Ryker in, någonstanns.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Per-Erik »

Hej,

jag har problem med min Biomatic 20+.
Det kommer in en massa rök, ganska direkt.
Det ryker in ordentligt när fläkten går i gång.

Pannan installerades 2004

Slussvingarna är 2 år gamla. Borde hålla längre än så tycker jag, kommer ingen rök i från matar slangen (bortmonterad).
Brännarkoppen är lossad och rengjord
Mellan fläkten & matarskruven till koppen så finns det en litet rör typ 6-8mm stort, den är öppen.
Ny packning (Silicon) mellan brännare & panna.

Nu har pannan stått några dagar så att skorstenen är väll hyffsat kall

Jag har smugit runt pannan med en ficklampa för att försöka lokalisera vart röken kommer i från.
Verkar som om röken kommer i från Asklådan, runt om den, till och med i nederkant så kommer det rök.
Visst är det märkligt?

Det sitter en packning i asklådan som är som ett "snöre" typ. Den är ju väl använd, men borde ju ändå täta.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av danei »

Dra ur någon turbulator tills pipan är uppvärmd.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Eldvin »

Ta och kolla så inte pannan är tät pga av aska och sot,om det glipar lite i asklådan så borde draget evakuera eventuell rök om inte draget av någon anledning uteblir.Kollat så det är rent bakom asklådan??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av André »

Det ska vara tätt även runt asklådan men har du kollat så det är rent längst in i pannan så asklådan går in helt?
Annars är det att byta snöret/tätningen till asklådan för det ska vara tätt överallt så all luft till förbränningen ska gå via fläkten..
Den snedställda kanalen upp från eldstaden är sotad?

Danei: Biomatic har inga turbulatorer :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Per-Erik »

Hej,

Jag gav upp i går kväll, hade inte sett att det fanns några vakna själar kvar som support :D

Felet funnet nu när jag kom hem.

Sista jag gjorde var att "rugga" upp packningen runt asklådan så den skulle vara lite mera anpassningsbar.
Rent o fint bakom asklådan så att lådan skulle sitta korrekt.

Då drog jag igång pannan och stod upp. Dvs inte hukad framför brännaren o leta rök. Då jävlar kom det en massa rök bakom pannan.. Snabbt så stängde jag av pannan. Inspekterade sotluckan, den verkade sitta som den skulle.
Noterade då att det ser lite "mysko" ut i anslutningen mot Skorstenen.
Slog på pannan, kunde inte avgöra om det kom rök eller inte där i från då jag fått drag i skorsten.

Men nu när skorstenen är kall, så kan jag konstatera att det är där i från röken kommer in. Dåligt tätat runt röret som går in i Murstocken. Verkar som om man har putsat med något murbruk där som nu har släppt. Ligger lite putsbitar bakom pannan.

Då kommer nästa fråga.
Ska det verkligen vara murbruk mot röret? Borde det inte vara något mera elastiskt?
Ska man putsa detta igen själv? Om Ja, vilket bruk då?
Har man någon garanti kvar på installationen efter typ 9 år?

Givetvis så är det trångt o härligt, tur att man satsar på Beach 2020.. så man kommer in hyffsat.. 8)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Eldvin »

Halloj! Putsen släpper då röret och bruket utvidgar sig olika.Peta rent runt röret och tryck i isolering typ rockwool. Blöt upp ordentligt sen smetar du i bruk och snyggar till det hela.Då röret rör sig håller isoleringen tätt då den kan expandera.Använd putsbruk. Slarvar man med blötläggningen så suger det gamla bruket ur vattnet från det nya bruket.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Per-Erik »

Hej, då har man tätat med paroc (stenull) & putsat.
Just putsnings biten har jag övat på en hel del. Så det verkar som om det blir bra!
Får vi se imorgon om det är tätt, sämre kan det nog inte bli.

