har ngn köpt vakuumsolfångare från Kina? bra/dåliga??
har ngn köpt vakuumsolfångare från Kina? bra/dåliga??
är tacksam för alla svar om dessa paneler och företagen i Sverige
som importerar dessa.
som importerar dessa.
jämförelse
Vet att vacuum lampor (typ UV lampor, jobbar med sånt), är väsentligt ojämnare i kvalitén när de tillverkas i Asien jämfort med Östeuropa där de faktiskt gör ganska bra grejer numera.
Men vet tyvärr inte om de gör vacuumrör där

Men vet tyvärr inte om de gör vacuumrör där

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Nej det var länge sedan man kunde tala *generellt* om sämre kvalité på asiatiska produkter. Jag var i Taiwan genom jobbet för ett par år sedan och de har inte bara närmat sig oss utan kommit ikapp Europa. Då pratar jag inte om produktion av billiga kopior utan om forskning och utveckling av högteknologi. Samma sak i de utvecklade storstadsområdena på det kinesiska fastlandet (även om det är svårt att tala om Kina generellt - det är ett gigantiskt land).
Skulle tro att Kina är världsledande på just vakumsolfångare.
-
- Pannrumstomte!
Hoppas det..Kasch skrev:Nej det var länge sedan man kunde tala *generellt* om sämre kvalité på asiatiska produkter. Jag var i Taiwan genom jobbet för ett par år sedan och de har inte bara närmat sig oss utan kommit ikapp Europa. Då pratar jag inte om produktion av billiga kopior utan om forskning och utveckling av högteknologi. Samma sak i de utvecklade storstadsområdena på det kinesiska fastlandet (även om det är svårt att tala om Kina generellt - det är ett gigantiskt land).

Sen är det skillnad på Kina och Taiwan också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Jaha, då förstår jag hur du räknade.
Hela ramen är ju ungefär 4 m^2, medan referensarean för rören är 2,28 m^2 (enligt SP). Men om man räknar arean som rören upptar, minus värmeväxlarlådan, då blir det som du skrev.
Jag försökte bara komma fram till hur många moduler du egentligen har, dvs fyra stycken. Jag har satt upp tre.
Hela ramen är ju ungefär 4 m^2, medan referensarean för rören är 2,28 m^2 (enligt SP). Men om man räknar arean som rören upptar, minus värmeväxlarlådan, då blir det som du skrev.
Jag försökte bara komma fram till hur många moduler du egentligen har, dvs fyra stycken. Jag har satt upp tre.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Här har de paneler man kan bygga ihop själv!zoviey skrev:På vilka hemsidor säljer de import??
http://www.solvarme.com
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol