Bra Panna för Pelletsbrännare?

Toffsen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 jul, 2013 09:37

Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Toffsen »

Hallå, ny på detta eminenta forum och har en liten fundering.
Har en Diom panna som just nu går på Olja, är det någon som vet om denna passar bra ihop med en Pelletsbrännare? Full spec på pannan ser ni på bifogade bilder.

Är det nån mening med en ack tank till denna uppsättning och en varmvattenberedare på el
på sommaren eller kör man varmvattnet på pellets på sommaren ?

Sätter man pelletsbrännaren där oljebrännaren sitter nu?
Tänkte köpa en Pelletsbrännaruppsättning begagnad.

Ha en tokbra dag alla.

Bild
Bild
Bild
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av sänkan »

Ser ut att vara en kombipanna med överförbränning.
För visst går röken från veddelen ut mot skorstenen i veddelens överkant?
Oljebrännaruttaget brukar vara bäst för en pelletsbrännare men många Diom pannor hade så små
öppningar för oljebrännaren så en normal pelletsbrännare inte gick att få in. Går det att såga uppen öppning på 150x150 i din panna? Ser inte ut så.
När inte oljedelen fungerar brukar man sätta brännaren i veddelens asklucka eller skaffa en Nymo 150 som direkt passar i oljehålet.
http://www.klimat-comfort.se/startsida/ ... mo-1831837

Brännaren i askluckan är det alternativ som återstår om du ska köpa begagnad brännare för en Nymo 150 får du inte tag på begagnad.

Inte är det någon idealisk panna för pelletseldning men står den redan på plats så visst får du halva uppvärmningskostaden jämfört med olja. Lite jobb med uraskning varje vecka blir nödvändigt.

Acktank ska du inte ha till den här pannan och vanligtvis blir det inte dyrare att använda varmvattenberedare sommartid för en kombipanna för varmvatten ger stora förluster.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Jag har en kompis som jag tror har en likadan panna. Den är DUKTIGT ombyggd för att ens gå att elda ved i med bra resultat.

Lite kuriosa:
Han har monterat bafflar och vattenkylda rör i vedutrymmet.
Han använder brännarhålet som primärluft. Den är nu duktigt effektiv med ved. ;)

Men nu till saken, OM det är en sån panna min polare har så har du ett runt hål till oljebrännaren och där passar bara en pelletsbrännare vad jag vet som finns på marknaden, vet dock inte namnet på den.

Om jag vore som dig skulle jag slänga ut den där och skaffa en annan panna istället.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Eldvin »

Håller med Kim.En Nymo 150 eller en riktig panna.
Toffsen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 jul, 2013 09:37

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Toffsen »

Tack alla för hjälpen :) då vet jag precis vad jag skall göra.

Mvh
Magnus
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av xdigger »

Jag vill iaf ha en sån Focus PE-20 alt PE-30 pelletspanna, min pappa har en sån och den gillar jag framförallt måtten på den. :) Dom får man för runt 25-30.000kr.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av nyman »

Är väl ingen som går och köper Focus PE20 till pelletseldning idag när man får en modern Peltec från Walters plåt för 26000. När Focus PE20 kostade 21000 fanns det väl någon snålhetsaspekt men nu är priset på Focus höjt ordentlig.
Liggande rökkanaler som samlar på sig flygaska är ingen bra konstruktion.

Tror också att den bästa lösningen för den befintliga diompannan är en Nymo 150.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av xdigger »

Jag tycker focusen är bra, lätt att sota och fungerar med både framåtbrinnande och uppåtbrinnande brännare. Klarar peltecen uppåtbrinnande brännare? Ser på skissen ut som att det inte skulle gå?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Vednisse »

Den där pannan är inte rolig pga. de enormt smala eldstäderna ca:20cm. Oljebrännarhålet är vattenmantlat så det går inte att skära upp heller (utan att svetsa då förstås).

Ska man montera en brännare framifrån så är det nog bara Nymo150 som kan gå (på låg effekt), den brännaren är inte rolig i sig heller pga. enormt korta servicintervaller. Annan lösning med någon specialstos så bara att bara lågan går in i pannan via lågriktare, funkar i luckan över oljebrännaren. Blir lite säckeldning då rökgaserna går över till vedsidan i framkant på pannan (risk för bakvärme).

Har dock fått till riktigt bra installation med en Bionordicbrännare i en likadan panna. Den hade dock någon tagit upp ett stokerhål för en spånugn i sidan av pannan på oljesidan någon gång i tiden. Där blev det helt kanon men en vanlig stos på 10cm+20cm bredden på eldstaden så lågan inte slog i. Pluggat oljebrännarhål och uraskning genom lucka ovanför oljebrännaren med asksug. Nu har du ju en vägg i vägen på den sidan :shock:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av msh16 »

Tänkte också det att serviceintervallerna för Nymo 150 blir korta pga. det smala brännröret.
När det nu finns en brännare som klarar av att installeras i oljebrännarhål vore det ju bra om den också hade tryckluftsuraskning.
Kanske det skulle gå att ordningsställa ett uppgraderingskit till Nymo 150 innehållande PLC, styrkort och tryckluftsventil så blev den modern och lätthanterad.
Vad tror nyman som fixat lite med PLC till nymobrännare? Skulle det bli för dyrt?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Vednisse »

Jag har alla grejer liggande som behövs för en ombyggnad :) , utom någon form av munstycke/blåsrör till uraskningen. Men det borde fungera med ett vanlig 6-8mm kopparrör, KMP/Effecta klara ju sina rörbrännare med ett utblås.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av pegez »

jag hade en sådan panna tidigare , den gick ok att elda i men hade väl inte så bra verkningsgrad
tidigare ägare hade mätt verkningsgrad till 67 procent ))
min brännare satt i övre luckan på vänster sida
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av nyman »

Visst skulle det gå att göra en Nymo 150 modern med uraskning, modulerning och PLC styrning
Men det skulle kosta!

4990:- räknat på pelletstekniks förmånliga priser. PLC med program, 24V fläkt, styrkort och tryckluftsventil.

Nymo vill ha 2800 för sitt eget styrkort så kan man köpa brännaren utan styrning blir prisläget bättre. Går också att köpa en tryckluftsventil som är billigare. Vednisse har provat de billiga ventilerna och de var inte bra.

Har försökt intressera Nymo för att uppdatera brännarna till modern standard men tror inte det finns så stort intresse.
Särskilt nu då Energibiten ekonomiserat bort flera av fördelarna med brännaren från Bionordic så ligger ju spelplanen nästan öppen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av kbking »

Du har bestämt dig såg jag, men kanske är du fortfarande nyfiken på hur det går att göra med din befintliga panna? I alla fall har jag en exakt likadan och jag kör den med pellets, nu för tredje säsongen. Jag hittade en fabriksny brännare med alla tillbehör för 6000 kr på Blocket, som jag slog till på utan att veta om den passade. Jag hade tur för det gjorde den bokstavligen talat på millimetern när. Jag satte den i luckan ovanför oljebrännaren. Brännaren är en TB Mini och den har gått som en klocka ända sedan jag tryckte på startknappen. Där jag monterat den förslår det med uraskning c:a var tredje vecka under eldningssäsongen. Så man kan ju säga att jag kom billigt undan; grannen hade rörmokaren till att fixa pelletseldning till sig och kom då i stället undan med det icke facila priset 125 000 kr.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Eldvin »

Det är dumt att montera brännar i övre luckan.Den lilla plats som finns kvar kan va bra att ha till bafflar.Och vänta i tre veckor innan man sotar ur pannan kan väl va lite väl länge om man vill behåll värmen.
Skriv svar