Tack för er tid och hjälp!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av André »

Fint att de verkar ordna sej :D
Jag tog vanlig cement o slabba in i springan, va -20 ute o 16 grader inne då jag bytte panna så jag hade panik o började fis elda lite lätt så bruket fick brinna samtidigt som keramiken skulle torkas ut, Helt otroligt blev det helt tätt o inga sprickor :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Per-Erik »

Hej,

Lite som fortsättning, efter några dagar så började det ryka in igen. Fast denna gång i från brännaren bakvägen (i lördags kväll sent).
Söndag förmiddag stod jag framför brännaren o skruva isär den för att kontrollera vingarna & sådant. Allt såg bra ut.
Måste vara nått med skorsten då.

Åkte till Jula o köpte Sotgrejjer. Viskan så inte så jäkla stark ut tog bort den och körde med 1,5kg vikten som följde med. Stop, det tog stop ca 3,5 meter ned från toppen. Körde den upp o ner en satans massa gånger händer ingenting. Det är stopp.

Måndag morrgon, ringer till Sotaren.
De kom i dag Torsdag.

Skorstensbrand har jag haft.
När det har brunnit så expanderar tjäran & sotet och det bir stopp.
Då har jag eldat i 8-9 år med min Biomatic 20+.
Anledningentill detta är troligen.
För låg temp på rökgaserna vilket leder till kondens i skorstenen.
Brännaren behöver troligen justeras för att sota mindre (vilket förvisso leder till lägre rökgas temp).

Förslag till åtgärd
Ta hit någon som kalibrerar in brännaren. För att motverka att det sotar onödigt mycket.
Montera in en motdragslucka. För att minska på kondensen.

Känns inte så jäkla stabilt detta. Skorstensbrand, fan. Vet heller inte när det inträffade.
Jag har en Murad skorsten från 1937. På 70-talet sattes det in ett rör fast inte hela vägen utan bara en bit.
Vilket gör att det blir en liten flaskhals i skorstenen.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Vednisse »

En del sotare godkänner inte "flaskhalsen" i pipan vid fastbränsle (Ved/Pellets), får inte egentligen inte förekomma några förminskningar på väg upp pga. övertrycksrisk fick jag lära mig vid egensotarkursen.

Men det är ju ingen lösning för din del att ta bort röret om du inte kan få upp rökgastemperaturen, däremot kan/bör du sätta en insatsslang hela vägen och en dragbegränsare så är problemet löst. En justering av brännaren efter det skadar inte.

Låter skumt med skorstensbrand om du har låga rökgastemperaturer, det krävs ju lite värme för att antända. Min gissning är varmhållning på sommaren som orsakar tjära, när brännaren sen går på högeffekt vintertid så är rökgastemperaturen hög nog att antända.

Har inte sotaren varit där på 8år och sett detta problem? Men de brukar iofs. inte bemöda sig att titta ner i kanalen, dock borde de se det vid brandskyddskontrollerna med kameran.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Per-Erik »

Hej,

Brandskyddskontroll gjordes i höstas, ingen anmärkning på skorstenen då. Där i mot ville man nu ha en plattform fram till skorstenen.

Dragbegränsare har vi diskuterat, men jag får inte plats med en sådan i Pannrummet.
I garaget har jag en Sotlucka, där får jag inte sätta någon pga det är ett garage.
Slutsattsen blev att jag inte kan ha någon dragbegränsare. :x

Jag kanske ska köra på El-Drift på sommaren, kan också tänka mig att just på sommaren så blir det mycket tjära.

Funderar även på "skorstensrens" som finns som pellets nu också. Köra det typ 2v innan sotaren kommer.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av Eldvin »

Om du sätter in en slang i skorsten måste man bila upp ett hål för botten konan.Då kan man passa på att sätta dragbegränsaren direkt i skorsten,vilket du även kan göra utan slang.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in, någonstanns.

Inlägg av André »

Hör med tex mrpellets o köp nyare programvaran med ställbar start/stopptemp sen kör du på kallstart på sommaren, Starttemp 60° o stopp 85° då går den upp till ca 90° med eftervärmen..
Brännaren går bara på effektläge hög när man kör med tankdiff vilket gör högre rökgastemp om det är risk för kondens samt att gångtiderna blir längre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar