Biomaticägare
-
- Fröträd
Biomaticägare
Sotar era "inspektionsrör" igen (alltså där man tittar igenom glaset).
Mitt verkar ha en tendens att sota igen så att det lägger igen halva röret.
det tilsammans med att det svärtar ner glaset gör ju att det inte fyller nån funktion om man inte gör rent ofta????
Kan det vara nån felinställning eller är det pelletskvaliteten det beror på eller Är det helt enkelt att det ska vara så?
det tilsammans med att det svärtar ner glaset gör ju att det inte fyller nån funktion om man inte gör rent ofta????
Kan det vara nån felinställning eller är det pelletskvaliteten det beror på eller Är det helt enkelt att det ska vara så?
The sky isn´t the limit- ground is
Re: Biomaticägare
Tanken med glaset är nog att man ska se att pannan kommer igång efter rengöring/sotning, och då har man ju även gjort rent glaset.The Burner skrev:Sotar era "inspektionsrör" igen (alltså där man tittar igenom glaset).
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Tycker också att det är lite tveksamt med igensotat kikglas. Borde inte det indikera ofullständig förbränning ?
Ingen rökgasmätning är gjord (installerades i september), så jag drog till med 66% fläkt efter samråd med installatören.
Nog är det väl noggrannare än så med inställningen ?
Om man drar jämförelsen mot bilvärlden, visst känns det som att man måste mappa pannan (rökgasmätning-justering-mätning-justering osv) för att veta att inställningarna är rätt ?
Inte bara kolla färgen på askan och rökgastempen, eller?
Ingen rökgasmätning är gjord (installerades i september), så jag drog till med 66% fläkt efter samråd med installatören.
Nog är det väl noggrannare än så med inställningen ?
Om man drar jämförelsen mot bilvärlden, visst känns det som att man måste mappa pannan (rökgasmätning-justering-mätning-justering osv) för att veta att inställningarna är rätt ?
Inte bara kolla färgen på askan och rökgastempen, eller?
Egentligen ville jag bygga en Babington
Biomatic 20+ tills dess.
Biomatic 20+ tills dess.
-
- Fröträd
-
- Ungskog
Börjar era glas att sota igen ganska så omgående?? Jag har ju bara haft pannan igång i nått dygn... och det är inte längre glasklart
Har jag kassa inställningar eller är det så?
/ Fredrik
PS. Annars är jag mycket nöjd med pannan! Tack till alla som bidragit till information på detta forum! DS.

Har jag kassa inställningar eller är det så?
/ Fredrik
PS. Annars är jag mycket nöjd med pannan! Tack till alla som bidragit till information på detta forum! DS.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.