montera en biowarm brännare i en Jämä panna
Re: montera en biowarm brännare i en Jämä panna
Har inte sett någon bild.
Utforma 5-6 plåtar till vardera kanalen, samma form som kanalens geomskärning fast 1/3 lägre.
Endera borrar man hål i plåtarna och svetsar fast dom på jämna avstånd i två rundstänger 8mm som träs in i hålen. Vill man inte svetsa tar man gängstänger och sätter fast plåtarna med muttrar på båda sidor.
Plåtarna ska monteras växelvis på stängerna med jämna avstånd. Den ena ska ligga mot kanalens golv,nästa ska skrapa mot kanalens tak osv. så att röken tvinga åka upp och ned och komma emot kanalens väggar.
Ser man på bilder av BioWarm så brinner den nog rätt mycket uppåt så i nedre luckan ska den sitta.
Synd att du inte skaffade en framåtbrinnande brännare som kunde sitta i mellanluckan och ge stort askutrymme i den nedre delen av pannan. Uraskning är en plåga annars är pelletseldning riktigt bra!
Utforma 5-6 plåtar till vardera kanalen, samma form som kanalens geomskärning fast 1/3 lägre.
Endera borrar man hål i plåtarna och svetsar fast dom på jämna avstånd i två rundstänger 8mm som träs in i hålen. Vill man inte svetsa tar man gängstänger och sätter fast plåtarna med muttrar på båda sidor.
Plåtarna ska monteras växelvis på stängerna med jämna avstånd. Den ena ska ligga mot kanalens golv,nästa ska skrapa mot kanalens tak osv. så att röken tvinga åka upp och ned och komma emot kanalens väggar.
Ser man på bilder av BioWarm så brinner den nog rätt mycket uppåt så i nedre luckan ska den sitta.
Synd att du inte skaffade en framåtbrinnande brännare som kunde sitta i mellanluckan och ge stort askutrymme i den nedre delen av pannan. Uraskning är en plåga annars är pelletseldning riktigt bra!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sitter och funderar på vart jag ska sätta termostaterna om man ska ha en TK1B. Om jag ska ha en tank med shuntstyrningen blir det ju inga uttag kvar... Finns det inga termostatstyrningar som kan monteras på rören?? Som sagt så är jag rätt värdelös när det gäller vvs delen. Hoppas ni har översyn med detta
Kan man inte sätta en utanpåliggande termostat på röret i botten på tanken som går in i botten på pannan och trimma in brännaren på det viset?? Mvh
Du har ju fler pluggar på tanken ,alt när du skiftar schunten så sätter man på ett T-rör tex.
Jo det är klart... Men var ute och sökte och läste om någon som hade satt en termostat på det nedersta röret och tyckte det blev bra, men men... Tyckte det lät lättare o andra sidan. Skulle det gå rent praktiskt??
Jag har aldrig testat,Men det borde gå.Men jag tror att den lösningen kan bli lite känslig då givarna inte sitter i direkt kontakt .Du kan ju även ta ur en termometer eller sätta den i dykröret för elpatron kanske??
Nu har det äntligen börjat hända saker i pannrummet. Har tagit bort en tank och monterat ny elpatron. Har även monterat en KW 012 dragbegränsare. Sen köpte jag en termostatstyrning från eKontroll modell TK1F. Nu har det dykt upp nya frågor. Jag har ju en Biowarm brännare som jag ska prova i vinter. Nu när jag skulle koppla in termostatstyrningen till brännarstyrningen vill jag veta om det alltid är 230v signal till brännaren eller bränner jag upp styrboxen då? Har hört att till andra styrningar kan det vara 24v också.
Sen bytte jag ut blandarventilen till tappvattnet för den gamla var kass. Men det verkar ha blivit ngt fel. Om jag vrider vredet från 1 till 6 får jag varmvatten, men sen kommer det plötsligt inget vatten alls och då får jag vrida tillbaka till 1 igen för att få vatten. Efter ett tag försvinner det igen och jag vrider tillbaks till 6, och varmvatten kommer. Så håller jag på. Dessutom är det bara kokhett och vi har småbarn som lätt kan bränna sig när det inte fungerar. Kallvattnet fungerar som det ska.
Här är två bilder som visar hur blandarventilen är kopplad. Vi har satt den såsom den gamla satt, men den var trasig redan när vi flyttade in så den har ju heller aldrig funkat.
Sen bytte jag ut blandarventilen till tappvattnet för den gamla var kass. Men det verkar ha blivit ngt fel. Om jag vrider vredet från 1 till 6 får jag varmvatten, men sen kommer det plötsligt inget vatten alls och då får jag vrida tillbaka till 1 igen för att få vatten. Efter ett tag försvinner det igen och jag vrider tillbaks till 6, och varmvatten kommer. Så håller jag på. Dessutom är det bara kokhett och vi har småbarn som lätt kan bränna sig när det inte fungerar. Kallvattnet fungerar som det ska.
Här är två bilder som visar hur blandarventilen är kopplad. Vi har satt den såsom den gamla satt, men den var trasig redan när vi flyttade in så den har ju heller aldrig funkat.