Val av brännare för ett helt nybörjare

sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av sänkan »

Injen, Här är Icecap ute och snackar om något som är helt inaktuellt.
Så har Janfires reklam malt på det här forumet så länge jag har läst.
Meningen är väl att du ska få uppfattningen att det är bara janfirebrännare som fungerar och allt annat är gammal oanvändbar smörja.

GLÖSTIFTSTÄNDNING fanns på Pellx brännare fram till 2002-2003 inte på någon annan brännare.
Kan vi lämna snacket om glödstifttändning där eftersom det inte längre är aktuellt.
Finns det några Pellx kvar sedan den tiden så har de till 90% konverterats till varmluftständning.
Nog ska du väl ha en nyare brännare?

Brännare som helt SAKNAR eltändning fanns det förr. Man fick tända själv med tändvätska. Det är inte heller något du ska titta efter. Alla normala brännare har sedan 8-9 år tillbaka fungerande eltändning som automatiskt startar brännaren när pannan kallar på värme. Ecotec A3 hade inte eltändning så den ska man inte skaffa.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

sänkan: har du ont någonstans? Jag reklamerar inte för Janfire, jag refererar till de fakta jag har upplevd med min brännare och det kunnande jag har fått genom tiden. Att du har problem med att rekommendera en specifik brännare verkar betyda att du måste tracka ner på andra istället. Väx upp istället!

Att jag skriver att min brännare har tuggat sig igenom kasserat pellets är knappast reklam, om du uppfattar det sådan har du ett verkligt snedvriden syn på vad normalt är. Den lokala pelletsmånglare har i övrigt samma erfarenhet - men det är kanske också reklam?

Och när TS frågar om glödstifttändning indikerar det för mig att TS har blivit intresserat av helt fel grejer! Vi är ganska överens om att det är ett alldeles för gammal och dumt sätt att försöka tända pellets på men likaväl bör TS få veta detta för att kunde undvika sånt skit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av xdigger »

Min far hade en ecotec a4 i många år och jag har en ecotec a3. Jag förespråkar undermatade brännare(skruv in till koppen) eftersom dom klarar att även elda pellets som är krossad.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Alla tips uppskattas och jag förstår att alla har olika krav och uppfattningar när det gäller tillverkare :)

Varför jag drog upp glödstifttändning beror på att det nämndes tidigare i tråden. Allt låter kanske enkelt för de som kan, men för en som jag som inte ens har sett en brännare i drift så låter allt krångligt.

Det enda jag är ute efter är en driftsäker brännare som man slipper pilla med allt för mkt.
En kompis kör med en Flex-A med pellets från Skellefteå Kraft, och han är nöjd.

Vet inte hur ni andra har det ställt, men att hosta upp 20.000:- mitt under semestern för att köpa en ny brännare låter inte allt för lockande, men självklart är det något som jag har funderat över så slipper man en gammal brännare som möjligtvis kommer att djävlas.

Det som hade varit bäst vore om någon kunde peka och säga -Köp den så kommer du bli nöjd.
Eller iaf lista upp några bra brännare men samtidigt snabbt rabbla upp för och nackdelar.
Är inte helt hundra, men Flex-A t,ex. Den saknas automatisk uraskning va?

Vet inte om jag nämnde det tidigare i tråden, men huset som vi bor i är rätt så litet 1½ plans villa + källare, så det blir inte så mkt att värma upp.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag tror den mest avgörande faktorn för "hur nöjd" du blir är att du väljer en brännare som kräver ringa skötsel.

Alltså, köp en brännare som går ett par ton mellan rengöringarna. Antingen en undermatad som så att säga rensar sig själv - eller en överfallsmatad brännare med mekanisk eller tryckluftsassisterad rensning.

Vilken som passar bäst beror så klart på panna, preferenser, ev extrapriser etc. Men med rätt brännare spelar pelletskvaliteten nästan ingen roll.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av xdigger »

Ecotec ser jag som väldigt driftsäker. Visst "kan" det gå åt skogen och man får meka, det får man göra med det mesta idag. Det som är med ecotec bland annat är att man bör aska och sota ur pannan varannan, var trejde vecka ungefär, då behöver man även krafsa ur brännaren med vilket går smidigt med huggmejsel. Annars tycker jag inte man behöver engagera sig mycket alls, då har jag ändå en gammal A3 som är från -02. Jag hade lite självfövållat strul i vintras men ingen big deal alls faktiskt.

Det hänger även på ditt förbränningsutrymme vad du kan ha för brännare, för en ecotec bör man ha 15-20cm fritt ovanför koppen.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av msh16 »

Du har ju redan fått bra tips på brännare, räcker inte det? Finns inte så mycket att välja på så det blir någon lång lista. Det mesta som finns på Blocket är saker som folk vill bli av med och de köpvärda delarna är borta om några timmar. Så ska du ha begagnat får du vara aktiv. :)
Håller med tidigare inlägg. Har du nu en panna med bra askutrymme så sätt in en brännare som klarar att gå ett par veckor utan uraskning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Straka »

Den här är väl absolut prisvärd ny janfire med skruv http://mrpellets.se/sv/janfire/335-janfire-flex-a.html.
Är det nytt så finns det ju garanti och förhoppningsvis minimalt med stopptid pga av gamla/defekta delar.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av velund »

Betala 20000 för en gammaldags brännare utan uraskning när man har en panna med stort askutrymme låter som en dålig affär.
Särskilt som man kan få en Bioline 20 för 7000-8000.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

msh16 skrev:Du har ju redan fått bra tips på brännare, räcker inte det? Finns inte så mycket att välja på så det blir någon lång lista. Det mesta som finns på Blocket är saker som folk vill bli av med och de köpvärda delarna är borta om några timmar. Så ska du ha begagnat får du vara aktiv. :)
Håller med tidigare inlägg. Har du nu en panna med bra askutrymme så sätt in en brännare som klarar att gå ett par veckor utan uraskning.
Jora absolut, nog har det trillat in bra tips.
Men alla tips jag har fått in så är det alltid någon som kommer in efterhand och mer eller mindre skriver att man inte ska köpa något sådant.

Har iaf fått tag på en beg. Ariterm Bequem 20 för en rimlig peng.
Ska ta och läsa på mer om den brännaren imorgon, om det nu finns några trådar om den här på forumet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Roli »

Läs under "Thermia" rubriken så får du veta vad folk tycker om Bequem brännaren. Att det är Thermia som gäller beror på att brännaren bar det namnet före namnbyte.

Det är ju en brännare med underförbränning så finns det "bara" plats i din panna så är det nog ett brännarval som du kommer bli nöjd med. Då det är samma konstruktör till den brännaren som till EcoTec brännarna, fast "nyare" (konstruerad efter EcoTec) så har en del av EcoTecens problem byggts bort. Bland annat så har slussen fått en bättre utformning så att slussvingarna håller längre.
Den verkar heller inte ha lika lätt att få koks i "förbränningsskålen".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av pegez »

jag har kört pellx (gordic) sen jag köpte huset 2009 , utan driftstörningar vad gäller brännaren , däremot har skruven krånglat (gammal modell) har prövat 6 olika fabrikat av pellets .

jag vill påpeka att det finns olika brännare med namnet pellx ,
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Roli skrev:Läs under "Thermia" rubriken så får du veta vad folk tycker om Bequem brännaren. Att det är Thermia som gäller beror på att brännaren bar det namnet före namnbyte.

Det är ju en brännare med underförbränning så finns det "bara" plats i din panna så är det nog ett brännarval som du kommer bli nöjd med. Då det är samma konstruktör till den brännaren som till EcoTec brännarna, fast "nyare" (konstruerad efter EcoTec) så har en del av EcoTecens problem byggts bort. Bland annat så har slussen fått en bättre utformning så att slussvingarna håller längre.
Den verkar heller inte ha lika lätt att få koks i "förbränningsskålen".
Ok, ska ta och läsa under dagen.
Det är en -06 för övrigt, så jag vet inte om det har förändrats något nämnvärt på dom under senare år.

Ang. plats för sot och aska vet jag inte hur stort som är stort och vad som är litet. Men jag kan elda ved rätt så hårt under vintern och behöver inte rengöra på en hel vecka utan problem.
Skriv svar