Hej
Oljebrännar har haft självstängande luftspäll i en massa år i syfte att miska tomgångsförluster men icke pelletsbrännare.I en mängd avseenden är pelletsbrännare en mer tekniskt avancerad produkt än en oljebrännare men tomgångsförluster har man bortsett ifrån?
Eller finns det redan? Skulle man kunna efterutrusta med någon form av spjäll? Kansk finns någon som redan uppdaterat sin brännare?
Eller är förlusterna så små att det inte är något att bry sig om? Hur mycket kyls en panna på en timma vid säg 1,5mm vp undertryck?
///AndersA
Pelletsbränare med tomgångsspäll?
Pelletsbränare med tomgångsspäll?
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
-
- Lärjunge!
Re: Pelletsbränare med tomgångsspäll?
Utan att veta så kan jag tänka mig att det har lite med säkerhet att göra, om det är en del glödande pellets kvar i brännaren och sedan stänger luftspjället så borde det kunna bildas gengas som blir kvar i pannan som leder till en BOOM vid nästa uppstart.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Eurofiren har en liten vipplucka efter fläkten, den stänger av sin egen tyngd
när fläkten slutar snurra...
Om den gör så väldigt stor skillnad vete 17 dock då brännaren ändå är tämligen otät...
/johan
när fläkten slutar snurra...
Om den gör så väldigt stor skillnad vete 17 dock då brännaren ändå är tämligen otät...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jag här för mig att Icecap mätte på det. Det finns en tråd om det. Slutsatsen var att det sparar så lite att det inte är värt det.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
När en oljebrännare släcker, så finns inga kolväten kvar som kan alstra CO gas, det gör det däremot i de flesta fastbränslebrännare - ergo är spjäll en dålig idé då kolmonoid är det sista man vill ha i pannan vid återuppstart. Det blir ofta pang-pang av sådant. Att sval luft flödar genom pannan är ett förhållandevis litet problem i de flesta fall då förlusterna blir relativt små pågrund utav att temperaturskillnaderna mellan pannvatten och luft inte är särkilt stora och mängden luft som kan passera pannan genom självdrag inte hellre är synnerligt stor. Andra bullar är det med rökgaserna, på sitt varmaste kan de vara närmare 600 grader, så där finns det vinster att hämta - vilket är überdeutlich med de gamla pannorna som har kokseldstad snarare än en riktig fastbränsle-eldstad.
Jag brukade med fundera över detta med spjäll på pelletsbrännare eller avsaknaden av ett sådant, men kom efterhand till att det inte behövs - att det rentav kan vara farligt under ogynnsamma förhållanden. Fastbränsle är mer komplicerat att använda än flytande och gasformigt bränsle - vilket gör att många av oss f d oljeeldare mycket gärna skulle vilja ha tillbaka oljan och slänga pelletsskiten 10 mil förbi där pepparen växer. Olja var saker det: En tankbil kom och fyllde cisternen, sedan var det bara att elda. Inget tjafs om vare sig det ena eller andra. Eo1 skulle det vara, Eo2 var för större fastigheter och små industrier medan de riktigt stora grabbarna hade Eo5 eller Eo6 som mer påminde om asfalt än eldningsolja och luktade som man kan föreställa sig att det luktar i själva Helvetet. Men ändå: Oljan hjälpte oss dit vi är idag och den värmde oss under många svinkalla vintrar, så jag hyser inga agg mot oljan. Den var bra den och jag skulle vilja ha den tillbaka -om vi bara kunde få den tillbaka till priser kring 6 - 7 000 kronor/kubiken.
Jag brukade med fundera över detta med spjäll på pelletsbrännare eller avsaknaden av ett sådant, men kom efterhand till att det inte behövs - att det rentav kan vara farligt under ogynnsamma förhållanden. Fastbränsle är mer komplicerat att använda än flytande och gasformigt bränsle - vilket gör att många av oss f d oljeeldare mycket gärna skulle vilja ha tillbaka oljan och slänga pelletsskiten 10 mil förbi där pepparen växer. Olja var saker det: En tankbil kom och fyllde cisternen, sedan var det bara att elda. Inget tjafs om vare sig det ena eller andra. Eo1 skulle det vara, Eo2 var för större fastigheter och små industrier medan de riktigt stora grabbarna hade Eo5 eller Eo6 som mer påminde om asfalt än eldningsolja och luktade som man kan föreställa sig att det luktar i själva Helvetet. Men ändå: Oljan hjälpte oss dit vi är idag och den värmde oss under många svinkalla vintrar, så jag hyser inga agg mot oljan. Den var bra den och jag skulle vilja ha den tillbaka -om vi bara kunde få den tillbaka till priser kring 6 - 7 000 kronor/kubiken.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25