Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Re: Hur varmt vatten shuntar ni ut?
Minus 11 grader ute. Utgående vatten 38 grader. Returvattnet 33 grader.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
0 grader ut 35
-13 ut 50
-34 ut 70
Dessa siffror för 22 grader inne, 3 grader på framledningen gör 1 grad på innetempen här så första året med shuntstyrning körde vi bara 20,5 inne o då gick det ut 65 grader då det va -32
-13 ut 50
-34 ut 70
Dessa siffror för 22 grader inne, 3 grader på framledningen gör 1 grad på innetempen här så första året med shuntstyrning körde vi bara 20,5 inne o då gick det ut 65 grader då det va -32
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Konstant 70 grader ut, men har en mycket dåligt fungerande shunt så måste ha den högt ställd annars finns risk för 15-20 gradigt vatten när det blir köldknäppar på nätterna.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Jag har ca 70 grader på pannan 35 grader ut och det har räckt finfint hela vintern. Dock har vi sällan kallare än -5 grader, men det blåser myyyycket....
Innetempen ligger på ca 20 grader.
Jag har ett par frågor här; vilket tror ni är mest bränslesparande (och nu tar jag inte hänsyn till legionellabakterier, brukande av varmvatten, rost i pannan, fukt i skorsten etc)? Att ha låg panntemp, elementen uppställda på max och ha en lägre shunttemp, eller ställa ner elementen och ha en högre shunttemp ut? Vilken kombination är "billigast"?
Sen undrar jag om ni som skaffat trådlös termostat/shuntjustering och sedan kör era element på max, märkt någon skillnad i förbrukning?
/Johanna
Innetempen ligger på ca 20 grader.
Jag har ett par frågor här; vilket tror ni är mest bränslesparande (och nu tar jag inte hänsyn till legionellabakterier, brukande av varmvatten, rost i pannan, fukt i skorsten etc)? Att ha låg panntemp, elementen uppställda på max och ha en lägre shunttemp, eller ställa ner elementen och ha en högre shunttemp ut? Vilken kombination är "billigast"?
Sen undrar jag om ni som skaffat trådlös termostat/shuntjustering och sedan kör era element på max, märkt någon skillnad i förbrukning?
/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Hej johannaj
Det här är ett område där det finns hur mycket hokuspokus och missuppfattningar som helst.
Temperaturen i pannan ska ligga någonstans mellan 68 och 87 grader.
Man SKA inte ha låg panntenperatur.
Shunten blandar pannans varma vatten med vatten som rinner tillbaka från elementen.
Det vatten som kommer från shunten behöver inte vara varmare än vad som behövs för att värma huset.
I ditt fall har du nog stora element så framledningstemperaturen är låg.
Har du termostatventiler på elementen så sker slutregleringen där.
Har du gamla mässingsventiler på elementen så är billigaste lösningen att skaffa en shuntstyrning med innegivare.
Blir billgare än att skaffa termostater till alla element.
På sista frågan.
Har man redan termostatventiler på elementen (vilka de flesta har) och sedan skaffar termostat/shuntjustering och kör elementen på max är man lite pling i kålan men var och en är lycklig i sin tro.
Det här är ett område där det finns hur mycket hokuspokus och missuppfattningar som helst.
Temperaturen i pannan ska ligga någonstans mellan 68 och 87 grader.
Man SKA inte ha låg panntenperatur.
Shunten blandar pannans varma vatten med vatten som rinner tillbaka från elementen.
Det vatten som kommer från shunten behöver inte vara varmare än vad som behövs för att värma huset.
I ditt fall har du nog stora element så framledningstemperaturen är låg.
Har du termostatventiler på elementen så sker slutregleringen där.
Har du gamla mässingsventiler på elementen så är billigaste lösningen att skaffa en shuntstyrning med innegivare.
Blir billgare än att skaffa termostater till alla element.
På sista frågan.
Har man redan termostatventiler på elementen (vilka de flesta har) och sedan skaffar termostat/shuntjustering och kör elementen på max är man lite pling i kålan men var och en är lycklig i sin tro.

Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Jo, men som sagt, jag söker ett svar bortsätt från alla yttre omständigheter, så tänk bort dem just nu. Jag vill bara veta vilket som torde ge lägst pelletsförbrukning. Låg panntemp eller hög panntemp? Hög eller låg shunttemp? Högre eller lägre inställning på termostatreglerade element? Vilken kombination av dessa tre inställningsmöjligheter ger lägst förbrukning?
Vad gäller att köra elementen på max med trådlös shuntjustering via inbyggd termostat, har jag läst om det hos Ariterm. Där står det att man rekommenderar att köra alla element (förutom om man vill ha svalt i t ex ett sovrum) på max och sedan ställa in tempen på den trådlösa givaren istället, som sedan sänder en signal till shunten. Är lite nyfiken på om detta kan vara ett bra system, eller bara helt onödigt...
/Johanna
Vad gäller att köra elementen på max med trådlös shuntjustering via inbyggd termostat, har jag läst om det hos Ariterm. Där står det att man rekommenderar att köra alla element (förutom om man vill ha svalt i t ex ett sovrum) på max och sedan ställa in tempen på den trådlösa givaren istället, som sedan sänder en signal till shunten. Är lite nyfiken på om detta kan vara ett bra system, eller bara helt onödigt...
/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Lägst pelletsförbrukning får du när systemförlusterna är låga, alltså när temperaturskillnaden mellan värmevatten och rumstemperatur är så liten som möjligt för att hålla inställd temperatur.
Ligger rören synliga i rummen, kommer rörförlusterna ändå rummet tillgodo, men är rören dragna i ytterväggar försvinner en del värme ut genom väggen.
Ju högre panntemperatur man har ju högre blir förluster från panna och rör, värme som delvis ventileras bort genom dragbegränsaren.
För att undvika korrosion i pannan, rekommenderas att pannvattnet håller minst 60°C.
Denna temperatur erfordras också för att erhålla varmvatten.
Enligt min mening blir det lägst förbrukning om man kör pannan mellan 60-80° för långa gångtider, har en rumstemperaturstyrd shuntstyrning för lägsta tilloppstemperatur och radiatortermostater inställda på önskad rumstemperatur för att fånga upp lokala värmetillskott.
Ligger rören synliga i rummen, kommer rörförlusterna ändå rummet tillgodo, men är rören dragna i ytterväggar försvinner en del värme ut genom väggen.
Ju högre panntemperatur man har ju högre blir förluster från panna och rör, värme som delvis ventileras bort genom dragbegränsaren.
För att undvika korrosion i pannan, rekommenderas att pannvattnet håller minst 60°C.
Denna temperatur erfordras också för att erhålla varmvatten.
Enligt min mening blir det lägst förbrukning om man kör pannan mellan 60-80° för långa gångtider, har en rumstemperaturstyrd shuntstyrning för lägsta tilloppstemperatur och radiatortermostater inställda på önskad rumstemperatur för att fånga upp lokala värmetillskott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vi öser på rätt rejält, antagligen lite onödigt mycket, men vi tog bort lite radiatorer när vi satte igen några fönster, så det är lite underdimensionerat just nu. När det är som kallast bottnar vi på nånstans 70 grader, men kanske runt 50-60 grader när det är runt 0-10 minus. Sen kör vi ju värmepump när vi inte orkar elda, och den ger bara 50 grader, och knappt det, vilket inte räcker långt när det kyler av. Blir det riktigt kallt minskar ju effekten ytterligare (luft vatten), så då måste vi elda i vår gamla ZDV Viadrus Hercules U22 V10D (puh!) ved/skräpvirke/kol/koks/olja/gas/whatever-som-brinner-panna om vi inte ska ha 16 grader vid frukostbordet på morgonen..
Anläggningen ska dock byggas om stegvis (nya radiatorer), samt att jag klurar på en pellets/solvärme-lösning som ska kunna ge dom temperaturer som krävs oavsett hur kallt det är. Det finns dock många många produkter och varianter att välja på.
Anläggningen ska dock byggas om stegvis (nya radiatorer), samt att jag klurar på en pellets/solvärme-lösning som ska kunna ge dom temperaturer som krävs oavsett hur kallt det är. Det finns dock många många produkter och varianter att välja på.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Ingen pellets (än).
johannaj du har ju redan fått riktiga och välmotiverade svar.
Panntemperaturen ska du inte blanda in alls. Den ska vara någonstans mellan 67-87 grader.
Shunttemperaturen spelar ingen roll vid pelletseldning! Går värmeledningarna inne i huset så har du inga förluster där.
Slutregleringen av temperaturen i varje rum sker med de befintliga elementtermostaterna.
Finns inget hokuspokus här som gör att du kan minska pelletsförbrukningen märkbart.
Värmepumpar ger låg framledningstemperatur därför rekommenderar värmesäljare ofta att man installerar en innegivare och vrider upp elementtermostaterna. Detta är bara behövligt om man har värmepump.
Att ariterm rekommenderar detta beror på att de vill sälja och få in pengar. Alltid kan man lura någon.
Panntemperaturen ska du inte blanda in alls. Den ska vara någonstans mellan 67-87 grader.
Shunttemperaturen spelar ingen roll vid pelletseldning! Går värmeledningarna inne i huset så har du inga förluster där.
Slutregleringen av temperaturen i varje rum sker med de befintliga elementtermostaterna.
Finns inget hokuspokus här som gör att du kan minska pelletsförbrukningen märkbart.
Värmepumpar ger låg framledningstemperatur därför rekommenderar värmesäljare ofta att man installerar en innegivare och vrider upp elementtermostaterna. Detta är bara behövligt om man har värmepump.
Att ariterm rekommenderar detta beror på att de vill sälja och få in pengar. Alltid kan man lura någon.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Holger: Shunttemperaturen spelar ingen roll vid pelletseldning!
