Entusiaster?!!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Entusiaster?!!

Inlägg av Micklos »

Jag har nu hittat hit av en slump då jag sökte på "gör det själv" solfångare på google, har även läst igenom forumet för o se om det finns ngn länk eller dylikt till "verklig" gör det självsida av solfångare. Jag vill alltså bygga min egen solfångare, men kan inte hitta ngt sådant forum, finns det någon här som kan slussa mej vidare, då jag ser att ni köper era fångare,,,
MVH:Micklos,,,, :roll: :roll: :wink:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Finns en bra bok på bibblan om hur du bygger en solfångare.

Kommer inte ihåg vad den heter.
Någon annan kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
matubas
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av matubas »

Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
snillet
Pannrumstomte!

Solgruppen

Inlägg av snillet »

Andreas Hansson skrev:Finns en bra bok på bibblan om hur du bygger en solfångare.

Kommer inte ihåg vad den heter.
Någon annan kanske?
Solvärme i vårt hus heter den.

http://www.solgruppen.se/
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Tack

Inlägg av Micklos »

TACK för den snabba responsen, kanske man har lite literatur o läsa under vintern,,har redan försökt bygga en fångare men rören "smälte" då de var av modellen plast"pem",,,,, :oops: :oops:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

http://www.koping.net/nila/

Säljer Lesol 3 som är en bra självbyggar sats
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!

Re: Tack

Inlägg av snillet »

Micklos skrev:TACK för den snabba responsen, kanske man har lite literatur o läsa under vintern,,har redan försökt bygga en fångare men rören "smälte" då de var av modellen plast"pem",,,,, :oops: :oops:
Jo, såna kan du inte lägga bakom glas..... Däremot bakom plastskiva med genomluftning till poolen funkar det.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Thore
Försäljare
Kontakt:

Bygga själv

Inlägg av Thore »

Vi har byggsatser för både vattenburna solfångare och för luftsolfångare. Se vår hemsida.
knalle
Ungskog

Lesolanläggning

Inlägg av knalle »

Hej. Jag byggde en Lesolanläggning 1996 med hjälp av bl.a. "Bygg själv din solvärmeanläggning" av Klaus Lorenz. ISBN 91-514-0292-0. Tänk gärna till vad du vill ha ut för värme. Jag har en tank på 1000 l med 5 slingor i. Två för varmvatten, två för sol och en för värme. :shock: Solfångaren är på 10 kvm.
Jag plockar ut varmvatten, golvvärme till 2 rum på ca: 20 kvm ihop, värme till fläktkonvektor, handdukstork och från april -- november värme till växthus. När solen ej räcker går värmepumpen in till tanken. 8)
Kolla även:
www.solenergiforeningen.se
www.solklart-solvarme.nu :wink:
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

Får du ut så mycke värme så det räcker till växthuset??!!
Hur varmt kör du dit?
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
knalle
Ungskog

Växthusvärme

Inlägg av knalle »

Från mars -- november har solfångaren gett 3900 kwh som sämst och 6500 kwh som bästa värde, sedan starten 1996. Eftersom jag kör ut mycket värme till växthuset under natten så blir tanken rätt så kall och då laddar ju solfångaren bättre. Ca 25 kwh/natt blåser jag ut. Skall nu bygga ett större växthus men med isolerplast, så det blir nog mindre värmepump, som komplement ändå. K-värdet förbättras från dåliga 5 till 2,5 med det nya växthuset. :P Du frågade om temp. till växthuset. Ja ibland kan det vara väl varmt, men mellan 45 - 65 grader. :wink:
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Skriv svar