Felindikation janfire NH
Felindikation janfire NH
Har en janfire NH med felkod Fel tändningsfrekvens Har bytt tändspiralen samma felkod kvar ändå Någon som vet vad det kan vara för fel /Hällefors 

Re: Felindikation janfire NH
Jag är helt säker på att det inte är "FEL Tändfrekvens"! Däremot kan det vara "FEL Tändsekvens" - men det är bara semantik. Och tro mig, det är jag som har skrivit texten i programmet.
Har du kollat OM den tänder och vad som händer eller inte händer?
Men om vi utgår ifrån att den inte tänder och att elementet är OK kvarstår det lite småsaker:
* Vissa (alla?) har en säkring på tändelementets ledning, är den bränd?
* Kommer det ström till tändelementet alls? I teorin kan det hända att inställningarna kan bli fel och en fabriksåterställning kan lösa detta. Men att återställa om man har anpassade inställningar medför såklart att dessa återställs också, alltså får man notera skillnaderna innan man utför detta.
* Det kan såklart vara glappkontakt i något kontaktdon.
Om inget av detta är orsaken är det bara kvar styrlådan som kan ha en bränd TRIAC. Denna kan bytas relativt enkelt om man har lite lödvana.
Har du kollat OM den tänder och vad som händer eller inte händer?
Men om vi utgår ifrån att den inte tänder och att elementet är OK kvarstår det lite småsaker:
* Vissa (alla?) har en säkring på tändelementets ledning, är den bränd?
* Kommer det ström till tändelementet alls? I teorin kan det hända att inställningarna kan bli fel och en fabriksåterställning kan lösa detta. Men att återställa om man har anpassade inställningar medför såklart att dessa återställs också, alltså får man notera skillnaderna innan man utför detta.
* Det kan såklart vara glappkontakt i något kontaktdon.
Om inget av detta är orsaken är det bara kvar styrlådan som kan ha en bränd TRIAC. Denna kan bytas relativt enkelt om man har lite lödvana.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!