Hur tänker du där?! Om jag shuntar ut 60 grader till gamla element eller 35 grader till nya element borde väl göra en avsevärd skillnad på pellets åtgången. Det går åt mindre varmvatten och då går brännaren mindre vilket över en hel eldnings säsong borde märkas, eller?
Hemma har jag gamla underdimensionerade element i hela huset, i sommar är planen att byta ut alla element till purmo kompakt radiatorer, som kan användas som lågvärme system, alltså tänker jag ställa om hela min värme kurva och shunta ut ca 30 grader kallare vatten. Det borde göra en märkbar skillnad i min pellets förbrukning tycker jag.
Hur tänker du där?! Om jag shuntar ut 60 grader till gamla element eller 35 grader till nya element borde väl göra en avsevärd skillnad på pellets åtgången. Det går åt mindre varmvatten och då går brännaren mindre vilket över en hel eldnings säsong borde märkas, eller?
Hemma har jag gamla underdimensionerade element i hela huset, i sommar är planen att byta ut alla element till purmo kompakt radiatorer, som kan användas som lågvärme system, alltså tänker jag ställa om hela min värme kurva och shunta ut ca 30 grader kallare vatten. Det borde göra en märkbar skillnad i min pellets förbrukning tycker jag.
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Nej det kommer inte att ge någon märkbar skillnad. Om man har värmepump så ha de kart bättre COP ju lägre temperatur de måste jobba mot, så där lönar det sig. Men om man har el eller pellets så blir det ingen märkbar skillnad. Rummet behöver tillföras samma energimängd oavsett om det är 60°C från en liten yta eller 35°C från en stor yta. Holger har helt rätt.
Shuntade nyligen ut 20 grader
. Jag tryckte upp ett rum några grader med gasolkamin
. Rummet angränsar till hallen där termostaten sitter. Och jag hade öppen dörr. Rummet har många extra värmare. Tv data audio person. Så öppen eller stängd dörr påverkar hela huset, även utan gasol.

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Detta tycker jag låter märkligt. Å ena sidan tror jag likadant, men å andra sidan måste det vara dyrare ju varmare temp man värmer upp vattnet till? Jag menar, från 15 graders vattentemp till 35 går ganska snabbt, men från 35 till 70 tar det avsevärt längre tid.danei skrev:Nej det kommer inte att ge någon märkbar skillnad. Holger har helt rätt.
Således i mina öron och ögon, borde det bli dyrare, ju högre temp man har, oavsätt om vi pratar inomhustemp, shunt eller panntemp??
-Men det är mina tankar!

/Johanna
Vatten innehåller samma energimängd per kilo per kelvin sålänge det håller sig flytande (4,18 kJ har jag för mig?) men däremot ökar förlusteffekten ut ur behållaren ju högre temperaturkillnaden mellan behållare och omgivande luft är. Samma sak gäller förstås rör osv, men dom finns ju redan i huset, så det bör kvitta.
Vad man pratar om vid tillexempel vedeldning är att om man kan ha lägre framledning kan man låta tankarna bli kallare innan man behöver elda igen, behöver man 70 grader ut kan man bara låta tankarna sjunka från säg 90 till 70 innan man måste elda igen, medan man om man istället bara behöver 50 grader ut kan man ju låta tankarna sjunka längre. Har man dessutom en lägre framledning får man en lägre returledning, vilket ger bättre skiktning i tanken.
Hur detta är applicerbart på pelletseldning vet jag dock inte. Mindre skorstensförluster om man har lägre panntemp och aningens högre verkningsgrad i förbränningen är sånt jag kommer till, men om det gör nån betydande skillnad är jag osäker på.. En lägre returledning kan väl nästan vara av ondo i en pelletspanna också, där man matar returvattnet rakt i pannbotten.
Vad man pratar om vid tillexempel vedeldning är att om man kan ha lägre framledning kan man låta tankarna bli kallare innan man behöver elda igen, behöver man 70 grader ut kan man bara låta tankarna sjunka från säg 90 till 70 innan man måste elda igen, medan man om man istället bara behöver 50 grader ut kan man ju låta tankarna sjunka längre. Har man dessutom en lägre framledning får man en lägre returledning, vilket ger bättre skiktning i tanken.
Hur detta är applicerbart på pelletseldning vet jag dock inte. Mindre skorstensförluster om man har lägre panntemp och aningens högre verkningsgrad i förbränningen är sånt jag kommer till, men om det gör nån betydande skillnad är jag osäker på.. En lägre returledning kan väl nästan vara av ondo i en pelletspanna också, där man matar returvattnet rakt i pannbotten.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Ingen pellets (än).
Ingen pellets (än).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men behöver man 70 grader ut har igentligen ingen betydelse heller med acktank utan det är låg returtemp man behöver för att nyttja värmelagret max, skiktningen ser till att vattnet är varmt i toppen tills tanken är tom..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd