Passade på att byta isolering på vinden ifrån kutterspån när vi lade om taket. Nu står jag med 40 säckar kutterspån.
Går det att elda dessa kutterspån i pelletsbrännaren?
Kan man använda pelletsskruven till att mata brännaren med kutterspån?
Kutterspån att elda?
Kutterspån
Det är nog inte att rekommendera den är avsedd
för pellets även pellets brännaren
för pellets även pellets brännaren
Senast redigerad av sture den lör 09 dec, 2006 19:53, redigerad totalt 2 gång.
Re: Kutterspån att elda?
Jag har testat! Och nej, det går inget bra. Skiten brinner men för att hålla kvar elden mellan doseringarna var jag tvungen att blanda pellets i, 30% är ganska lämpligt.
Doseringen ska såklart ställas upp något vansinnigt osv. men jag gjorde det mest för att släppa släpa skiten till soptippen.
Doseringen ska såklart ställas upp något vansinnigt osv. men jag gjorde det mest för att släppa släpa skiten till soptippen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Du missade nog att det här är en 7 år gammal tråd som lyfts av en spammare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- Energiprofet!
Om Du har en stor kompost så kompostera kutterspånet istället. Jag gör så med min kutterspån som jag får från rikt-/planhyveln....fungerar bra. Bara att blanda med löv och gräs mm och det blir en fin kompost som snabbt minskar i volymen. och så blir det ett bra jordförbättringsmedel året efter. Allt avfall jag får via en stor tomt och hushållet låter jag passera komposterna, och året efter har man en fin kompostjord som är mycket bättre än planteringsjorden man köper i säckar som ju bara är torv.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25