Knäpper i skruven på förrådet.

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Knäpper i skruven på förrådet.

Inlägg av mt4base »

Efter jag fick en ny leverans av pellets för nån månad sedan (SE) så har matarskruven från förrådet till brännaren börjat knäppa ganska mycket. Detta ljud har jag aldrig hört tidigare. Det enda jag kan se är att pelletsen är lite längre än mot tidigare leveranser. Ja, kanske lite mer spån åxå men kan det spela in?

Nån som har en teori vad det kan bero på?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Knäpper i skruven på förrådet.

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle tro att det är pellets som kommer i kläm i skruvens inlopp.
Är pelletsen lite längre är det nog lättare hänt men inget att oroa sig för.
Händer i min skruv också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Tack, då hoppas jag på att det funkar framöver.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Martin_L
Ungskog

Inlägg av Martin_L »

Längre? Många har drabbats av "småpluttar" i pelletssäckarna från Stora Enso under senaste tiden. Även min skruv började låta konstigt efter senaste leveransen. Sen stannade den gång efter gång. Med annat fabrikat fungerar det bra. Hoppas på bättre lycka för din skruv.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Jag tyckte spontant att de var rätt mycket längre än tidigare men jag har inte skärskådat dem så noga. Har läst om folk som fått SE pellets med massa udda saker i, som skruv och annat elände. Har hittils inte sett nått sånt men i den sista säcken jag fyllde på förra helgen låg det hela flisor med flis. Det var första gången.

Vår förrådsskruv har inte fastnat nångång, hur åtgärdar man ett sånt fel, får man skotta ur hela förrådet för att kunna rubba skruven då eller hur funkar det? (verkar rätt jobbigt)...
//Mattias

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

En krånglande skruv både blir och är jobbigt, hur jobbigt beror på hur mycket pellets som finns i förrådet. Finns det spjäl som kan stänga pellets tillförseln till skruven så underlättar detta. Men den funktionen finns inte på många förråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar