Underjordisk matningsskruv från förråd utomhus

Skriv svar
zeylon
Stor entusiast!

Underjordisk matningsskruv från förråd utomhus

Inlägg av zeylon »

Jag har tänkt att bygga ett förråd utomhus, men eftersom det ska ligga på andra sidan infarten måste jag gräva ner matningsröret.

Jag tänkte föjlande lösning:

1: Gräv ett dike som är sisådär 50cm djupt mellan husvägg och platsen där förrådet ska vara.
2: Gör hål i väggen in i källaren i nivå med dikets botten.
3: Gör en grop där förrådet ska stå.
4: Skaffa 110mm avloppsrör och lägg hela vägen fram till gropen. Låt det mynna in i källaren och mura igen runt om. Fyll igen diket.
5: Mura väggar i gropen och fortsätt med grundplintar runtom.
6: Fortsätt bygga pelletsförrådet ovanpå.
7: Skjut in matningsröret genom avloppsröret från källaren och ända fram in i botten på förrådet.

Tanken är att eftersom avloppsrör är tätade med gummipackningar i skarvarna borde risken för fukt och frysning i matningsröret vara minimal samtidigt som det finns möjligthet att ta ut det för underhåll även om marken är frusen.
Total matningssträcka blir 15-20m.
Förrådet blir delvis nedsänkt i marken för att inte göra det så iögonfallande och lättare att dölja bakom buskar. Innermåtten blir 2x2x2m.

Vad tror ni om denna lösning?
Är det en onödig fuktrisk för pelletsen att försänka förrådet?
Kom gärna med kommentarer och förslag till förbättringar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har liknande funderingar. En tanke jag hade var att isolera i marken för att undvika fukt. Fast jag vet inte om det behövs.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag kan tänka mig att det är viktigt med fuktskydd
kapilärbrytare under förådet samt ha nåt mellan pelletsen & väggarna
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:jag kan tänka mig att det är viktigt med fuktskydd
kapilärbrytare under förådet samt ha nåt mellan pelletsen & väggarna
Jepp de är fukt de inte får bli.. Frost gör inget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan L
Prima virke

Inlägg av Johan L »

Jag har också haft liknande tankar. Ett PelliStore-förråd är just på väg in i pannrummet, men på lite sikt har jag funderat på att klämma in det i en friggebod strax utanför husknuten. Min idé var också att gräva ned ett PVC-rör, men jag skulle helst vilja ha införseln i huset ca. 4 dm ovan jord. Likaså skulle det vara ju bra att slippa försänka hela friggeboden. :lol:

Det skulle betyda att man drar slangen (=skruven) i en slags "dubbelchikan" - först ovan jord, sedan en bit under, sedan upp igen och in i huset. De S-formade svängarna borde gå att bygga upp av två motställda 45-gradersvinklar.

Det hela medför dock att skruven måste transportera pelletsen nedåt en kort sträcka. Fungerar det?
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag skulle nog inte ha lägsta punkten under marken utomhus. Eventuellt vatten kommer att samlas där för att sedan frysa. Tvärstopp...
Jag tänker ha två 45graders böjar när jag kommit in i källeren i stället för att komma upp till taket. Att jag kommer in en bit ner på väggen gör inget eftersom jag hade tänkt att komma in nära ett hörn och sedan fästa upp matningsröret på väggen.

Jag har funderat lite till och kommit fram till att det bästa är nog att bygga en grop med en "friggebod" över och sedan bygga ett mer eller mindre fristående förråd där inne. Visserligen går det åt lite mer virke men det borde inte bli några problem med fukt. Dessutom får jag ju plats för lite andra saker som t.ex. filtersäck.
En annan fördel är att jag får jobba "inomhus" när jag bygger förrådet nu när vintern står för dörren. :-)
mln1318
Späd planta

Skruven i torpargrunden

Inlägg av mln1318 »

Funderade på att lägga ett större bulkförråd i det källarförråd i ena gaveländan på huset där gamla oljecisternen nu står...
Skulle i så fall behövas ett rör på ca.2.5-3 meter hängande under trossbotten från förrådet och in till centrum av huset där pannan är placerad (mitt i huset på bottenvåningen under trapprummet - ingen spillvärme här inte!) Då skulle jag behöva lyfta pelletsen där ca 2 m. Någon som tror att en sådan lösning kan fungera utan för mycket stopp i skruven?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Skruven i torpargrunden

Inlägg av Stugsittaren »

mln1318 skrev: Då skulle jag behöva lyfta pelletsen där ca 2 m. Någon som tror att en sådan lösning kan fungera utan för mycket stopp i skruven?
Om vinkeln blir för stor (över 55 grader??) ökar risken för stopp med skruvlösning. Det finns dock exempel på lösningar som fungerar på upp till 70 grader. Det finns ju olika skruvar flex eller raka, olika mycket luft mellan skruv och rör.

Skulle tro att luftmatning är det bästa för att lyfta pellets i brant vinkel, även om det också kan få stopp i rören.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
mln1318
Späd planta

Inlägg av mln1318 »

Hmm, pga att jag först måste lyfta i ca 45 graderts vinkel och sedan transportera ett par meter horisontellt i rör hängande under trossbotten, för att avlösa med en ny stigning upp till pannrummet kanske luftburet är enda vägen - långa mekaniska skruvmatae a la foderskruvar tär på pelletskvalitén som bekant. Får fundera på detta. Kanske återkommer med en skiss eller ritning så att det blir litet klarare hur jag tänkt mig det hela. Skulle gärna utnyttja den lilla gamla källaren där cisternen fram till nu stått på gaveln i huset - där finns plats för ett rejält bulkförråd.
Vi får se...
Skriv svar