Hur varmt vatten shuntar ni ut?

Tibe
Gallringsobjekt

Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?

Inlägg av Tibe »

danei skrev:Nej det kommer inte att ge någon märkbar skillnad. Om man har värmepump så ha de kart bättre COP ju lägre temperatur de måste jobba mot, så där lönar det sig. Men om man har el eller pellets så blir det ingen märkbar skillnad. Rummet behöver tillföras samma energimängd oavsett om det är 60°C från en liten yta eller 35°C från en stor yta. Holger har helt rätt.

Tänkte bara göra ett förtydligande så vi inte pratar förbi varandra.

Om jag shuntar ut 50 grader vid -5 eller om jag shuntar ut 30 grader vid -5, så måste väl varmvattnet jag har i pannan vara längre vid 30 grader, och således går det längre tid mellan eldningscyklerna och då måste det väl gå mindre pellets? Nu menar jag inte att på en vecka går det två säckar mindre utan på ett år så kanske man sparat in upp till en halv pall?

Om jag har fel och man drar det till det extrema borde det väl inte heller vara någon märkbar skillnad mellan vinter och sommar månaderna, obs det extrema!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om start- och stopp-temperatur på brännaren är samma i båda fallen kommer de inte att bli så. Lika mycket energi måste tas ut ur pannan för att hålla huset varmt i båda fallen, då kallnar pannan lika fort i båda fallen. Om du måste höja temperaturen i pannan för att hålla varmt i huset stämmer ditt resonemang. Men det ser jag som osannolikt. Det brukar vara kondens i pannan eller varmvattenkomfort som sätter den gränsen.
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Kanske ska hänvisa till mitt första inlägg i detta resonemang att det är olika element jag tänker på... fastnade i min egen bana där lite grann. (sorry) Är det samma system så ja då håller jag med om att det blir lika i båda fallen men om man byter element i mellan dessa fall så att samma effekt fortfarande levereras till alla rum men med olika tillopps temp, då borde det väl bli en skillnad?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det sista inlägget förstod jag inte.
Om samma effekt levereras till huset och pannans arbetstemperatur är samma, så påverkar inte radiatortyp eller framledningstemperatur. Det gäller oavsett om du ändrar shuntinställning till dina nuvarade radiatorer eller byter radiatorer. Teoretiskt får du en vinst från minskade rörförluster, men det är allt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Man får ju tänka på att vattenflödet vid 30° ut behöver vara 3 ggr större än vid 50° ut för att få fram samma energimängd vid 20° rumstemperatur.
Allt beror på hur systemet är dimensionerat och vilka radiatorstorlekar som finns.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Jag är med på att under samma förutsättningar (systemets dimension, radiatorer etc) så är det ingen skillnad. Men om man som jag ska göra i sommar och byter ut alla gamla 60-tals radiatorer mot nya kompakt radiatorer, så borde jag få en förbättrad förbrukning. Eftersom jag ska kunna sänka tillopps temperaturen men ändå ha 20 grader inomhus. Men det verkar vara just här ingen håller med mig, har nog läst för lite fysik för förstå att det inte blir någon vinst i det :?: Men det märker jag väl nästa vinter om inget annat!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har shuntat ut ca 35 C hela vintern... Har bytt alla enpanelsraddar till dubbla..(pumo)...
Men dock inte för inbesparing endast för att jag har både golvvärme och raddar nu på samma temp(pannpump på läge 1,,,G-v pump typ detsamma)... shunt- (Manuell)... + Att om jag vill?.. i framtiden vill borra eller ha nåt annan lågtempsystem.. så har jag förberett liksom..
Som sagt ingen inbesparing (nu) med lågtemptemp.. Har samma innetemp som innan,med full kontroll av alla rum med mini digital term.. :wink:
Dom pengar jag lägger på hög :P under vintertid är det kaminen genererar in...när termostaterna klipper av,när den goda kaminvärmen sprider sig in i rummen..

