Funderingar Ctc 171 Med px21
Funderingar Ctc 171 Med px21
Hej!
Jag har en ctc 171 jag eldat olja med i ett år och tänkte nu ge mig på pellets med en beg px 21 jag inhandlat. Tänkte höra efter tips om någon är gjort en liknande konvertering.
Jag undrar hur man får bort brännarluckan från pannan så att jag lättare kan ta hål i den? är det någon som gjort det eller går det inte så man måste skära på plats?
Jag antar att jag ska köra brännaren på lågeffektläget då jag har ett litet hus med en olje förbrukning på 1,5m3/ år!?
Mvh Jakob
Jag har en ctc 171 jag eldat olja med i ett år och tänkte nu ge mig på pellets med en beg px 21 jag inhandlat. Tänkte höra efter tips om någon är gjort en liknande konvertering.
Jag undrar hur man får bort brännarluckan från pannan så att jag lättare kan ta hål i den? är det någon som gjort det eller går det inte så man måste skära på plats?
Jag antar att jag ska köra brännaren på lågeffektläget då jag har ett litet hus med en olje förbrukning på 1,5m3/ år!?
Mvh Jakob
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Re: Funderingar Ctc 171 Med px21
Godagens! Ta borrmaskin ock borra fyra hål.Sen skär du ut ett hål med vinkelslipen.Montera på anslutningen för brännaren.Du ska INTE köra på låg effekt.Den kopplar du bort.Justera sen brännaren så den ligger på ca 13,14 kw.Dragbegränsare monteras på antingen stosen eller i sotluckan.
Okey luckan kan alltså inte demonteras?! jag borrar skär ut ett hål så stort som brännaren behöver men inte större än vad stosen tätar och sedan tätar med pannkit eller liknande? .Har beställt en tigex 25 med fäst plåt för att montera på stotluckan vid rökröret och även en rökgastermometer som monteras vid rökröret.
Har läst att många tätar brännarluckans insida och även runt stos och brännarrör. tips på material för detta?
Tack för tipsen! =)
Direktcitering borttagen / Roli moderator
Har läst att många tätar brännarluckans insida och även runt stos och brännarrör. tips på material för detta?
Tack för tipsen! =)
Direktcitering borttagen / Roli moderator
Om du inte har en ganska kort och/eller trång skorsten är Tigex 25 för liten! Skaffa en riktig dragbegränsare istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Min skorsten är ca 6 meter och skulle tippa på 100 mm i diameter.Vilken dragbegränsare skulle då vara lämplig?
mvh Jakob
Direktcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
mvh Jakob
Direktcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Om du hade läst forumets regler ville du veta att ditt konstanta citerande är fel. Sluta alltså med det.
Jag är inget bra på att räkna ut dragbegränsare, det är Olle45 här på forumet däremot. Han säljer också och jag har förstådd att priserna är hyggliga.
Men den allmäna uppfattning är att en Tigex 25 är för lite för nästan allt.
Jag är inget bra på att räkna ut dragbegränsare, det är Olle45 här på forumet däremot. Han säljer också och jag har förstådd att priserna är hyggliga.
Men den allmäna uppfattning är att en Tigex 25 är för lite för nästan allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Behöver TrådSkaparen flytta ut brännaren? Så är det på min panna. Nån dm, jag har inte exakta måttet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jag tror Tigex25 räcker till i detta fall. Den reglerar bättre än t ex KW sid012 som är det värsta "smäck" jag sett.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
justera hur långt in brännaren ska gör jag med hjälp av stosen och det var fullt tillrekligt enligt rekommendationerna från kmp.
Jag testar med min tigex 25 till o börja med får vi se.
tack för alla svar och ber om ursäkt för citeringarna
Jag testar med min tigex 25 till o börja med får vi se.
tack för alla svar och ber om ursäkt för citeringarna
Att ta bort pannluckan är nog till mer besvär än nödvändigt.Det finns glasfiber packningar.Sen köper du silicon som tål värme röd/orange till färgen.Finns hos din lokala järnhandel.Om du är lite smart sen så kan du borra hålen för stosen och gänga hålen, sen skruvar du fast.Rostret i pannan tar du ur om det finns nått.Svetsar till en asklåda och stoppa i istället.Kolla sen att baffel plåten finns kvar.TigerXn kan funka om du har 100 rör,men som i regel är en KW 150 bättre.Eller 130.Sen finns det chipp med 20 graders hysteres till den brännaren.Hur det funkar i din panna vet jag ej,men det går ju att prova.
-
- Fröträd
Jag har en tigrex 25 till en 100 pipa på 7-7,5 meter och det funkar kanon.
Bra idé det där med och gänga stosen! silikon och glasfiber packning mellan stos och lucka för att få det riktigt tätt?!
Som jag ser det så ,gängar man i luckan så sitter det både snyggt och stabilt. Och siliconet för att täta,fiberpackingen så det kan röra sig lite av värmen .Ja nu har du lite att pyssla med en stund.
Har oxå en Ctc 171 och luckan sitter med 2st bultar på gånggärnssidan. Hur enkelt som helst att ta bort. Har köpt en begagnad Ecotec som jag tänkte montera i, men insett att det kan bli vissa problem. Nedre luckan på panna är nästan för liten för stosen på ecotecbrännaren. Sitter ju en draglucka som tar upp en stor del av utrymmet på nedre delen
Har dock lyckats leta tag i en lucka från en panna som skulle kastas, så jag ska prova såga sönder den så får vi se vad som går att göra :/

Herr Bacon.Varför inte byta ut din lucka mot en kraftig plåt som du fäster anslutnings plattan på??