hårda....surt att behöva betala ett nytt rör efter en säsong.

"Viktigt vid installation
• Kör brännarens matarskruv för sig själv tills pelletsen börjar komma i jämt flöde. Detta gör man
genom att ansluta brännarens matarkabel direkt till skruvens kabel. Kör skruven ca 15min efter att
den första pelletsen har kommit fram till utloppet på skruven.
•Skruven skall ha en max vinkel på 45 grader och inte understiga 42grader.
Skruvrörets ritning som medföljer denna manual får inte frångås i utförande, då ULMA AB inte står för följderna."



/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar