Sommar = driftproblem, felsökningsidéer?
Sommar = driftproblem, felsökningsidéer?
Hej på er!
Noterar att sommaren har kommit även till västsverige, det märker jag på att min brännare surnar rejält. Vintrarna går allt som på räls.
Har haft ett par kämpiga veckor nu men dålig körstatistik, idag har pannat stått still i 4 dagar utan framgång.
Egentligen har inget förändrats hos mig, förutom vädret. Samt en ny pall med StoraEnso pellets (körde Stora Enso innan också). Misstänker att någon trimning skall ske men jag kommer inte fatt problemet.
Vi börjar med data:
Start 70
Stopp 80
Startvärde Fotocell 10
Start 45 sek (3 dl)
Vänta 30 sek
Matning Min 0.6
Matning Max 1.1 (även provat upp till 1.5)
Tänd 165
Max 172
Starten är inga problem, den startar fint om det inte är inversion i skorstenen vilket händer ibland. Det är oftast problem att få max-läget att gå stabilt. Det brukar bli att den gör över till max efter ett par minuter då fotocellen är på ca 30-60 (dåligt). Och sedan fladdrar värden från 100 ner till 0. Kan svänga vilt men oftast ligger det på 30-60 för att sedan dö. Skulle inte tro att den kör i maxläge längre än kanske 5 minuter.
Motdragsluckan står och klapprar, skjutvikten är ca 1 cm från bottenläget.
Fotocellen är rengjord, likaså brännaren. Inget stopp eller koks i slitsarna alltså.
Det som återstår att prova är väl att borra upp titthålet till 7 mm som jag läst om att andra gjort.
Andra observationer jag gjort är att jag tycker pelletsarna faller ner väldigt ojämnt, vid en cykel kanske ingen faller ner och i nästa en hel drös. Detta verkar påverka en hel del på fotocellsvärdet. Skruven lutar inte mer än 45° enligt manual. Har även inspekterar fallslangen och det finns inget hinder i den. Tycker dock att pelletsen har väldigt varierande storlek vilket kanske bidrar.
Jag har näst intill gett upp efter flera dagars kamp och ringer snart in någon installatör som kanske kan få igång det, annars är ni mitt sista hopp för inspiration.
Noterar att sommaren har kommit även till västsverige, det märker jag på att min brännare surnar rejält. Vintrarna går allt som på räls.
Har haft ett par kämpiga veckor nu men dålig körstatistik, idag har pannat stått still i 4 dagar utan framgång.
Egentligen har inget förändrats hos mig, förutom vädret. Samt en ny pall med StoraEnso pellets (körde Stora Enso innan också). Misstänker att någon trimning skall ske men jag kommer inte fatt problemet.
Vi börjar med data:
Start 70
Stopp 80
Startvärde Fotocell 10
Start 45 sek (3 dl)
Vänta 30 sek
Matning Min 0.6
Matning Max 1.1 (även provat upp till 1.5)
Tänd 165
Max 172
Starten är inga problem, den startar fint om det inte är inversion i skorstenen vilket händer ibland. Det är oftast problem att få max-läget att gå stabilt. Det brukar bli att den gör över till max efter ett par minuter då fotocellen är på ca 30-60 (dåligt). Och sedan fladdrar värden från 100 ner till 0. Kan svänga vilt men oftast ligger det på 30-60 för att sedan dö. Skulle inte tro att den kör i maxläge längre än kanske 5 minuter.
Motdragsluckan står och klapprar, skjutvikten är ca 1 cm från bottenläget.
Fotocellen är rengjord, likaså brännaren. Inget stopp eller koks i slitsarna alltså.
Det som återstår att prova är väl att borra upp titthålet till 7 mm som jag läst om att andra gjort.
Andra observationer jag gjort är att jag tycker pelletsarna faller ner väldigt ojämnt, vid en cykel kanske ingen faller ner och i nästa en hel drös. Detta verkar påverka en hel del på fotocellsvärdet. Skruven lutar inte mer än 45° enligt manual. Har även inspekterar fallslangen och det finns inget hinder i den. Tycker dock att pelletsen har väldigt varierande storlek vilket kanske bidrar.
Jag har näst intill gett upp efter flera dagars kamp och ringer snart in någon installatör som kanske kan få igång det, annars är ni mitt sista hopp för inspiration.
