Packningsfråga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Packningsfråga

Inlägg av Anders75 »

Gokväll!
Jag skulle behöva lite tips på en "förlåtande" packning som ska sitta mellan brännaren o pannan.
Originalpackningen är inte tillräcklig...
Jag råkade göra bort mig ,så jag drog fast den på ett sätt som gjorde att den inte är rak längre.
Så därför skulle jag behöva lite tjockare o lite mjukare packning.
Vad använder ni?
Kom med tips tack!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Packningsfråga

Inlägg av snokez »

Originalpackningen jag hade var grönaktig till färgen och stenhård. När jag skulle byta så hade den fastnat så hårt att den sprack i fragment när jag försökte ta bort den.

Den nya packningen som jag skaffade är mycket mjukare och mer gummiaktig.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Packningsfråga

Inlägg av Roli »

Ett stickat band med dubbelhäftande tejp, dim. 10 x 2 mm längd 2 m för 69:90. Artikelnr: 87469 från Biltema.

Denna har jag monterat mellan min brännarensfläns och plåten på pannan. Nu har jag förvisso ingen Bequembrännare men EcoTec:s packning ser i stort sätt likadan ut. Detta material har nu suttit där några år och fungerat perfekt till ett lägre pris än originalpackningen som nog är ömtåligare än detta stickade band, dessutom räcker det stickade bandet till två montage eller till en "tjockare" packning om man klistrar två på varandra (har ej provat om det fungerar). Tänk bara på att rengöra plåten på pannan väl så att packningen fäster. Trots att tejpen kändes lite "klen" i sitt klister så har packningen suttit fast väldigt bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Packningsfråga

Inlägg av Per-Erik »

snokez skrev:Originalpackningen jag hade var grönaktig till färgen och stenhård. När jag skulle byta så hade den fastnat så hårt att den sprack i fragment när jag försökte ta bort den.

Den nya packningen som jag skaffade är mycket mjukare och mer gummiaktig.

Den är av Sillicone, bytte min för nån månad sedan. Känns mera stabilt med den så den verkar tåla mera "stryk". Orginalet var stenhård och gick mycket lätt sönder dock så höll den i 8år.

http://mrpellets.se/sv/ariterm-thermia/ ... -20kw.html

Dubbelhäftande tejp, verkar dock billigare! och har oftast bättre öppetider, så får man gå på Gubbdagis dessutom. :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Packningsfråga

Inlägg av Anders75 »

Tack för förslagen ,ska prova Biltemas ,gummipackningen åldras ju på ett annat sätt.
O Biltemas har bra pris med ,vilket inte är fel.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Skriv svar