Hej!
Hur märker man att tändspiralen håller på att ge upp?
När byta Tändspiral
När byta Tändspiral
Albin kombipanna (197x), Iwabo villa-s (2002)
Re: När byta Tändspiral
När brännaren inte kan tända pelletsen längre och man har säkerställd att startdos osv. är korrekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack för snabbt svar! Anledningen till min misstanke är att jag har en del små kolbitar i askan. jag har haft en tråd om det tidigare och det blev lite bättre men av olika anledningar har jag inte tagit tag i detta på nytt förrän nu. Det är alltså fortfarande små kolbitar i askan och jag har provat att ändra inställningar utifrån de svar jag fick här och efter att ha pratat med en installatör. Det enda jag inte provat är att ändra fotocellens känslighet. Kan en lite "sliten" tändspiral vara orsaken till kolbitarna?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Tändspiralen tänder pellarna i startfasen och dom har brunnit upp när brännaren går in i driftsfas.
Dina kolbitar kommer från sista inmatningen innan termostaten slår ifrån och brännaren eldar ur.
Brännaren eldar ur i 150 sekunder och det är kanske för kort tid i ditt fall.
Men nästa gång brännaren startar förbränns dom också så jag ser inget problem om brännaren är rätt inställd.
Dina kolbitar kommer från sista inmatningen innan termostaten slår ifrån och brännaren eldar ur.
Brännaren eldar ur i 150 sekunder och det är kanske för kort tid i ditt fall.
Men nästa gång brännaren startar förbränns dom också så jag ser inget problem om brännaren är rätt inställd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pelbro: jag tror att det kan föreligga en missuppfattning av funktionen här. Tändelementet är till för att skapa en varm luft som sätter eld i pelletsen. När denna eld är uppnådd stängs tändelementet av för resten av eldningen.
I den pelletsbrännare jag känner så väl kör elementet totalt 6 minuter och 40 sekunder av en kallstartssekvens på 10 minuter, sedan håller elden sig själv vid liv så länge det kommer pellets nog.
I den pelletsbrännare jag känner så väl kör elementet totalt 6 minuter och 40 sekunder av en kallstartssekvens på 10 minuter, sedan håller elden sig själv vid liv så länge det kommer pellets nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ok. Så om jag förstår det rätt kan jag slappna av:). Tack för snabba svar i ett grymt forum!