Hej igen alla på forumet - long time no see...
Efter 7 år med Janfire i pannrummet kan jag konstatera att kvalité inte är Janfires nyckelord...
Jag har bytt, jag vet inte hur många askskrapsväxellådor och annat, men nu var det luftpumpen till pellistore som gav upp.
Pratade lite med leverantören av luftpumpen och han gav några rysliga siffror på både vad pumpen kostade (400kr) och att det var ca 10% av alla pumpar som levererades som det var fel på samt att Janfire själva borrade i ngt så att de blev fyllda med spån ... Nåväl - nu är det dax att hitta en ersättare till denna pump.
Jag kikade och insåg att 2200 kr för en låda med pump för första generationens förråd är ganska mycket pengar, speciellt om man får en luftmadrasspump för 400 kr i en apparatlåda som jag redan har en..
Är det någon som bytt ut pumpen och kan rekomendera ngn annan?
Jag har tittat på Bravo OV2 - den har ungefär samma spec som den gamla pumpen, men går inte att köpa i sverige utan att man beställer den utomlandsifrån.
Vad tål bäljarna som sitter i förrådet? Kan jag använda en pump med samma minutliter (800) men med 2,7 PSI jämfört med orginalet på 1,4 PSI??
Jag funderar på Bravo 500...
Tacksam för råd och erfarenheter
Pellistore Luftpump
Pellistore Luftpump
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Re: Pellistore Luftpump
Nu har Bravo500 luftpumpen kommit och det är ett sjuhelsikes sjuss i den. Jag provade att köra den manuellt och kuddarna fylldes på ca 2 minuter. Nu skall jag hitta ett relä, jag misstänker att styrkortet inte klarar 250W. Funderar även på ngn typ av tryckvakt för att inte överbelasta bälgarna.
Finns det inte ngn mer som gjort ngt liknande?
Finns det inte ngn mer som gjort ngt liknande?
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Re: Pellistore Luftpump
Hej. Jag fick samma problem i julas, öppnade airboxen och hittade en fånig, röd, italiensk luftmadrasspump. Bravo 220/200. Jag cyklade i panik till Clasa och införskaffade en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Luftpump-A ... -V/34-3015
Det funkade till en början men jag fyllde på pellets i förtid så testen blev inte fullständig. Nu kan jag konstatera att Clas pumpen var för klen. Hur har din pump funkat? Har du hunnit köra "slut" i förrådet med den nya pumpen? Verkar den högre effekten ha skadat förråd eller luftkuddar? Klarar elektronik boxen effekten? Var beställde du ifrån?
Det funkade till en början men jag fyllde på pellets i förtid så testen blev inte fullständig. Nu kan jag konstatera att Clas pumpen var för klen. Hur har din pump funkat? Har du hunnit köra "slut" i förrådet med den nya pumpen? Verkar den högre effekten ha skadat förråd eller luftkuddar? Klarar elektronik boxen effekten? Var beställde du ifrån?
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.