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Re: Sommar = driftproblem, felsökningsidéer?
Min observation med en helt annan brännare:
På sommaren minskas draget i pipan kännbart. Jag har lambdastyrning och den minskar automatisk matningen till ung. 70% av normalen.
En annan användare hade problem med eftervärme och fet gång, efter en sänkning av doseringen orsakad av denna dragminskning försvann problemet.
Jag påstår inte att detta är svaret på dina problem men det kan vara en medverkande orsak.
På sommaren minskas draget i pipan kännbart. Jag har lambdastyrning och den minskar automatisk matningen till ung. 70% av normalen.
En annan användare hade problem med eftervärme och fet gång, efter en sänkning av doseringen orsakad av denna dragminskning försvann problemet.
Jag påstår inte att detta är svaret på dina problem men det kan vara en medverkande orsak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Är det riktigt varmt så kan jag få plocka ur en turbulator för att få tillräckligt drag.
Bra idé, det tänkte jag inte ente ens på.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Ok, gjorde följande igår:
* Borrade upp fotocell-hålet till 7 mm
* Tog ur två av två turbulatorer från pannan
Detta resulterade i att jag faktiskt lyckades få den att gå en hel cykel, första gången på en vecka tror jag. Visserligen var fotocellvärdet ganska fladdrigt, det låg mestadels på 100 men kunde dippa ner till 20 ibland.
I morse hade den en en misslyckad start men jag var i närheten så jag kunde snabbt bara starta om den och då tog den sig. Får se hur det utvecklar sig de följande dagarna. Fick tips om att jag kanske borde installera en rökgasfläkt för att öka mitt drag på sommaren. Kanske något man skulle fundera på.
* Borrade upp fotocell-hålet till 7 mm
* Tog ur två av två turbulatorer från pannan
Detta resulterade i att jag faktiskt lyckades få den att gå en hel cykel, första gången på en vecka tror jag. Visserligen var fotocellvärdet ganska fladdrigt, det låg mestadels på 100 men kunde dippa ner till 20 ibland.
I morse hade den en en misslyckad start men jag var i närheten så jag kunde snabbt bara starta om den och då tog den sig. Får se hur det utvecklar sig de följande dagarna. Fick tips om att jag kanske borde installera en rökgasfläkt för att öka mitt drag på sommaren. Kanske något man skulle fundera på.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Det kan vara svaret på en del problem i alla fall. Det perfekta ville ju vara att ha en automatik som dels styrs av att brännaren kör och dels drar igång rökgasfläkten om undertrycket i brännaren blir för dåligt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej alla
Lite allmän info...
Instämmer med Icecaps teori om dåligt drag på sommaren / varm årstid är naturligt!
Med dåligt drag förhållande och så uppstår diverse driftstörningar..
En bra lösning för alla årstider...
Sugande rökgasfläkt monterad på sådant sätt att en bra och lämplig storlek av dragbegränsare
som skall monteras emellan rökgasfläkt och pannans anslutning.
Det är dessutom bra att välja en rökgas fläkt som går att varvtals styra eftersom fläkten oftast blir
över dimensionerad och det kan kräva en stor dragbegränsare för att hålla rätt drag !
Om fläkten inta går att varvtals regleras...
--------------
Läser att några plockar ur turbulatorer för att öka skorstenens drag, ok att det funkar men är inte den bästa
lösningen, viserligen ger denna lösning ett bättre skorstensdrag först när pellets brännren gått en stund men ger ingen stabil lösning under den tid när skorstenens temp och ute tempen är nära lika då är draget noll.
Lite allmän info...
Instämmer med Icecaps teori om dåligt drag på sommaren / varm årstid är naturligt!
Med dåligt drag förhållande och så uppstår diverse driftstörningar..
En bra lösning för alla årstider...
Sugande rökgasfläkt monterad på sådant sätt att en bra och lämplig storlek av dragbegränsare
som skall monteras emellan rökgasfläkt och pannans anslutning.
Det är dessutom bra att välja en rökgas fläkt som går att varvtals styra eftersom fläkten oftast blir
över dimensionerad och det kan kräva en stor dragbegränsare för att hålla rätt drag !
Om fläkten inta går att varvtals regleras...
--------------
Läser att några plockar ur turbulatorer för att öka skorstenens drag, ok att det funkar men är inte den bästa
lösningen, viserligen ger denna lösning ett bättre skorstensdrag först när pellets brännren gått en stund men ger ingen stabil lösning under den tid när skorstenens temp och ute tempen är nära lika då är draget noll.
Tillverkar rökgasutrustning
Jag kan tänka mig en "rolig" lösning som kanske(!) kan fungera:
Man kopplar in ett tidrelä på termostatsignalen. När termostaten sedan går kall och begär brännarestart kommer det att finnas en starttid (t.ex. 3 minuter) under vilken tid brännaren INTE får termostatsignal men där brännaren går full patte.
Detta borde få luften i skorstenen att röra på sig och när tiden går ut kopplas fläkten in på brännaren igen och en normal start utförs.
Denna lösning är ENBART tänkt som en test för experter för folk med problem, egentligen borde det kunde ordnas med en ändring i styrprogrammet men hur många har tillgång till detta?
Man kopplar in ett tidrelä på termostatsignalen. När termostaten sedan går kall och begär brännarestart kommer det att finnas en starttid (t.ex. 3 minuter) under vilken tid brännaren INTE får termostatsignal men där brännaren går full patte.
Detta borde få luften i skorstenen att röra på sig och när tiden går ut kopplas fläkten in på brännaren igen och en normal start utförs.
Denna lösning är ENBART tänkt som en test för experter för folk med problem, egentligen borde det kunde ordnas med en ändring i styrprogrammet men hur många har tillgång till detta?
Är inte PK!
Är inte PK!
Funktionen finns på några brännare, vissa mer ställbara än andra...
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Hej! Jag har en ide.Om du tar ett tid relä som är ställbart till tex 15 min och tar styrspänning från kabeln till skruv motorn genom en varvtalsstyrning som går till rökgasfläkten som monteras på skorsten så kommer fläkten startas då startdosen ramlar ner.Fläkten går då i 15 minuter.För varje gång skruven startar blir det 15 nya minuter tills brännaren går i nersläckning. Skulle brännaren stanna av tex missad start eller slut på pellets så slipper du att fläkten står och går tills du kommer hem.Sen på Fredan släcker du ner brännaren enkelt genom att dra ur tempgivaren och ansluter styrströmskabel till matarkabeln och kan sota ur pannan med ett väldans bra drag och slipper dammet då du jobbar.
nu har det gått ett tag och efter tidigare beskrivna åtgärder så startar den nu utan problem.
Ett följdproblem har istället dykt upp, nämligen säkerhetslarm (överhettning). Detta verkar inträffa när brännaren är nästan klar, nästan alltid runt 77 grader. Jag tror detta beror på att askhögen i brännaren blir för stor. Suger man bort denna så ligger det ett lager med svarta oförbrända pellets i botten som säkert orsakar problemet. Funderar på om startdosen är för stor, dock är den runt 3 dl som är vad som är brukligt.
Att draget fortfarande är lågt kanske bidrar till att lågorna inte sugs in i pannan ordentligt...
Ett följdproblem har istället dykt upp, nämligen säkerhetslarm (överhettning). Detta verkar inträffa när brännaren är nästan klar, nästan alltid runt 77 grader. Jag tror detta beror på att askhögen i brännaren blir för stor. Suger man bort denna så ligger det ett lager med svarta oförbrända pellets i botten som säkert orsakar problemet. Funderar på om startdosen är för stor, dock är den runt 3 dl som är vad som är brukligt.
Att draget fortfarande är lågt kanske bidrar till att lågorna inte sugs in i pannan ordentligt...
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Min teori är att doseringen fortfarande ska minska en aning. Exakt samma sak hände med en Flex-A och orsaken var just att den, efter en eldning inte hade hunnit elda upp all material då de långsamt byggdes upp pga. doseringen var snäppet större än vad som eldades bort.
Är inte PK!
Är inte PK!
men min dosering är nere i 1.3 nu, från 1.7 i vintras. Borde det inte vara fler oförbrända pellets på toppen av askan då? Nu är allt förbränt på toppen, det är under askan det finns pellets. Askan är annars .
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
En liten överdosering ackumuleras under tiden och lägger sig knappast på toppen. Du kan förkasta mitt förslag om du vill, jag råkar dock vara ganska säker på att jag har rätt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hmmm, ok - jag provar så får vi hoppas att det fungerar.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10