"Gud bless the ved"..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Tibe: Var tänker du dig att energiflödet ska minska? Det borde räcka med grundskalans fysik för att förstå förklaringarna.

Ska du hålla samma temperatur i huset måste du tillföra lika mycket energi som det läcker ut genom väggarna. Om det sker genom en väldigt liten yta som är 1000°C eller en stor som är 25°C gör ingen skillnad på energimängden. Det är om man man minska förlusterna i systemet någon stans den kan löna sig.

En värme pump ger mer värme per kWh el om den ska pumpa till en låg temperatur, där vinner man definitivt på en låg framledningstemperatur. Men om man eldar eller värmer med el finns inte den vinsten.
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Och om jag byter ut alla radiatorer så måste jag väl minska förlusterna i systemet?
Det är väl samma princip som när min shunt styrning skickar ut 40 grader vid ca 0 grader ute, och blir det -15 grader ute så shuntar den ut 54 grader till radiatorerna vid 54 grader går brännararen nästan hela tiden och det går åt 17 -20 säckar pellets i veckan, när det är nollgradigt så ligger jag runt 10-12 säckar i veckan. Om jag byter till sprillans nya element får jag ut samma värme ut i rummet vid en lägre tillopps temp, då borde det väl gå mindre säckar, för att jag kanske klarar mig på 35 grader vid -15 ute. Annars finns det ju ingen som helst anledning att byta radiatorer.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej. Men nya effektiva radiatorer så kommer det att gå åt mer 35°C vatten än det nu går åt 60°C vatten. Men energimängden kommer att vara den samma. Förlusterna jag pratar om är om rören till elementen går i dåligt isolerade utrymmen. Radiatorerna i sig har inga förluster.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Hahaha...Alltså killar, ni är ganska underhållande måste jag säg! :) Ungefär som att gå in på OKQ8 och fråga vilken olja jag ska ha och sedan efter en lång utläggning, går jag in till Statoil och ställer samma fråga...hehe :lol: /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Tycker inte det är underhållande med såna som Tibe som envisas in i det sista hur fel det än är.
Har hänt att många fått fel upplysningar och helt i onödan sprungit och köpt shuntstyrningar i tron att pelletsförbrukningen minskar genom det när de redan hade radiatortermostater.
Shuntstyrning med innegivare behövs endera om man inte har några radiatortermostater eller om man kör värmepump. Svårare än så är det inte och den informationen kunde gärna vara klistrad.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Holger:

Skriv en bra beskrivning, som innehåller allt och som inte behöver kompletteras, så klistrar jag den sedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Holger: Tur att jag inte har lagt en massa pengar på shuntstyrning utan att det satt i huset när jag köpte det! Sen får jag väl be om ursäkt att jag inte är så smart som du och förstår direkt. Och ja jag är envis EFTERSOM jag inte förstår. Jag har tänkt att ödelägga stora mängder pengar på att köpa nya radiatorer i hela huset, och om det då är så att det inte värmer mer eller gör någon skillnad på pellets förbrukningen så kanske jag ska lägga dom pengarna på något annat! Och är det inte underhållande låt bli att läs!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Anledningen till att jag skaffade en shuntstyrning med innegivare var att jag ville ha den temperatur jag ställt in.
Termostatventilen är en mycket enkel proportionalitetsregulator med vanligtvis 2° P-band, alltså skillnaden mellan stängd och öppen ventil är 2°.
Ventilen behöver alltid en temperaturskillnad för att öppna. Är ventilen inställd på 20° är ventilen inte fullt öppen förrän rumstemperaturen är nere på 18°.
I praktiken innebär det att vid +10° ute är det +20° inne och vid -20°ute är det +18° inne.
Utetemperaturer däremellan blir någonstans mellan 18-20° inne.
Tycker man att det är okej så behöver man ingen shuntstyrning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar