Envis är bra och att vilja förstå är ännu bättre! Jag ska försöka skriva ihop det så det blir helt solklart...
Punkt 1 för att förstå alltihop är att det är temperaturskillnaden mellan inne och ute som gör att huset måste värmas upp. Värmen flyttar sig helt av sig själv och utan förluster (den kan inte försvinna) från en hög temperatur till en låg temperatur. Man kan inte förhindra det. Det man kan göra är att få det att gå så långsamt som möjligt, genom att sätta ett material mellan som bromsar värmetransporten så mycket som möjligt (isolering). Temperaturn inne kommer ändå att sjunka eftersom värme flödar ut, långsammare och långsammare tills innetemperaturen är samma som utetemperaturen, då stannar värmeflödet av helt eftersom det är temperaturskillnaden som driver flödet. Men vi vill ju hålla +20 inne oberoende av hur kallt det är ute. Då måste vi tillföra lika mycket värme som det som försvinner ut. Tillför vi mer än så, så stiger temperaturen och det vill vi ju inte heller.
På exakt samma sätt fungerar en radiator. Värme från det heta vattnen försvinner ut i rummet pga att det är varmare än rumsluften. Större temperaturskillnad gör att mer värme flyttas till rumsluften. Men nu kallar vi det inte en förlust, det är ju precis det vi vill i det här fallet, värma luften. Hur mycket värme vi vill ha flyttat över till luften bestäms av utetemperaturen, värmeflödet vatten->rumsluft ska ju vara samma som rumsluft->uteluft, vilket gör att vi måste kunna reglera temperaturen i radiatorerna efter hur kallt det är ute. Ett sätt är att sätta ett termostat direkt på radiatorn, den känner av då luften är tillräckligt varm och stryper vattenflödet, det gör att radiatorn tillförs mindre värme via vattnet än vad som avgår till rummet och den börjar kallna.
Och här kommer det viktiga. Om du får rätt värmeflöde med radiatorerna 20 grader varmare än rumsluften, dvs det flöde som håller konstant temperatur inne, så är det enda du åstadkommer med att byta ut radiatorerna till en modern modell med dubbla paneler och veckad plåt mellan att du har förstorat ytan på radiatorerna. Om ytan blir tex dubbelt större så innebär det att du med samma temperatur på vattnet får ett dubbelt större värmeflöde till rummet, det blir alltså direkt för varmt. För att få samma värmeflöde så måste du då halvera skillnaden mellan vattnets temperatur och rummets temperatur, alltså till 10 grader. Nu kan du skicka ut 30 grader varmt vatten istället för 40 grader varmt vatten från pannan och rummet behåller samma temperatur.
Innebär det att du kan skicka in mindre pellet i pannan? Har har vi samma sak igen. För att hålla samma temperatur i radiatorvattnet så måste du tillföra lika mycket värme till vattnet som det som försvinner ut i rumsluften. Och värmen som far ut i rummet är ju samma, det har ju inte ändrat eftersom det är samma som far genom väggarna ut i uteluften. Samma mängd varme = samma mängd pellet. Ingen besparing alls, tyvärr.
Vad är det som har ändrat då? Du vet nog svaret, det har nämnts tidigare. För att flytta lika mycket värme från pannan till radiatorerna som tidigare trots att temperaturen är 10 grader lägre så måste vattenflödet öka. Så i praktiken åstadkommer du inget annat än att suset i rören kommer att öka.
Om du istället lägger pengarna på att bromsa värmeflödet ut ur huset så kommer pelletflödet in i huset omedelbart att minska i exakt samma omfattning.
Och för att vara helt komplett så lägger jag till att OM rören mellan pannan och rummet som du vill värma är dragna så att värmen som läcker ut från rören går till spillo, då blir det en besparing att sänka temperaturen på rören och istället öka vattenflödet. Men det sker bara om rören är dragna någonstans där det lika gärna kunde få vara kallare, och där den onödigt varma temperaturen ökar värmeflödet ut ur huset. Tex inuti en yttervägg. Men skillnaden är minimal.
Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Tackar ödmjukast för detta oerhört omfattande svar!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Ungefär 60 grader ut till elementen här. Elementtermostater finns.
Nibe City. Eurofire
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Honda:
En av de bästa förklarningar jag läst här på forumet.
40 grader för tillfället vid -6
En av de bästa förklarningar jag läst här på forumet.

40 grader för tillfället vid -6
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Har också shuntstyrning med innegivare och termostater i de rum som kan bli för varma...fungerar ypperligt och sparade mig många kilo plus att värmen i huset är betydligt jämnare då jag har nästan 20C hysterens i pannan.
just det, ca drygt 30C vid nollan (om inte solen lyser) och kanske drygt 40C när det är ca -10. Shuntade ut närmare 50C en gång men då var det extremt kallt...
mvh
just det, ca drygt 30C vid nollan (om inte solen lyser) och kanske drygt 40C när det är ca -10. Shuntade ut närmare 50C en gång men då var det extremt kallt...
mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