Dålig matning till skruvar och fläkt efter stillestånd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
a00jarol
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov, 2012 22:32

Dålig matning till skruvar och fläkt efter stillestånd

Inlägg av a00jarol »

Hej! Är ny här på forumet. Har dock läst lite inlägg det sista året då jag blivit villaägare med en Biomatic 20+. Har bl.a. bytt slussarna efter tips härifrån.Hoppas ni står ut med en Rookie ett tag;)

En ny sak som förbryllar mig: Har upptäckt efter sista sotningarna att brännarskruv, extern skruv ej orkar gå och fläkt går på lägre varv, direkt efter omstart.
Provat då även att köra dem manuellt via "Test utgångar", men brännarskruv har då endast ruckat på sig lite och sedan stannat. Vid upprepade tryckningar kan den så småningom hoppa igång. Likadant med externa skruven. Vid tillfälle mätte jag spänningen på fläkten vid 100 % till 60 volt!
Det konstiga är att om man väntar någon timme så går alla funktioner via "Test utgångar" utan problem och fläkt får 220 volt på 100 %. Sen är det bara att starta pannan och sen går den utan problem.


Någon som känner igen detta?
Biomatic 20+, Bequem 20 KW, expansionkort med utegivare, Termia tror jag... Tigex, insatsrör. 165 + 70 m2
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dålig matning till skruvar och fläkt efter stillestånd

Inlägg av André »

Kollade inte så noga hos en kompis men märkte att den gick fet o sen gick inte fläkten på max heller, Bytte fläkt men samma resultat o då va det kretskortet som de va fel på.. Kanske samma hos dej?
Fläkten hörde man ingen ökning av varvet på när man kom över ca 45% så de blev inga rengöringar..
De va en -06 Biomatic
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Dålig matning till skruvar och fläkt efter stillestånd

Inlägg av snokez »

Liknande fenomen hände mig. Troligtvis en kondensator som håller på att kasta in handduken...

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=13192
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
gorcos
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 31 mar, 2013 12:12

Re: Dålig matning till skruvar och fläkt efter stillestånd

Inlägg av gorcos »

Hej
Jag har samma problem. Brännarskruven kickar ej igång. Den bara ruckar lite på sig. Samma problem hände för en månad sedan. Då fick jag igång den efter flera startförsök. Nu går det ej. Dock kan brännarskruven efter flera försök med "testa utångar" (ca 50 försök) gå igång. Men sedan när jag skall starta upp brännaren så går det ej. Såg att du hade samma problem. Vad var din lösning? Vad bytte du?
Skriv svar