Hål i plaströr

Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Hål i plaströr

Inlägg av Eldvin »

Då är det klart så långt.Om allt är återmonterat och du startat brännaren,har du då drag i fallröret???
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

kommer bli ett helevet att få ut och in motorn igen...

Känns som något jag får göra i helgen så man har tid att få ihop allt igen...

Men kunde jag dammsuga in i stosen ?
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ta det bara lugnt och försiktigt så går det bra.Om sladden jävlas så kan det underlätta att lossa den om det sitter en kontakt på som går att dra isär. Det ska ju gå att plocka isär.så man kan göra den årliga sotningen på pannan.
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Nu jävlar ska jag komma mig ner och ge detta ett försök...
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Eldvin skrev:Om du börjar uppifrån.På dragbegränsaren står det 10,15.20.25 eller nått i den stilen ,sitter ett hack som den aktuella siffran ska peka mot.Uppe på pannan sitter en skydds plåt som du lyfter bort,under den sitter en sot lucka som du också tar bort.Då ser du antingen en massa sot eller turbolatorer.På vissa modeller sitter en elmotor som drar dessa turbolatorer upp och ner.Där ska du först kolla så det inte är tätt.Tubrören rengöres med sotviska som följde med pannan.Kolla sen så brännaren är ren,även fläkten.Sen när du sätter tillbaka allt så ska du känna att det drar i pelletsröret,sen när du startar och brännaren är i fullgång så ska det även dra i fallröret,om du får tendens till bakvärme så kolla effekten inte står för högt ställd,eller att dragbegränsaren står för lågt,10hp kanske får höjas.Sen ser du till att det finns luft in till pannrummet.Givetvis med stängd pannrums dörr. Sotet i stosen kan du suga upp med grovisen,Testa med ett blad av gårdagens tidning och tänd på,det ska dra i väg!

har rengjort turbolatorerna nu och även kåpan och underdelen av motorn. även rengjort med sotviskan ner i pannan. dammsugit allt där i mellan och lite till.... nu är allt tillbaka satt och allt fungerar :) satt brännaren på 13 kwh just nu och ska snart kolla så det inte är bakvärme fortfarande. och det fanns bra sug i pelletsröret dock var det även det innan jag började rengöra men...

Men än så länge tackar jag så extremt mycket för hjälpen :)

Återkommer med resultat :)
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Bra de! Nu har du full koll på den biten! kan va bra att veta hur man gör om det krånglar.
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Men hur ofta bör man göra denna sortens rengörning ?
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

En gång per år ungefär ,så vida det inte vart nått knas,så det har tjärat eller vart extremt sotigt, pga nått större fel.Fläkten på brännaren kan du åxå blåsa ren nån gång per år,Flamvakten kan du kolla nån gång ibland,så den inte är dammig eller sotig.Den kan man torka av med en trasbit,Men inga starka kemikalier ,lite diskvatten duger gott.
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

å fan för denna sotningen som jag gjorde nu var senast gjord i oktober.

Får kolla fläkten och flamvakten till helgen då :)

som det är just nu är panna uppe i 60 grader och nedredelen av röret på brännaren är ju varmare än min hand men resten av den således 70% är ju kallare än handen så än så länge har det funkat tror jag :)
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Då klarar den sig till 2014 02-20 :D Och lite varm är det klart den blir,det är ju ingen glass maskin precis .
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Den här tempen hade jag när jag testade för ett tag sedan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=12959
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar